Hjälp! Hur mycket ska en valp aktiveras egentligen???
Vi har nu en 9 mån Golden retriever tik. Hon är social, trygg, glad hoppas jag, viftar ofta på svansen, sover bra, är rumsren. Hon är hemma max 4 tim dagtid själv. Oftast inte så länge och om så länge max 2-3 dagar /vecka från senhösten. Vi har en tjej som hjälpt oss vissa dagar med rastning. Vår hund är lite jobbig. Tar kopplet i mun och hoppar mot en. Börjat för 1 månad sen. Bitig / nafsig är hon också. Nu säger vår hundhjälp att hon är
" fruktansvärt understimulerad ". Att hon behöver flera timmars per dag stimulering i form av gränssättning, jobba med nosen, balans, lek, lek, lek. Är det verkligen så och hur klarar en vanlig familj detta då man ju har ett liv att sköta också? Eller överdriver hon? Vet inte vad annat än hennes jobbighet på promenader som fått tjejen säga så här. Vi går upp, ger mat. Rastar kort. Går ut 35-40 min lunchtid. Jobbar. Rastar kort vid 15-16. Går ut 30-40 min efter middagen. Plus kväll kort. Däremellan blir det ju naturligt med gränssättning etc i det vardagliga livet, lite lek men vi ägnar ju inte hela eftermiddagen/ kvällen åt vår hund. Nu har jag ångest att hon inte får det hon ska få av oss....