Mitt barn blir alltid orolig/ledsen bland andra barn
Hej alla föräldrar på Familjeliv!
Jag behöver lite reflektioner från er andra därute som hade småbarn som blev väldigt oroligt/ledset bland andra barn.
Min son är 3 månader gammal och jag har precis börjat bege mig till öppna förskolan en gång i veckan för spädbarnsmassage. Vi har också träffat några väninnor som också har barn (ett barn åt gången), dels för sonens skull som inte har några syskon men också för min skull för att kunna bolla lite tankar och inte bara sitta hemma ensamma.
Jag märker dock att min son inte riktigt kommer till ro när vi träffar andra barn. Ibland möter han de andra med gråt på direkten, andra gånger är han tyst nyfiken först för att sedan brista ut i gråt. Så fort andra barn gråter börjar han också gråta.
Jag försöker att inte göra någon stor grejj av det, tar honom i famnen och pratar lugnande. Försöker göra honom nyfiken genom att själv interagera med de andra barnen men han verkar liksom inte helt nöjd. Han kanske bara är känslig och han ska såklart få vara precis den han är men jag kan inte låta bli att se de andra barnen som gång efter gång bara ligger där stilla och oberörda av alla andra barn, som inte gråter när andra barn gråter och som nyfiket kollar på de andra istället för att börja gråta.
någon som varit med om liknande? Hur hanterade ni det? Har jag gått ut för hårt? Det har bara blivit träffar med andra barn typ en gång i veckan så jag tycker ändå inte att jag kört på, de flesta dagar är det bara han och jag i vårt lugna hem.
Tar tacksamt emot tips eller tankar!