Inlägg från: Anonym (Olika faser) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olika faser)

Hjälp! Hur mycket ska en valp aktiveras egentligen???

Anonym (Sonja78) skrev 2025-01-28 20:09:56 följande:

Tack för svaren! Jag förstår att vår tik behöver mental stimulering men måste erkänna att jag inte förstått att man måste köra nosework, arrangerade sök osv annat än det som kommer naturligt i vardagen. Typ på promenader och dylikt. Vi har precis som ovan skrivits tänkt oss en familjehund för mysigt sällskap, en kompis och en hund att röra oss ute aktivt med. Men " arrangerade lekar, aktivering" är inte det jag trott var jätteviktigt och inte heller något jag/ vi tycker är superkul. Naivt av oss. 

Ni har en hund i tonåren, och inte fan handlar det bara om att aktivera den, utan också om att fasen faktiskt är jobbig.

Ni måste inte helt lita på er dagmattes bedömning kring vad er tik behöver, och ni märker väl själva vilka problem ni tycker ni ser och inte. 
  • Anonym (Olika faser)

Det går ju lite mode i vad som är viktigt för hunden och spontant tänker jag att det just nu är mycket fokus på engagemang, stimulans och att hunden ska ha det bra. 

Det låter ju jättebra, och fint, men hunden också ramar, att förstå vad som gäller och vardagsfostran!

1993 skulle " man visa vem som bestämmer" och idag är fokuset ett annat. 

Som hundägare behöver man ju vanligtvis någon form av sammanhang där man kan öva, såsom en unghundskurs, en rasklubb, eller bara folk i närområdet. 

• Anonym (Olika faser)
    Gaskarl skrev 2025-01-29 20:52:21 följande:

Så typiskt den moderna medelklassfamiljen.."Ja, vi köper en hund, kul och mysigt. Va, måste den stimuleras mentalt????"

Fast det är också rätt rimligt att överstimulera en unghund och skicka märkliga signaler, när man är ung och tror man kan. Om hunden inte är speciellt mycket själv och man lever en livsstil som funkar, så är det väl ändå hundägaren själv som bedömer vilken typ av hundliv som fungerar.

Kring valpar och unghundar har människor väldigt mycket åsikter, och modet kring vad som är viktigt svänger. Att människor inte vet vad de ger sig in på har alltid stämt. Frågan är väl om det är rimligt att flera timmar varje dag jobba med mental stimulering? Och som gammal hundägare har jag snarare åsikten att detta är en "fluga", utifrån att unghundar också behöver vanlig sketen fostran, och skyddas ifrån att skada andra (och sig själv) i slyngelåldern.

Jag personligen har inte en absolut tilltro till dottern till någon uppfödare, eller en random människa på internet, utan tycker att det faktiskt är rimligt att svara TS, utifrån hundägarskapet i allmänhet. Alltid är det något som tycker något, och man är klok som lyssnar. Däremot är det faktiskt rimligt att också reflektera över att folk med välmående hundar gör på olika sätt.
  • Anonym (Olika faser)
    Anonym (Sonja78) skrev 2025-01-31 19:45:44 följande:
    Menas inte med passivitetsträning att hunden bara får vara lugn? Ligga och slappa i soffan med eller utan oss? Eller kunna ligga lugn på köksgolvet fast vi är där och gör saker? Eller vad menas annars? Vår hund är ändå rätt bra på detta.
    Passivitetsträning handlar om att hjälpa hunden växla mellan aktivitet, till att vila och "vara" passiv i situationer då man inte vill ha aktivitet. 

Det kan exempelvis handla om att träna på att hunden är passiv när man står och pratar med någon på promenad, när man (tillsammans) sitter utanför en affär och väntar på någon, eller när inget händer. 

Och grejen med träning är att hjälpa hunden utveckla denna egenskap. Vilket unghundar faktiskt mår bra i.

Där är ju inte att vara lek-människa som alltid aktiverar något vinnande koncept.... Utan där behöver man öva på att vara tydlig kring att an just nu tar det lugnt.
Svar på tråden Hjälp! Hur mycket ska en valp aktiveras egentligen???