vaken på imovane, skador?
Ta melatonin istället
Ta melatonin istället
Äh skit. Jag har haft lugnande (Stesolid) i 10 års tid ungefär men tar dem sällan. Kanske 4 ggr i månaden.
Men det är ju en annan sak kanske när jag inte tog varje dag men för mig har det funkat jättebra, har inte blivit beroende.
Varje dag borde man inte ta det
Jag tror det bästa med den här typen av läkemedel är att ta dom och lägga sig i sängen och försöka slappna av. Inte vara uppe och vänta på att effekten ska kicka in. Imovane har också en ganska snabb verkningstid inom 30 min. Det finns fler sömnmedel med effekten som du beskriver, av samma typ, så det är nog inte omöjligt att det kan hända. Vissa minns inte att dom lagat mat, skrivit Mail osv.
Men du ska inte vara orolig, jag tror inte att din hjärna har påverkats negativt utav det på sikt, eller att du gjort väldigt konstiga saker.
Har du problem med insomning pga ångest, skulle jag nog vilja tipsa om en benzo istället. Typ Oxachand som är ångestdämpande och inte har sådana biverkningar. Gör avslappningsövningar, ta en varm dusch eller bad innan du lägger dig, släck ner, läs en bok eller något du tycker om för att komma till ro i sängen.
Nej benzo som benzo. Det kvittar. Man kan inte ta som varje dag.
Melatonin däremot! Det är bra.
Jag kan lätt gå 2 mån utan.
Benzo är bara en nödlösning. Man kan inte ta det dagligen för att kunna arbeta. Benzon kommer sluta funka med tiden, man utvecklar tolerans .
Det man däremot hade önskat vore att det fanns nåt annat som är samma utan berlendefrsmkallande innehåll.
Vet att tex Lergigsn eller Atarax finns (läkemedeler mot allergi) men de funkar inte.
Förstår din tanke. Men tyvärr funkar det ju inte i längden
Hade du en högre dos? Funderar på om dosen kan spela in. Jag tog lägsta dos och det gick bra att trappa ut. Jag var också rädd att det skulle bli så här tufft när jag slutade med dom, eftersom många drabbats av det.
Man kan få sömnbesvär av stress. Enligt min läkare är stresshormon höga och då är man klarvaken. Rätt logiskt egentligen.
Ibland kan benzo tyvärr vara ett måste. Men som i mitt fall tar jag dem så sällan att jag kan strunta i dem i 2 mån.
Jag har blivit tillsagd att ta dem istället för att hälla på som jag gör. kan annars tex sitta till kl 3 om nättrna och skaka av ångest, springa runt av rastlöshet/oro, bli förbannad på allt och alla, vilja fly, panik, oro, skrik och gråt. Men jag kan nöd strunta i att ta det för jag envisas med det. Men till slut brukar jag göra det.
Du tog det regelbundet då eller? Hela tiden, varje dag?
Ja. Därför tar jag ju inte det om jag inte absolut måste. Jag har dock annan sorts ångest, jag får ångest av att jag är utmattad. En sorts kroppslig ångest som inte är kopplad till någon anledning. Tar kortison för det nu.
Så i mitt fall gäller det att ta det lugnt så kommer inte ångesten oftast
Men hur många dagar i rad tog du det då menar du?
Aldrig hört talas om detta och jag arbetar ändå på en vårdcentral.
Hur många dagar tog du det i sträck då menar du?
Säger ju inte att det är bra. Har bara aldrig hört talas om det. Men försiktig bör man ju vara oavsett. Och läkarna brukar ju berätta att man ska vara försiktig med det och inte förskriva det det första de gör.