Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

vaken på imovane, skador?

Ta melatonin istället 

• Anonym (J)
    Anonym (Dodo) skrev 2025-01-23 12:32:22 följande:
    Helt rätt. Benso kallas för rävgift eftersom det är så beroendeframkallande. Att abstinensen och återhämtningen kan vara så svår och långvarig bekräftar vad det har ställt till med i hjärnan och nervsystemet. Jag fick det i många år, och min hjärna blev "stekt". Mitt livs största misstag. 

Äh skit. Jag har haft lugnande (Stesolid) i 10 års tid ungefär men tar dem sällan. Kanske 4 ggr i månaden. 

Men det är ju en annan sak kanske när jag inte tog varje dag men för mig har det funkat jättebra, har inte blivit beroende. 

Varje dag borde man inte ta det 

• Anonym (J)
    Anonym (Medicin) skrev 2025-01-19 20:34:33 följande:

Jag tror det bästa med den här typen av läkemedel är att ta dom och lägga sig i sängen och försöka slappna av. Inte vara uppe och vänta på att effekten ska kicka in. Imovane har också en ganska snabb verkningstid inom 30 min. Det finns fler sömnmedel med effekten som du beskriver, av samma typ, så det är nog inte omöjligt att det kan hända. Vissa minns inte att dom lagat mat, skrivit Mail osv.

Men du ska inte vara orolig, jag tror inte att din hjärna har påverkats negativt utav det på sikt, eller att du gjort väldigt konstiga saker.

Har du problem med insomning pga ångest, skulle jag nog vilja tipsa om en benzo istället. Typ Oxachand som är ångestdämpande och inte har sådana biverkningar. Gör avslappningsövningar, ta en varm dusch eller bad innan du lägger dig, släck ner, läs en bok eller något du tycker om för att komma till ro i sängen.

Nej benzo som benzo. Det kvittar. Man kan inte ta som varje dag. 

Melatonin däremot! Det är bra.

• Anonym (J)
    Anonym (Dodo) skrev 2025-01-23 13:27:29 följande:
    Jag var likadan när jag använde Benso och förträngde sanningen. Jag levde i förnekelse orsakat av rädsla och okunskap. Men när jag sedan slutade, och gick igenom ett helvete med kramper, hallucinationer, kände inte igen mig själv i spegeln o.s.v. så förstod jag vad som hänt med min hjärna. Och dessa symtom är ett bra bevis på att hur skadlig denna drog är.

Har du tagit reda på vad Benso, som är narkotikaklassat, ställer till med i din hjärna och ditt nervsystem? Eller stoppar du huvudet i sanden och vill inget veta? Även om du "bara" tar några gånger i månaden är du beroende. 

För flera år sedan skickade Socialstyrelsen ut uppmaningar till läkare att undvika Benso. Skriver de ut för mycket kan de bli av med sin legitimation. Skulle detta hända om Benso var så ofarligt som du anser? Psyk mott i mitt län vägrar att skriva ut Benso. 

Eftersom du tar dem regelbundet så har du inte upplevt någon abstinens, det kan ta upp till 2-3 veckor eller mer innan den kickar igång. Och då får vi se om du uppfattar fakta om denna drog som skit. Först då förstår du sanningen, inte nu när du fortfarande underhåller hjärnan med denna drog. 

Och det är onödigt att skönmåla Benso eftersom du inte vet sanningen. Men du lever i din värld, och jag lever i min som har gått igenom en helvetisk och lång Benso-abstinens och återhämtning. Så det är inte så mycket att diskutera.
    Nej jag har inte den regelbundet och det hade du sett om du läst mitt inlägg 
  • Anonym (J)

Jag kan lätt gå 2 mån utan.

• Anonym (J)
    Anonym (F) skrev 2025-01-23 13:27:01 följande:
    Hur fick du det utskrivet

Folk sjukskrivs ju för livet pga ångest men kan inte få benzo som hjälp att kunna arbeta. De tycker liksom det är bättre att man sitter hemma hela livet

Benzo är bara en nödlösning. Man kan inte ta det dagligen för att kunna arbeta. Benzon kommer sluta funka med tiden, man utvecklar tolerans .

Det man däremot hade önskat vore att det fanns nåt annat som är samma utan berlendefrsmkallande innehåll. 

Vet att tex Lergigsn eller Atarax finns (läkemedeler mot allergi)  men de funkar inte. 

Förstår din tanke. Men tyvärr funkar det ju inte i längden 

• Anonym (J)
    Anonym (Medicin) skrev 2025-01-23 14:01:10 följande:

Hade du en högre dos? Funderar på om dosen kan spela in. Jag tog lägsta dos och det gick bra att trappa ut. Jag var också rädd att det skulle bli så här tufft när jag slutade med dom, eftersom många drabbats av det.

Ja, tar man högre dos är det svårare att sluta. 
  • Anonym (J)

Man kan få sömnbesvär av stress. Enligt min läkare är stresshormon höga och då är man klarvaken. Rätt logiskt egentligen.

• Anonym (J)
    Anonym (Dodo) skrev 2025-01-23 14:15:22 följande:
    Detta är fakta om sömnproblem och ångest orsakat av Benso. Översatt fritt från engelskan.

Efter en tid med Benso uppvisas en spegelbild av dess initiala effekter. Sömnen kan upphöra och ersätts av sömnlöshet. Lugn med ångest. Dessa reaktioner orsakas av överaktivitet i nervsystemet. Och detta kommer att pågå fram tills att nya anpassningar har utvecklats i hjärnan och nervsystemet i samband med drogfrihet. 

Du menar en person med abstinens? 
  • Anonym (J)

Ibland kan benzo tyvärr vara ett måste. Men som i mitt fall tar jag dem så sällan att jag kan strunta i dem i 2 mån. 

Jag har blivit tillsagd att ta dem istället för att hälla på som jag gör. kan annars tex sitta till kl 3 om nättrna och skaka av ångest, springa runt av rastlöshet/oro, bli förbannad på allt och alla, vilja fly, panik, oro, skrik och gråt. Men jag kan nöd strunta i att ta det för jag envisas med det. Men till slut brukar jag göra det. 

• Anonym (J)
    Anonym (Dodo) skrev 2025-01-23 14:43:14 följande:
    Visst, det har visat sig att 4-5% av dem som har använt Benso klarar sig lindrigt undan. Men om din kommentar eller sann eller inte vet vi inte. 

"I Australien har Benso orsakat flera överdoser, som har lett till dödsfall, än heroin och metadon tillsammans".

"Benso kan orsaka negativa somatiska, psykiska och sociala konsekvenser och kan utvecklas mycket snabbt".

"De två största farorna som är förknippade med Benso är beroende och hjärnskador. Det kan även orsaka andningsdepression och andra biverkningar".

Därför tycker jag att det är fel att försköna Benso, och utge det för att vara en harmlös narkotikaklassad drog. Jag är själv ett exempel på vad som kan hända, och jag fick det på recept. Efter 10 år har jag fortfarande besvär med Parkinson-liknande symtom, andningsdepression, extrem svaghet och kan knappast ta hand om mig själv. Det är därför jag vill varna andra.

Det finns ett amerikanskt forum som heter BenzoBuddies med tusentals medlemmar som är i precis samma situation. Men nu har detta land äntligen vaknat upp när det gäller farorna med Benso. Så jag har bara ett ord att säga om detta: RUN! 
    Det är så. Varför skulle jag ljuga.

Jag tar dem sällan och inte regelbundet. Då är det lugnt. 
  • Anonym (J)

Du tog det regelbundet då eller? Hela tiden, varje dag? 

• Anonym (J)
    Mia448 skrev 2025-01-23 14:29:05 följande:
    Så är många som har det utan att få benzo utskrivet

Benzo kan försämra din egen förmåga att hantera ångest

Ja. Därför tar jag ju inte det om jag inte absolut måste. Jag har dock annan sorts ångest, jag får ångest av att jag är utmattad. En sorts kroppslig ångest som inte är kopplad till någon anledning. Tar kortison för det nu. 

Så i mitt fall gäller det att ta det lugnt så kommer inte ångesten oftast 

• Anonym (J)
    Anonym (Dodo) skrev 2025-01-23 15:01:42 följande:
    Inte regelbundet, utan av och på "eftersom jag inte ville bli beroende". Men jag hade så fel. Att sätta in och ut orsakar mer skada än vad man kan tro. Den första gången kan det gå bra, och det gjorde det för mig. Men för varje gång som man sätter in orsakas "kindling" - retning av nervsystemet. Och att hålla på så orsakar så mycket skada i hjärnan och nervsystemet med ständigt nya felkopplingar. Och när dessa sedan ska repareras så kan läkningen vara mycket svår och långdragen.

Så även om man inte tar varje dag så orsakas skador, och för var gång som man slutar blir återhämtningen bara värre och värre. 

Men hur många dagar i rad tog du det då menar du? 

Aldrig hört talas om detta och jag arbetar ändå på en vårdcentral. 

• Anonym (J)

Hur många dagar tog du det i sträck då menar du? 

Säger ju inte att det är bra. Har bara aldrig hört talas om det. Men försiktig bör man ju vara oavsett. Och läkarna brukar ju berätta att man ska vara försiktig med det och inte förskriva det det första de gör.

• Anonym (J)
    Anonym (Dodo) skrev 2025-01-23 14:43:14 följande:
    Visst, det har visat sig att 4-5% av dem som har använt Benso klarar sig lindrigt undan. Men om din kommentar eller sann eller inte vet vi inte. 

"I Australien har Benso orsakat flera överdoser, som har lett till dödsfall, än heroin och metadon tillsammans".

"Benso kan orsaka negativa somatiska, psykiska och sociala konsekvenser och kan utvecklas mycket snabbt".

"De två största farorna som är förknippade med Benso är beroende och hjärnskador. Det kan även orsaka andningsdepression och andra biverkningar".

Därför tycker jag att det är fel att försköna Benso, och utge det för att vara en harmlös narkotikaklassad drog. Jag är själv ett exempel på vad som kan hända, och jag fick det på recept. Efter 10 år har jag fortfarande besvär med Parkinson-liknande symtom, andningsdepression, extrem svaghet och kan knappast ta hand om mig själv. Det är därför jag vill varna andra.

Det finns ett amerikanskt forum som heter BenzoBuddies med tusentals medlemmar som är i precis samma situation. Men nu har detta land äntligen vaknat upp när det gäller farorna med Benso. Så jag har bara ett ord att säga om detta: RUN! 
    Har du utretts av neurolog eller liknande? 
Svar på tråden vaken på imovane, skador?