-
Någon som fött flera barn (och inte haft gravid diabetes) där ex första barnet föddes normalviktig men andra barnet föddes för stort (dvs ansågs vara LGA barn) och föddes barnet friskt? Eller fanns det en anledning till att andra barnet/barnen blev stort/stora? 🙏🏻
-
Svar på tråden LGA-barn (ingen gravid diabetes) någon?
-
Hej!
Jag har tre barn. Och inte ens varit nära gravid diabetes.
första blev jag igångsatt, 2 veckor efter bf och ändå vägde han bara 4050g
Lillebror föddes mitt under Corona och jag kände att han var stor och påtala det flera gånger men fick inget extra tillväxt ultraljud så vi viste inte att han var stor.
men jag blev igångsatt på Bf pga Stigande blodtryck (Har alltid haft problem med det alltid) Men han vägde 4590g och han var en helt frisk. och i dag är han fyra och inte alls stor i växten. Till och med mindre än sin bror i samma ålder. Men de kunde inte förklara varför han blivit så stor. vill tillägga att jag födde han vaginalt och att jag inte sprak något.
Men tredje gick jag på täta tillväxt ultraljud och man såg att hon låg på överkant har för mig + 19 och då jag var rädd att hon skulle bli lika stor så fick jag bli igångsatt.
10 dagar innan bf kom hon och vägde 3980g så även hon hade blivit åt det större hållet om hon hade fått ligga inne några dagar till.
de kan inte förklara varför. men om man kolla på mig och pappan så var vi med stora bebisar på runt 4,3 när vi kom så kanske något sånt. -
Jag och min man var av "normalstorlek" när vi föddes på 80-talet. Vägde runt 3,5-3,7, Våra syskon likaså.
Vårt första barn var en kluns på drygt 5kg. SF-måttet var normalt och jag hade inte gått upp extremt mycket heller. Ingen diabetes.
Andra barnet något mindre när han föddes men ändå i det övre skiktet. Där höll man extra koll med TUL och det landade ganska precis utifrån deras bedömningar.
Har en syster som också fått relativt stora barn runt 4,6-4,9kg och ingen diabetes där heller utan det verkar vara så för oss bara. Vi är långa så de har utrymme, har vi tänkt