• Anonym (Gia)

Botox?

Var är er erfarenhet av botox? Jag har alltid varit fast bestämd att jag aldrig skulle göra några ingrepp men nu när jag närmar mig 40 och märker jag börjar åldras funderar jag på lite diskret botox för att minska mina linjer lite. 
    Vill absolut inte se ut som nån stel, överfixad dam utan har sett en del där det ser mycket naturligt ut och de bara ser lite yngre och fräschare ut.
    Någon med erfarenhet som kan ge tips? Kanske inte gör detta men går som sagt i funderingar. Skulle aldrig göra fillers då jag tycker det ofta ser onaturligt ut + hört det kan flytta sig under huden. 
    Alltid sett väldigt bra ut och blir väl en lite kris med åldrandet?

• Svar på tråden Botox?
  • Anonym (Anna)

Min åsikt är att botox blir bäst när man är kring 30-35. Kring 40 börjar bli för sent (botox funkar på dynamiska rynkor, det har ingen effekt på statiska rynkor och slapp hud) och vill man då absolut se yngre ut är det både mer effektivt och billigare på sikt att genomgå ett lyft.

Är man osäker på vad som är rätt väg kan man försöka tänka 10 år framåt i tiden (då är det definitivt för sent för botox om man vill se naturlig ut). Kommer du då att acceptera dina rynkor, eller kommer du definitivt att vilja göra något åt dem? Om du tror att du kommer acceptera rynkorna då så absolut, testa botox nu som en tillfällig kul grej. Vet du däremot med dig att du kommer vara ännu mer missnöjd då så varför slänga bort 10 år på botox när du får ett helt ansiktslyft för samma pris? 

• Anonym (Gia)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-26 11:53:25 följande:

Min åsikt är att botox blir bäst när man är kring 30-35. Kring 40 börjar bli för sent (botox funkar på dynamiska rynkor, det har ingen effekt på statiska rynkor och slapp hud) och vill man då absolut se yngre ut är det både mer effektivt och billigare på sikt att genomgå ett lyft.

Är man osäker på vad som är rätt väg kan man försöka tänka 10 år framåt i tiden (då är det definitivt för sent för botox om man vill se naturlig ut). Kommer du då att acceptera dina rynkor, eller kommer du definitivt att vilja göra något åt dem? Om du tror att du kommer acceptera rynkorna då så absolut, testa botox nu som en tillfällig kul grej. Vet du däremot med dig att du kommer vara ännu mer missnöjd då så varför slänga bort 10 år på botox när du får ett helt ansiktslyft för samma pris? 

Fast jag ser alldeles för ung ut för att göra ett ansiktslyft. De flesta tror jag är yngre än min ålder men jag själv börjar se skillnaden. 
  • Anonym (Patricia)

Min erfarenhet av botox är att det är svinenkelt att bli beroende.. mina väninnor började precis som du med botox för sina första rynkor men i takt med att effekten avtog och det var dags för påfyllning så blev dom förskräckt av att se rynkorna igen och var det nån ny rynka blev det ännu värre. Dom fyllde på lite mer och mer för varje gång och nu några år senare ser dom precis så plastiga ut som dom svor på att aldrig bli...

• Anonym (Aldrig Botox!)

Och så kommer inlägget, som de som använder Botox, inte vill läsa. 

Jag har klippt och klistrat, så jag hoppas att det inte ser konstigt ut. 

Anna Rostedt Punga är professor och överläkare i klinisk neurofysiologi och forskar kring hur muskler både nära och långt ifrån påverkas av botulinumtoxin A.

De biverkningar av kosmetisk behandling som kan likna neurologiska sjukdomar är hängande ögonlock, dubbelseende, svårigheter att svälja och svaghet i nacken. Injektioner med botox i pannan, vid bekymmersrynkan och kring ögonen kan orsaka liknande symptom.

Något som framkommit tydligt i Annas studier är att spridningsgraden efter botoxinjektion är större än man tidigare hade trott. Hon har kunnat påvisa att en injektion i ena delen av ansiktet snabbt kan sprida sig till den andra ansiktshalvan.

Det blir också en sekundär försvagning i och med att vi inte använder musklerna. De förväntade, kroniska muskelförsvagande effekterna som kan bestå längre än sex månader har vi ingen riktig koll på.

Den forskning som har gjorts på kosmetiska ansiktsbehandlingar har en uppföljning på maximalt tre år. Längre studier saknas. Vi vet inte vad som händer på sikt, men teoretiskt leder botoxbehandlingar till kronisk muskelförsvagning.

Som konsument har ett eget ansvar trots att lagen har skärps som en del i att minska riskerna som föreligger då en människa väljer att låta penetrera hudkostymen.

• Anonym (Aldrig Botox!)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-01-26 13:12:55 följande:

Min erfarenhet av botox är att det är svinenkelt att bli beroende.. mina väninnor började precis som du med botox för sina första rynkor men i takt med att effekten avtog och det var dags för påfyllning så blev dom förskräckt av att se rynkorna igen och var det nån ny rynka blev det ännu värre. Dom fyllde på lite mer och mer för varje gång och nu några år senare ser dom precis så plastiga ut som dom svor på att aldrig bli...

Det är ju detta som är så skrämmande eftersom Botox leder till kronisk muskelförsvagning som man inte kan göra någonting åt. Det finns ju skräckexempel där äldre damer är mycket rynkiga på halsen, men ansiktet ser ut att vara av plast.  
  • Kvinna7

Jag började med botox när jag var 44. Argrynkan, kråksparkar och brynlyft. Gjorde mycket. Öppnade min blick. Gick hos en superduktig sjuksköterska med egen klinik. Hon gjorde det med perfektion. Resultaten var väldigt naturliga. Men som någon innan sa, man blir lätt beroende. Jag höll på i nästan 10 år. 10 000 kr per år. Mycket pengar. För det hade jag kunnat gjort plastikkirurgi på ögonlocken ist för att öppna blicken. Men lätt vara efterklok. Det viktiga är att gå till en behandlare som är seriös och som ser och lägger botoxen symmetriskt. Flytta sig? Ja första dagarna ska man vara lite försiktig med hård träning, bastubad och inte trycka på det behandlade området. Man kan få blåmärken av sticken, men har själv bara fått 2 gånger under 10 år. Skulle aldrig gå till någon annan än hon jag gick till. Varför jag slutade? Ekonomin förändrades och inte längre råd.

• Anonym (J)

Jag fick belymmersrynkan när jag var 20. Gjorde botox där när jag var 30. men har bara gjort det en gång. Ska göra det igen någon gång. Men känner att det som funkar mest är lugn och ro, avslappning och återfuktande hudvård 

• Anonym (Meningslöst)

Varför slösa massa pengar på något som håller i max två månader? 

• Anonym (Aldrig Botox!)
    "Botox anses vara världens giftigaste substans - en miljon gånger giftigare än kobragift. Ett litet snapsglas rent Botox skulle kunna döda hela Sveriges befolkning enligt Folkhälsomyndigheten". 

Och ingen vet vad som händer på sikt, det är ju ett nervgift.

De som använder Botox regelbundet, hur kommer de att se ut i framtiden då längre studier saknas?
  • Anonym (Meningslöst)
    Anonym (Aldrig Botox!) skrev 2025-01-26 16:18:06 följande:
    "Botox anses vara världens giftigaste substans - en miljon gånger giftigare än kobragift. Ett litet snapsglas rent Botox skulle kunna döda hela Sveriges befolkning enligt Folkhälsomyndigheten". 

Och ingen vet vad som händer på sikt, det är ju ett nervgift.

De som använder Botox regelbundet, hur kommer de att se ut i framtiden då längre studier saknas?
    Effekten av botox håller i sig i ca två månader, sedan återfår man alla rynkor. 
Svar på tråden Botox?