Anonym (Ted) skrev 2025-01-21 12:15:16 följande:
Dela upp barn vid skilsmässa
Har flera vänner och bekanta i 40-50 års åldern som delades upp när deras föräldrar separerade. Typ att Ella och Jack är syskon och bor med sin mamma och pappa. När föräldrarna separerar så får mamma Ella och pappa Jack och så bor dom helt separata liv.
Även i filmen föräldrafällan gör två föräldrar en uppdelning av sina tvillingdöttrar, dom får varsin förälder och den ena får bo i USA och den andra England.
Jag har inte hört någon göra såhär i nutid. Var det vanligt förr och varför? Alltså var det att man tänkte att det va det bästa för barnet eller var det mest enklast så?
Mina föräldrar gjorde så. Jag är född på 70-talet och mina föräldrar skildes tidigt 80-tal. Varför de gjorde så vet jag inte, tror att de kan ha tyckt att det var enklast för dem själva, att ha ansvar för ett barn var, inte behöva ha båda barnen och rum till alla, kommunicera om oss osv.
Men, det syskon som hamnade hos pappa trivdes inte så efter ett tag bodde vi alla med mamma i alla fall. Och vi träffade pappa på helger och några gånger i veckan. Det mest negativa var ju att sykonrelationen blev konstig under de åren vi inte bodde ihop. Och att vi syskon inte fick samma levnadsstandard när vi bodde i olika hem eftersom mamma och pappa hade olika uppfattning om vad ett barn behöver och ska ha.
Jag har hört att ännu tidigare än så, 50-60-tal så uppmanades pappor att inte ha kontakt med barnen efter en skilsmässa, att det skulle göra barnen upprörda och ledsna, att det var bättre att han försvann helt. Vet inte om det är sant eller om det bara var den personens berättelse.