Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Hjälp! Hur mycket ska en valp aktiveras egentligen???

Ni har köpt en ras som oftast behöver jobba för att vara balanserad och harmonisk så er hundvakt har helt rätt. Konstigt att inte ens uppfödaren frågade vad ni ska sysselsätta hunden med om ni nu har missat att det krävs en hel del av er som ägare. Jag tycker även 1-1,5 timmars motion per dag låter lite .

• Dexter dot com
    Anonym (Sonja78) skrev 2025-01-29 21:04:59 följande:
    Du har helt missuppfattat oss. Vi visste absolut att hon behöver mental stimulans och vi gör i princip allt som kommit i form av tipsen. Det jag ifrågasatte var vår hundmattes bedömning att vår hund är " fruktansvärt understimulerad " , något hon bedömt utifrån fyra gg gått ut med vår hund och utifrån beteenden hos vår hund som jag tänker är mer " valp/unghundsbeteende" ( men blir osäker då det är vår första hund) plus att jag blev undrande över hennes uttryck att hunden behöver flera timmars mental stimulans per dag. Det är ju oerhört svårt för en vanlig familj ( vilket många väl ändå är som har hund) att ha flera timmars tid per dag till bara den mentala stimulanser. Vår hund är valpig i mycket men också glad, trygg, gosig och " bra" på passivitet. Ta det lugnt. Hon är i vår stuga mycket,  får springa fritt i skog och mark. Jag kände mig så dålig som hundägare då hon sa som hon sa. Och det vill jag inte vara för vår hund är värd att må bra. Något jag trott hon gör. 
    Eftersom du skrev att ni inte var intresserad av arrangerad aktivering så tror jag dom flesta uppfattade det som att ni inte aktiverar hunden speciellt mycket då mycket kräver lite planering.
    Så hur mycket och med vad aktiveras hunden mentalt?
Svar på tråden Hjälp! Hur mycket ska en valp aktiveras egentligen???