• Anonym (bröllop)

BRÖLLOP

Hej! 

vi ska gifta oss i sommar (är anonym då inte alla vet än) 

skulle behöva era bästa tips på mat. vi ska göra allt själva och tänker typ Buffé. Vi har ca 70 inbjudningar inkl några barn. Behöver såklart göra det mesta dagen innan och helst ingen varm mat då lokalen ställer till det. Däremot har jag stora kylar på jobbet och kan använda dem tills dagen är kommen. Vi kommer mest troligt köra någon pannacotta i bägare så de också går att göra innan. Men ni får gärna tipsa även på efterrätter. 

smidigt, gott och någorlunda ekonomiskt. tack på förhand ♥️ 

• Svar på tråden BRÖLLOP
  • Anonym (Annica)

På sommaren passar en kall buffé bra! Jag hade nog försökt göra ganska många olika saker, för att det ska se lite lyxigare ut. Här kommer lite förslag:
    Protein: Tunnskivad marinerad helstekt fläskytterfilé och -kycklingfilé, tunna skivor stekt halloumi
    Kolhydrat: Potatissallad, tabbouleh, pastasallad
    Kanske några pajer
    Grönt: grönsallad, "Icas grön sommarsallad", tomat- och mozarellafat
    Såser: tzatziki, ärtpesto, hummus
    Hembakt bröd, smör och ost

• Anonym (Hm)

Ett litet tips: vi hade buffe från en restaurangskola. Maten var super god och priset var bra. 

• Anonym (Yllet)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-21 20:13:06 följande:

Ett litet tips: vi hade buffe från en restaurangskola. Maten var super god och priset var bra. 

Bra tips. Vet du om det är vanligt att man kan beställa mat till större evenemang från restaurangskolor oavsett var man bor i landet? 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Yllet) skrev 2025-01-21 23:03:26 följande:
    Bra tips. Vet du om det är vanligt att man kan beställa mat till större evenemang från restaurangskolor oavsett var man bor i landet? 
    Tyvärr vet jag inte det men det kan vara värt att kolla upp.
  • Anonym (Yllet)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-21 23:09:45 följande:
    Tyvärr vet jag inte det men det kan vara värt att kolla upp.
    Ok ja det kommer jag göra. Vad hade ni för mat, hur många inbjudna och vad blev priset för maten om man får fråga? 
  • Anonym (bröllop)
    Anonym (Annica) skrev 2025-01-21 18:25:23 följande:

På sommaren passar en kall buffé bra! Jag hade nog försökt göra ganska många olika saker, för att det ska se lite lyxigare ut. Här kommer lite förslag:
    Protein: Tunnskivad marinerad helstekt fläskytterfilé och -kycklingfilé, tunna skivor stekt halloumi
    Kolhydrat: Potatissallad, tabbouleh, pastasallad
    Kanske några pajer
    Grönt: grönsallad, "Icas grön sommarsallad", tomat- och mozarellafat
    Såser: tzatziki, ärtpesto, hummus
    Hembakt bröd, smör och ost

Det låter väldigt bra! 

funderar på att göra lite olika röror också med baguetter så kan man ta vad man vill. Kanske en kycklingröra, en tonfiskröra och en vegetarisk. 

kalla pajer är det en hit? Några förslag där? 

• Anonym (Annica)
    Anonym (bröllop) skrev 2025-01-22 20:42:04 följande:

Det låter väldigt bra! 

funderar på att göra lite olika röror också med baguetter så kan man ta vad man vill. Kanske en kycklingröra, en tonfiskröra och en vegetarisk. 

kalla pajer är det en hit? Några förslag där? 

Baguette med röror tycker jag ärligt talat inte hör hemma på en buffé, och det känns lite fel i sammanhanget. Lite mer picnic eller snabb lunch...
    Pajer som kan vara goda kalla är tex. ostpaj (ev med skinka), kantarellpaj eller någon med kallrökt lax och sparris.
Svar på tråden BRÖLLOP