• Anonym (Ted)

Dela upp barn vid skilsmässa

Har flera  vänner och bekanta i 40-50 års åldern som delades upp när deras föräldrar separerade. Typ att Ella och Jack är syskon och bor med sin mamma och pappa. När föräldrarna separerar så får mamma Ella och pappa Jack och så bor dom helt separata liv. 

Även i filmen föräldrafällan gör två föräldrar en uppdelning av sina tvillingdöttrar, dom får varsin förälder och den ena får bo i USA och den andra England. 

Jag har inte hört någon göra såhär i nutid. Var det vanligt förr och varför? Alltså var det att man tänkte att det va det bästa för barnet eller var det mest enklast så? 

• Svar på tråden Dela upp barn vid skilsmässa
  • Anonym (Nja)

Jag är i 50-årsåldern själv och har aldrig känt någon som haft det så. Inte ens bekantas bekanta.

• Anonym (Idiot exet)

Han bestämmer schemat för barnen./Mamman

• Anonym (inte 40)

Jag är bara 23 och mina föräldrar gjorde så. De skildes när jag var 5, mina syskon var 8 och 11. Jag fick bo själv hos mamma, vi flyttade till hennes hemort, och mina syskon fick bo hos pappa, kvar på orten där vi föddes. Jag har inte träffat varken min pappa eller mina syskon sedan jag började i skolan. Sporadisk kontakt över internet.

Varför de delade på oss var säkert komplexa anledningar/bortförklaringar. Jag har inte frågat så noga. Någonting om mamma måste flytta, syskonen är rotade, släktgård, familj, eller något.

• Anonym (Fo)
    Anonym (inte 40) skrev 2025-01-21 20:19:11 följande:

Jag är bara 23 och mina föräldrar gjorde så. De skildes när jag var 5, mina syskon var 8 och 11. Jag fick bo själv hos mamma, vi flyttade till hennes hemort, och mina syskon fick bo hos pappa, kvar på orten där vi föddes. Jag har inte träffat varken min pappa eller mina syskon sedan jag började i skolan. Sporadisk kontakt över internet.

Varför de delade på oss var säkert komplexa anledningar/bortförklaringar. Jag har inte frågat så noga. Någonting om mamma måste flytta, syskonen är rotade, släktgård, familj, eller något.

Och hur känner du för det idag? Känns det tråkigt att du inte har fått förutsättningar att ha en nära relation med dina syskon?
  • cosinus

Jag känner till en familj som gjorde så. 4 barn. Pappan tog de två äldsta. Mamman de två yngsta.

Man tänkte nog inte på samma sätt med varannan vecka som standard då och jag kan inte tänka mig att det hade gått få skolskjuts mellan stadsdelar då heller så det var väl rent praktiskt.

Har själv fyra barn ganska tätt och hade vi separerat när de var små hade jag velat saxa barnen lite. Typ att några byter måndag och några torsdag. Annars får ju alla fyra alltid vara med en förälder som knappt hinner med själv. Sen kan man byta vilka som byter ihop men aldrig att jag hade velat ha att alla fyra bytte samtidigt. 

Svar på tråden Dela upp barn vid skilsmässa