• Anonym (TS)

Min mans ex är arg på mig

Jag kom in i min sambos liv när hans ena barn va 22. Då hade hen ingen gymnasieutbildning och legat hemma i sängen hela gymnasietiden. Jag försökte snabbt få klarhet i varför hen inte gick till skolan, vad hade dom gjort? 

Ingenting, inte ens sökt sig till BUP utan dom lät hen Vara. Hen mådde även väldigt psykiskt dåligt. Jag fixade snabbt in hen i terapi hos en psykoterapeut och det började bli bättre men jag kände verkligen att hen behövde mer stöd.

Jag prata med min man om hans barn inte skulle kunna ha ADHD, hade dom aldrig tänkt tanken?

Nej, han svarade att hans ex inte ville prata om sånt där alls. Sedan ordnade jag en psykolog efter att barnet legat i sängen i 4 månader och inte kunde göra saker alls. På första samtalet med psykologen ville psykologen göra en utredning. 5 månader senare fanns ADHD diagnosen på pappret och hen började medicinera. På 1,5 år hade hen läst in hela gymnasiet, motsvarande tre års studier, hen kom in på sin drömutbildning på universitetet och hen mår idag bra. 

Men hens mamma hatar mig. Jag la mig i, jag gjorde sånt man inte ska göra. 

Jag förstår inte, hennes barn mådde inte bra, hen har ju nu fått hjälp. Jag förstår bara inte hur mamman kunde tillåta barnet må såhär dåligt? 

• Svar på tråden Min mans ex är arg på mig
  • Anonym (var)

Varför bryr du dig om vad hans ex tycker? Är det viktigt för dig vad hon tycker om dig?

• Anonym (TS)
    Anonym (var) skrev 2025-01-20 12:55:31 följande:

Varför bryr du dig om vad hans ex tycker? Är det viktigt för dig vad hon tycker om dig?

Blir ju dålig stämning på familjetillställningar
  • Anders1970
    Anonym (TS) skrev 2025-01-20 12:49:43 följande:

Jag förstår inte, hennes barn mådde inte bra, hen har ju nu fått hjälp. Jag förstår bara inte hur mamman kunde tillåta barnet må såhär dåligt? 

Enkelt NPF-diagnos är 100%... 100% ärftligt.

Så om din nya sambo inte uppvisar symtom, så är hans ex. 100% den som är ursprungliget.

Lite dumt idag att man pratar om "sjukdom" bättre beskrivning är olika diagnos på hjärnskada.

Så du blottlägger fel som ex:et vill förneka eller inte kännas vid. Därav känner hon sig angripen.

Idag stirrar vi oss blinda på barnen, fast det är föräldrarna man borde parallellt fokusera på.

Detta görs idag av duktiga psykologer.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-20 12:49:43 följande:

Jag kom in i min sambos liv när hans ena barn va 22. Då hade hen ingen gymnasieutbildning och legat hemma i sängen hela gymnasietiden. Jag försökte snabbt få klarhet i varför hen inte gick till skolan, vad hade dom gjort? 

Ingenting, inte ens sökt sig till BUP utan dom lät hen Vara. Hen mådde även väldigt psykiskt dåligt. Jag fixade snabbt in hen i terapi hos en psykoterapeut och det började bli bättre men jag kände verkligen att hen behövde mer stöd.

Jag prata med min man om hans barn inte skulle kunna ha ADHD, hade dom aldrig tänkt tanken?

Nej, han svarade att hans ex inte ville prata om sånt där alls. Sedan ordnade jag en psykolog efter att barnet legat i sängen i 4 månader och inte kunde göra saker alls. På första samtalet med psykologen ville psykologen göra en utredning. 5 månader senare fanns ADHD diagnosen på pappret och hen började medicinera. På 1,5 år hade hen läst in hela gymnasiet, motsvarande tre års studier, hen kom in på sin drömutbildning på universitetet och hen mår idag bra. 

Men hens mamma hatar mig. Jag la mig i, jag gjorde sånt man inte ska göra. 

Alla föräldrar är inte bra föräldrar, och dit räknas ju även din man, eftersom han brydde sig lika lite som hens mamma. 

Din sista mening får du ändra. Det ska vara: "jag förstår bara inte hur mamman och pappan kunde tillåta barnet må såhär dåligt". 
  • Anonym (var)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-20 12:57:52 följande:
    Blir ju dålig stämning på familjetillställningar
    Ok, så kan det ju vara. Men hur tänker du att din tråd här skulle råda bot på det?
  • Anonym (snoopy)

Du förstår inte hur mamman kunde tillåta det? Hur kunde pappan tillåta det? Hur kunde två föräldrar tillsammans tillåta det?

Det är inte bara hennes fel. 

Det låter som om du har lika mycket agg till henne som tvärtom. Det positiva är att den unga människan ifråga verkar må bättre idag och kan leva ett produktivt liv. Det är nog det du får ha fokus på.

• Anonym (gemensam skyldighet!)

Verkligen lika mycket pappans fel som mammans att barnet inte fått hjälp tidigare.
    Sen verkar det väldigt konstigt att igen i omgivningen reagerat, skolan brukar reagera när barn har diagnoser och agera.
    Men bägge är föräldrar så om en inte till agera får den andra göra det.
    Din sambo borde ha agerat även om inte mamman gjorde det.
    Man kan inte skylla på en förälder!

• Anonym (h)

Ähh, skit i henne? Barnen är vuxna nu och du behöver inte bry dig om att ha en god stämning vid överlämningar etc. Håll huvudet högt och var stolt över att du hjälpte till. Ha ett litet smil på munnen vid nästa familjetillställning för att reta henne lite till :)<

• Anonym (T)

Skit i henne. Hon är bara sur för att du gjorde rätt, hon gjorde fel. Jag har varit med om det där själv, min bror pratade inte med mig på flera månader en gång. Jag bryr mig inte ens. Det viktigaste är att barnen mår bra. 
    Din man verkar ju inte vara något att hänga i julgranen... Helt vrickat att han inte agerade. 

Svar på tråden Min mans ex är arg på mig