Inlägg från: Anonym (Dodo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dodo)

vaken på imovane, skador?

Imovane ska egentligen bara användas under en kort tid eftersom man kan bli beroende redan efter ett par veckor. Sedan kan de ha motsatt effekt, omöjligt att sova och ångest. Så just nu fyller de ingen funktion utan gör mer skada än nytta. 

Det har också många biverkningar som att bli personlighetsförändrad och man blir känslokall. Jag gjorde många konstiga saker på grund av dessa tabletter. 

Det är ju en benso-analog, och man blir beroende på samma sätt som andra Benso som klassas som en drog. 

Jag har själv gått igen detta, och känner igen allt som du har skrivit. Det enda jag kunde göra var att sluta. Men man kan inte bara göra det rakt av, för då upplever man helt vedervärdiga abstinenssymtom. Det bästa är att kontakta en beroendemottagning som hjälper dig med ett nedtrappningsschema. 

• Anonym (Dodo)
    Anonym (Medicin) skrev 2025-01-19 20:34:33 följande:

Jag tror det bästa med den här typen av läkemedel är att ta dom och lägga sig i sängen och försöka slappna av. Inte vara uppe och vänta på att effekten ska kicka in. Imovane har också en ganska snabb verkningstid inom 30 min. Det finns fler sömnmedel med effekten som du beskriver, av samma typ, så det är nog inte omöjligt att det kan hända. Vissa minns inte att dom lagat mat, skrivit Mail osv.

Men du ska inte vara orolig, jag tror inte att din hjärna har påverkats negativt utav det på sikt, eller att du gjort väldigt konstiga saker.

Har du problem med insomning pga ångest, skulle jag nog vilja tipsa om en benzo istället. Typ Oxachand som är ångestdämpande och inte har sådana biverkningar. Gör avslappningsövningar, ta en varm dusch eller bad innan du lägger dig, släck ner, läs en bok eller något du tycker om för att komma till ro i sängen.

Nej, nej! Oxascand är narkotikaklassat och orsakar samma abstinens som Benso! 
  • Anonym (Dodo)
    Anonym (F) skrev 2025-01-23 11:51:10 följande:
    Som om benzo skulle vara ett alternativ för vanliga människor. Det är iprincip omöjligt att få utskrivet. Och om det ges så ges det väldigt kortvarigt ej som en lösning på sömnproblem 
    Helt rätt. Benso kallas för rävgift eftersom det är så beroendeframkallande. Att abstinensen och återhämtningen kan vara så svår och långvarig bekräftar vad det har ställt till med i hjärnan och nervsystemet. Jag fick det i många år, och min hjärna blev "stekt". Mitt livs största misstag. 
  • Anonym (Dodo)
    Anonym (J) skrev 2025-01-23 12:54:16 följande:

Äh skit. Jag har haft lugnande (Stesolid) i 10 års tid ungefär men tar dem sällan. Kanske 4 ggr i månaden. 

Men det är ju en annan sak kanske när jag inte tog varje dag men för mig har det funkat jättebra, har inte blivit beroende. 

Varje dag borde man inte ta det 

Jag var likadan när jag använde Benso och förträngde sanningen. Jag levde i förnekelse orsakat av rädsla och okunskap. Men när jag sedan slutade, och gick igenom ett helvete med kramper, hallucinationer, kände inte igen mig själv i spegeln o.s.v. så förstod jag vad som hänt med min hjärna. Och dessa symtom är ett bra bevis på att hur skadlig denna drog är.

Har du tagit reda på vad Benso, som är narkotikaklassat, ställer till med i din hjärna och ditt nervsystem? Eller stoppar du huvudet i sanden och vill inget veta? Även om du "bara" tar några gånger i månaden är du beroende. 

För flera år sedan skickade Socialstyrelsen ut uppmaningar till läkare att undvika Benso. Skriver de ut för mycket kan de bli av med sin legitimation. Skulle detta hända om Benso var så ofarligt som du anser? Psyk mott i mitt län vägrar att skriva ut Benso. 

Eftersom du tar dem regelbundet så har du inte upplevt någon abstinens, det kan ta upp till 2-3 veckor eller mer innan den kickar igång. Och då får vi se om du uppfattar fakta om denna drog som skit. Först då förstår du sanningen, inte nu när du fortfarande underhåller hjärnan med denna drog. 

Och det är onödigt att skönmåla Benso eftersom du inte vet sanningen. Men du lever i din värld, och jag lever i min som har gått igenom en helvetisk och lång Benso-abstinens och återhämtning. Så det är inte så mycket att diskutera.
  • Anonym (Dodo)
    suzanna000 skrev 2025-01-19 20:15:31 följande:
    vaken på imovane, skador? hej, för ett år sedan fick jag utskrivet imovane pga mina sömnproblem. Problemet är att jag inte somnar på dem, och jag är rädd att det påverkar min hjärna. Jag har tidigare haft mediciner som Lergigan och propavan som verkar inom ca 1-2 timmar och man däckar. Jag lider av "sleep procrastination" där jag har väldigt svårt att ens lägga mig i sängen och försöka sova, pga ångest. De andra sömnmedecinerna har hjälpt bra då jag inte haft nåt annat val än att somna, jag behövde dock sluta ta dem för att jag inte kunde vakna av mina alarm av dem. Jag har under första halvåret tänkt att imovane fungerar på samma sätt, och därför tagit den, gjort sysslor i hemmet och väntat på att tröttheten kickar in. Problemet är att jag inte blir trött. Jag har fortsatt ta den för att det är den enda sömnmedecinen som inte påverkar mig dagen efter, och inte orsakat problem med skola och jobb pga förlovningar. Jag har varit vaken ca 5 av 7 nätter under ett års tid, fram tills ca 4-5 tiden på morgonen, och gjort hemsysslor, talat med kompisar och lagat mat, utan att helt komma ihåg det. Jag har tänkt att det är en normal biverkning, att man blir lite dåsig och inte kommer ihåg. Jag har inte förstått att imovane är ett starkt, narkotikaklassat preparat och att det är ganska allvarligt att vara vaken på. De skräckhistorier jag hört är från folk som gått i sömnen, men jag har alltså gjort saker utan att somna först. Jag känner mig normal men sen i efterhand förstår jag att jag varit väldigt borta, när jag hittar grovt felstavade anteckningar i mobilen med konstiga värderingar. Det var inte förens jagsov över hos en gammal vän som jag förstod allvaret. Jag minns att jag tog tabletten och fortsatte prata med honom, berättat för honom att att jag kanske blir lite dåsig av sömntabletten så han inte borde prata med mig, men kände mig helt som mig själv och tror också att jag betedde mig helt normalt. När jag vaknade så hade jag korta minnesluckor av att vi hånglat. Jag skrattade år det dagen efter, men nu några veckor senare känns det väldigt obehagligt. Jag skulle aldrig kyssa honom i nyktert tillstånd och är också rädd att jag kan ha gjort mycket värre saker utan att minnas. Jag googlade mer om imovane och fick höra skräckhistorier och kände igen mig i vissa av dem, inte förens jag googlade har jag förstått hur starkt imovane är, och läkaren har inte berättar något för mig, och jag har ingen fast läkarkontakt. Jag har på senare tid haft problem med korttidsminnet, och tar nu imovane väldigt sällan sen händelsen, men jag oroar mig att användningen kan ha skadat min hjärna permanent, och att jag har gjort saker som jag inte minns, skämt ut mig själv och förstört relationer. Några vänner jag varit nära förut har jag glidit isär, och är rädd att jag kan ha sagt eller gjort nåt i helt ovetande tillstånd och "raderat" bevisen för mig själv? Har försökt leta fram studier på hur pass personlighetsförändrad man kan bli av imovane och effekterna i hjärnan av att vaka på imovane men hittar inget som är relevant. Har någon haft samma problem, eller någon som tex har en partner som kan berätta hur pass drogad eller borta man verkar vara på tabletten? är det som man tror att man beter sig som sig själv? Hjälp! och tack!
    Detta är fakta om sömnproblem och ångest orsakat av Benso. Översatt fritt från engelskan.

Efter en tid med Benso uppvisas en spegelbild av dess initiala effekter. Sömnen kan upphöra och ersätts av sömnlöshet. Lugn med ångest. Dessa reaktioner orsakas av överaktivitet i nervsystemet. Och detta kommer att pågå fram tills att nya anpassningar har utvecklats i hjärnan och nervsystemet i samband med drogfrihet. 

• Anonym (Dodo)
    Anonym (J) skrev 2025-01-23 14:03:31 följande:

Jag kan lätt gå 2 mån utan.

Visst, det har visat sig att 4-5% av dem som har använt Benso klarar sig lindrigt undan. Men om din kommentar eller sann eller inte vet vi inte. 

"I Australien har Benso orsakat flera överdoser, som har lett till dödsfall, än heroin och metadon tillsammans".

"Benso kan orsaka negativa somatiska, psykiska och sociala konsekvenser och kan utvecklas mycket snabbt".

"De två största farorna som är förknippade med Benso är beroende och hjärnskador. Det kan även orsaka andningsdepression och andra biverkningar".

Därför tycker jag att det är fel att försköna Benso, och utge det för att vara en harmlös narkotikaklassad drog. Jag är själv ett exempel på vad som kan hända, och jag fick det på recept. Efter 10 år har jag fortfarande besvär med Parkinson-liknande symtom, andningsdepression, extrem svaghet och kan knappast ta hand om mig själv. Det är därför jag vill varna andra.

Det finns ett amerikanskt forum som heter BenzoBuddies med tusentals medlemmar som är i precis samma situation. Men nu har detta land äntligen vaknat upp när det gäller farorna med Benso. Så jag har bara ett ord att säga om detta: RUN! 
  • Anonym (Dodo)
    Anonym (J) skrev 2025-01-23 14:51:13 följande:

Du tog det regelbundet då eller? Hela tiden, varje dag? 

Inte regelbundet, utan av och på "eftersom jag inte ville bli beroende". Men jag hade så fel. Att sätta in och ut orsakar mer skada än vad man kan tro. Den första gången kan det gå bra, och det gjorde det för mig. Men för varje gång som man sätter in orsakas "kindling" - retning av nervsystemet. Och att hålla på så orsakar så mycket skada i hjärnan och nervsystemet med ständigt nya felkopplingar. Och när dessa sedan ska repareras så kan läkningen vara mycket svår och långdragen.

Så även om man inte tar varje dag så orsakas skador, och för var gång som man slutar blir återhämtningen bara värre och värre. 
  • Anonym (Dodo)

Det är ganska så meningslöst eftersom många läkare inte kan detta med skador av Benso. Så många har blivit feldiagnostiserade med ME/CF, ALS, Borrelia eller MS. Eller annars så anses man som hypokondriker. Kramper, hallucinationer och 30 andra symtom? "Ångest". 

Även om en läkare har skrivit ut Benso, så vill de inte ha med patienten att göra utan man får klara sig själv. De vill väl inte erkänna att det som de har skrivit ut har orsakat så många svåra symtom. 

• Anonym (Dodo)

"Kindling"

"Vissa patienter som slutar med Benso rapporterar att de tidigare har upphört med milda eller inga återverkningar. Den här gången är det dock annorlunda. De upplever nu ett plågsamt upphörande oförenligt med deras tidigare erfarenheter. Ökade problem med upphörandet är känt som ett fenomen som kallas "tändning".

Detta hänvisar till ett neurologiskt tillstånd som uppstår vid upprepade abstinenser från sedativa-hypnotiska läkemedel, alkohol  eller bensodiazepiner. Med varje försök att avbryta, löper individer en högre risk att uppleva svårare abstinensbesvär inklusive kramper, psykoser och/eller dödsfall.

"Kindling" är som om nervsystemet har ett minne av tidigare tillbakadraganden. Detta minne av tidigare tillfällen och/eller skada förblir fortfarande inpräntat i nervsystemet. Därför blir efterföljande abstinenser och/eller skada än värre eftersom nervsystemet minns att det har blivit sensibiliserat/skadat vid tidigare tillfällen".

Svar på tråden vaken på imovane, skador?