• Anonym (Stina)

Mitt barn blir alltid orolig/ledsen bland andra barn

Hej alla föräldrar på Familjeliv!

Jag behöver lite reflektioner från er andra därute som hade småbarn som blev väldigt oroligt/ledset bland andra barn.
    Min son är 3 månader gammal och jag har precis börjat bege mig till öppna förskolan en gång i veckan för spädbarnsmassage. Vi har också träffat några väninnor som också har barn (ett barn åt gången), dels för sonens skull som inte har några syskon men också för min skull för att kunna bolla lite tankar och inte bara sitta hemma ensamma.

Jag märker dock att min son inte riktigt kommer till ro när vi träffar andra barn. Ibland möter han de andra med gråt på direkten, andra gånger är han tyst nyfiken först för att sedan brista ut i gråt. Så fort andra barn gråter börjar han också gråta.

Jag försöker att inte göra någon stor grejj av det, tar honom i famnen och pratar lugnande. Försöker göra honom nyfiken genom att själv interagera med de andra barnen men han verkar liksom inte helt nöjd. Han kanske bara är känslig och han ska såklart få vara precis den han är men jag kan inte låta bli att se de andra barnen som gång efter gång bara ligger där stilla och oberörda av alla andra barn, som inte gråter när andra barn gråter och som nyfiket kollar på de andra istället för att börja gråta.

någon som varit med om liknande? Hur hanterade ni det? Har jag gått ut för hårt? Det har bara blivit träffar med andra barn typ en gång i veckan så jag tycker ändå inte att jag kört på, de flesta dagar är det bara han och jag i vårt lugna hem.

Tar tacksamt emot tips eller tankar!

• Svar på tråden Mitt barn blir alltid orolig/ledsen bland andra barn
  • Anonym (Frida)

En tremånaders kan inte riktigt interagera med andra barn på det sättet. 
    Utvecklingen runt den åldern går ut på att inse att man har en egen kropp typ.
    Visst börjar de kommunicera men synskärpan kan fortfarande vara knepig och om de andra barnen är en bit ifrån och lite suddiga och dessutom gråter så är det inte så konstigt om ditt barn också börjar gråta.

Mitt äldsta barn grät när andra barn grät, började "sympatigråta" när vi var på dop och det spelades (som han uppfattade) sorglig musik. 

Att vara i en miljö där det finns andra barn nån gång i veckan är inte skadligt för ditt barn även om hen gråter. Om inte annat så kan det kanske ändå vara givande för dig att träffa andra vuxna? På öppna förskolan finns ofta också trygga och erfarna personal eller pedagoger som kan stötta och som du kan prata med om hur du känner, jag tyckte att personalen där vi gick var guld!!

• Anonym (Stina)

Tusen tack för ditt svar Frida!! 

Man är ju så nojjig du vet, undrar om man gör fel, tänker det värsta osv osv. Man ska ju inte jämföra barn men det är ju svårt att låta bli, jag ser de andra barnen i min sons ålder som inte reagerar med gråt och undrar om min son är mer otrygg än vad de är. Men ditt svar lugnade mig iallafall:)

Hur är ditt barn nu? Trivs det med andra barn och så?:)

• Anonym (Frida)
    Anonym (Stina) skrev 2025-01-22 15:54:42 följande:

Tusen tack för ditt svar Frida!! 

Man är ju så nojjig du vet, undrar om man gör fel, tänker det värsta osv osv. Man ska ju inte jämföra barn men det är ju svårt att låta bli, jag ser de andra barnen i min sons ålder som inte reagerar med gråt och undrar om min son är mer otrygg än vad de är. Men ditt svar lugnade mig iallafall:)

Hur är ditt barn nu? Trivs det med andra barn och så?:)

Hej!

Ingen orsak!
    Jag har två barn och "det barnet" är nu den mest sociala man kan tänka sig. Han kanske var lite mer emotionell som liten bara. Nu när jag skrev det där igår så kom jag på att vi hade en bok där man kunde trycka på knappar och så spelades ljud. Där fanns ett ljud som alltid gjorde att hans mun började krusa sig och gråten var på väg.. Och då var han äldre, kanske 9-10 månader. 
    Idag är han i tonåren och har inte kvar några sådana tendenser.

Men prata med personalen på öppna förskolan om din oro och hur du upplever att ditt barn reagerar. De har säkert varit med om sådant förut och kan lugna dig. 

Svar på tråden Mitt barn blir alltid orolig/ledsen bland andra barn