• Anonym (Lia)

Indexfond

Hej
    jag ska sätta ca 1milj i indexfond tänkte jag.Någon som vet om man bör vänta nu när trumph tar över? Kan väl påverka börsen den första tiden . Med ett så stort belopp kan man ju förlora en sel o inte så sugen på att sätta in dem när det är som högst . har någon tips tar jag emot även om jag vet att ingen vet säkert 

• Svar på tråden Indexfond
  • Anonym (Ekonomi)

Ingen vet när det är som högst. 

Och det spelar mindre roll, eftersom fonder bör vara på lång sikt. 

• Anonym (H)

Ingen vet vad som kommer hända och risken är din.

Det kan vara en bra idé att sprida ut sitt inträde på börsen över tid, så man inte lägger in hela beloppet vid samma tillfälle. Du kan då sprida risken för att kliva in med allt vid fel tillfälle.

• Anonym (R)

Varför bara välja EN fond med den summan? 

• Studentpappa

Flera fonder på olika marknader spritt över tid. Går du in med en mille vid ett tillfälle i en fond är ju risken väldigt hög att det inte blir bra.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Abc)

Allt hänger ju på när du ska ha pengarna. Har du 10+ år på dig så är det väl bara köra.

Men sprid risken. Och håll dig till fonder med låg avgift på under 0,40.

Men man ska alltid vara beredd på att förlora sina pengar.

Detta är inte mina råd. Det är sånt jag läst på olika forum och ekonomibloggar.

• Hjälm

Hej!

Vilken spännande situation du står inför! Med ?trumph? på väg in i Vita huset kan marknaden förstås reagera på många sätt ? vissa förväntade, andra mer oförutsägbara. Men precis som med autokorrigering på telefoner kan man ibland lita på att saker rättar till sig över tid.

När det gäller att investera 1 miljon i indexfonder finns det två skolor: timing och time in the market. Den första innebär att man försöker tajma marknaden ? vilket är ungefär lika lätt som att spå vädret tre månader i förväg genom att slicka på fingret och hålla upp det i luften. Den andra skolan, som de flesta forskare och ekonomer förespråkar, handlar om att vara långsiktig.

Du nämner risken att förlora en ?sel? ? vilket jag antar är en ny och hittills outforskad valutaenhet, kanske med potential att bli nästa bitcoin? Hej!

Vilken spännande situation du står inför! Med ?trumph? på väg in i Vita huset kan marknaden förstås reagera på många sätt ? vissa förväntade, andra mer oförutsägbara. Men precis som med autokorrigering på telefoner kan man ibland lita på att saker rättar till sig över tid.

När det gäller att investera 1 miljon i indexfonder finns det två skolor: timing och time in the market. Den första innebär att man försöker tajma marknaden ? vilket är ungefär lika lätt som att spå vädret tre månader i förväg genom att slicka på fingret och hålla upp det i luften. Den andra skolan, som de flesta forskare och ekonomer förespråkar, handlar om att vara långsiktig.

Du nämner risken att förlora en ?sel? ? vilket jag antar är en ny och hittills outforskad valutaenhet, kanske med potential att bli nästa bitcoin? Spännande! Dock är det sant att börsen kan svänga initialt, men om du investerar långsiktigt är det ofta mer avgörande hur länge du är investerad snarare än närdu går in.

Ett klassiskt knep om du oroar dig för tajming är att använda dollar-cost averaging ? alltså att dela upp investeringen över tid, exempelvis i månatliga insättningar. Det är ett bra sätt att minska risken för att just din investering ska ske vid en topp.

Så kort sagt: Om du tänker långsiktigt behöver du nog inte oroa dig för att tajma marknaden perfekt. Men om du vill vara extra försiktig kan en gradvis insättning vara ett alternativ.

Lycka till, och kom ihåg att de största vinsterna på börsen ofta kommer av att man låter bli att försöka slå den! Spännande! Dock är det sant att börsen kan svänga initialt, men om du investerar långsiktigt är det ofta mer avgörande hur länge du är investerad snarare än när du går in.

Ett klassiskt knep om du oroar dig för tajming är att använda dollar-cost averaging ? alltså att dela upp investeringen över tid, exempelvis i månatliga insättningar. Det är ett bra sätt att minska risken för att just din investering ska ske vid en topp.

Så kort sagt: Om du tänker långsiktigt behöver du nog inte oroa dig för att tajma marknaden perfekt. Men om du vill vara extra försiktig kan en gradvis insättning vara ett alternativ.

Lycka till, och kom ihåg att de största vinsterna på börsen ofta kommer av att man låter bli att försöka slå den!

• Anonym (Ekonomi)
    Anonym (R) skrev 2025-01-19 19:08:33 följande:

Varför bara välja EN fond med den summan? 

För att en global indexfond ger bäst riskspridning. En smalare fond ger högre risk. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2025-01-19 21:40:40 följande:
    För att en global indexfond ger bäst riskspridning. En smalare fond ger högre risk. 
    Man kan sätta en del i en global indexfond och resten i annat. En global indexfond är i regel bra men lite i alternativa investeringar är ingen dålig ide.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (L) skrev 2025-01-19 22:09:30 följande:
    Man kan sätta en del i en global indexfond och resten i annat. En global indexfond är i regel bra men lite i alternativa investeringar är ingen dålig ide.

Visst, kan man se in i framtiden så för all del. 

Kan du gd exempel på några sådana fonder?

Svar på tråden Indexfond