IVF 2025
Hej!
Jag är 36 och min man är 37, vi har haft sex oskyddat i åtta år och "försökt" i ett år utan graviditet. Vi började med IVF i januari, fick ut 14 ägg, 12 befruktade, 6 embryon till frysen och ett färskt till insättning. Då jag blev gravid fick jag överstimuleringssyndrom som jag precis börjat repa mig från. Blev en natt på sjukhuset och tre veckors sjukskrivning, och dagliga heparininjektioner genom första trimestern. Det har varit en kämpig erfarenhet men det har gått bra då läkarna och sjuksköterskorna varit fantastiska, och för att jag blev så lättad över att jag faktiskt äntligen blev gravid. I nästa vecka är det dags för första ultraljudet (vecka 8)!
Hej Siriit! Hittade till denna tråd av en slump, brukar följa IVF 2023 och 2024 tråden annars. Ville bara skriva att jag har just nu en väldigt lik situation som din. Fick också överstimuleringsyndrom när jag blev gravid efter färskt försök (5e försöket totalt) och fick akutopereras pga att äggstockarna vred sig och det var i samband med det som min överstimulering upptäcktes. Det blev en natt på sjukhus och nu dagliga blodförtunnande sprutor. Är i v 7+4 nu, så väldigt likt dig.
Du får gärna dela med dig mer om din erfarenhet och hur sjuksköterskorna / läkarna hjälpt, väldigt nyfiken då jag inte hittat så mycket info om denna typen av överstimuleringsyndrom som sker i samband med graviditet. Går också regelbundet till läkare nu för uppföljning för att se att äggstockarna och vätskan minskar (vilket det gör väldigt väldigt långsamt), men känns ändå så ensamt på något sätt att gå igenom detta.
Jag sjukskrev mig endast 1 vecka efter operationen, men känner egentligen att jag inte orkar med jobbet som vanligt. Rekommenderade din läkare sjukskrivning?
Styrkekramar till dig ❤️