• Anonym (Petra)

Fråga till er vuxna med ADHD

Hej. 
    Jag har en dotter på 14 år som har ADHD o trotssyndrom. Hon har svårigheter på många olika  plan. Bla. känsloreglering, kläder som känns fel, maten som smakar äckligt, lukter, svårt att komma igång med saker o ännu svårare att avsluta dem, koncentration, impulser, upp o ner med allt...

Med anpassningar i skolan o mycket hjälp på hemmaplan så får hon någorlunda fungerande liv. Men vi föräldrar drar ett stort lass o vänder in o ut på oss själva att det ska fungera. O jag undrar ofta hur hon ska klara sig som vuxen. 
    Kommer hon att leva i misär eller blir det lättare med tiden. Hittar man strategier att få livet att fungera som vuxen?
    Hur är övergång mellan tonåring o vuxen?
    Finns det någon vuxen med ADHD som vill dela med sig av sin erfarenhet. 
    Tack på förhand

• Svar på tråden Fråga till er vuxna med ADHD
  • Venenum
    Anonym (Petra) skrev 2025-01-19 21:29:07 följande:
    Tack för ditt svar. Fint att läsa att det har gått bra för dig. Trots din utbrändhet verkar du ha hittat rätt i livet. 
    Det skrivs så mycket om ungdomar med NPF o problematiken kring det. Den biten har jag bra koll på,  genom min dotter o allt jag har läst. Men det pratas inte mycket om vad som händer efter när man övergår till vuxet liv, därav min fråga. 
    Tack återigen o önskar dig fortsatt lycka till. 
    Jag tänker att det är tvådelat att det inte pratas om adhd hos vuxna lika mycket. Dels är skolan en statisk tillvaro där den som inte passar in, sticker ut. När vi växer upp är vi fria att hitta en kontext vi trivs i, det gör vår omgivning mindre problematiskt och oss mindre problematiska för omgivningen. Dels tror jag att det handlar om strategier och att vi lär oss strategier som fungerat för oss, precis som alla andra, allt eftersom. 

När det gäller adhd finns det dessutom forskning som tyder på att hjärnan mognar långsammare. Inte sämre, men långsammar, vilket gör att impulsiviteten hos en 20 åring med adhd kan vara lika svår att kontrollera som hos en 15-åring utan. 
    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Anonym (Jk)

Ja, man hittar strategier. Jag är otroligt glad att jag inte fick diagnosen förrän jag var 30+. Jag var vuxen och fick se till att lösa det, helt enkelt. Har dock sett en del unga vuxna med adhd som aldrig blir vuxna för deras föräldrar daltar med dem, vilket jag tycker är helt vansinnigt. Det är liksom inte synd om människor med adhd. Vissa grejer är svårare, ja, men andra saker är lättare istället. 

• Toby78

Äter hon någon medicin? Får hon någon hjälp ifrån psyk? Ja har svår form av adhd o mitt liv var i kaos under många år. Men som vuxen blev ja insatt på medicin. Det blev som o gå från totalt mörker till ljus direkt. Idag är ja en fullt fungerande människa. Mitt största problem idag är att ja samtalar utan filter o det kan bli fel annars funkar livet fint.

• Anonym (Adhd-mamman)

alla tonåringar har det besvärligt.

Unga kvinnor med adhd lever sitt liv som bäst just då, i den åldern. Man har sett att det är kvinnor runt 30 som börjar få problem, antagligen för att de så blir mammor. Utnattning är vanligt bland kvinnor med npf.

tydligen ska ADHD bli som värst efter klimakteriet.

blev själv mamma vid 24 och ja då sattes livet på sin spets. Innan barnet kom levde jag galant. hade 100% ordning på allt och trivdes med livet.

• Anonym (Petra)
    Venenum skrev 2025-01-20 19:16:49 följande:
    Jag tänker att det är tvådelat att det inte pratas om adhd hos vuxna lika mycket. Dels är skolan en statisk tillvaro där den som inte passar in, sticker ut. När vi växer upp är vi fria att hitta en kontext vi trivs i, det gör vår omgivning mindre problematiskt och oss mindre problematiska för omgivningen. Dels tror jag att det handlar om strategier och att vi lär oss strategier som fungerat för oss, precis som alla andra, allt eftersom. 

När det gäller adhd finns det dessutom forskning som tyder på att hjärnan mognar långsammare. Inte sämre, men långsammar, vilket gör att impulsiviteten hos en 20 åring med adhd kan vara lika svår att kontrollera som hos en 15-åring utan. 
    Tack så mycket för ditt svar. Uppskattar att ta den av dina tankar ????
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Adhd-mamman) skrev 2025-01-21 07:24:40 följande:

alla tonåringar har det besvärligt.

Unga kvinnor med adhd lever sitt liv som bäst just då, i den åldern. Man har sett att det är kvinnor runt 30 som börjar få problem, antagligen för att de så blir mammor. Utnattning är vanligt bland kvinnor med npf.

tydligen ska ADHD bli som värst efter klimakteriet.

blev själv mamma vid 24 och ja då sattes livet på sin spets. Innan barnet kom levde jag galant. hade 100% ordning på allt och trivdes med livet.

Tack ADHD mamman för att du delar med. Hoppas du mår bra nu. Förstår att allt sattes på sin spets när du fick barn. Det är en stor omställning i livet. 
  • Raggartjejen
    Xeedy skrev 2025-01-19 00:13:50 följande:
    Dom där kurserna är ett skämt. Bara massa fjantade med å låta dom göra som dom vill.

Har varit för min dotter och har själv adhd. Och det man får lära sig där skulle aldrig funkat på mig i tonåren 
    Då har vi olika erfarenheter!
    Vår son (är vuxen nu) har ADHD & Tourette. 
    Jag & maken gick på COPE och det  funkade bra.
  • Anonym (Frida)

Det är bra att hon blivit diagnostiserad redan. Baserat på din beskrivning var jag som din dotter i den åldern, men jag var också duktig på kärnämnena i skolan, och kunskapen om ADHD var inte så stor där jag växte upp, så jag fick inte någon diagnos förrän jag var nästan 30 år. Vid det laget var jag helt trasig. Hade jag fått diagnosen som barn så hade allt antagligen gått väldigt mycket bättre, och därför tror jag att chansen att det går bra för din dotter är stor.

Det svåra blir när hon ska klara alla vuxenkrav, inklusive allt det som de flesta vuxna antagligen tycker är ganska enkelt, som att planera sin mat, komma ihåg att betala sina räkningar, ta sig upp på morgnarna, komma i säng i tid osv. Om sådant faller bort, då blir allt så himla mycket svårare och man kan få stora problem. Det vore antagligen bra med en mjuk övergång med mycket hjälp i början. Gör en budget tillsammans, gör matplaner, städscheman... Våga lägga er i som föräldrar. Känsloreglering kommer antagligen att bli ett mindre problem med tiden, medan upprätthållande av rutiner och hälsosamma vanor kan bli svårare. 

Jag rekommenderar också att ni kollar vilken hjälp kommunen erbjuder, t.ex. boendestöd. 

Det som är bra med att bli vuxen är att man brukar blir ganska mycket lugnare. Vi med adhd mognar vi med, om än långsammare. Man kanske fortfarande är sämre än gemene man på att t.ex. reglera känslorna, men man är bättre än man var när man var 14 år. Man lär känna sig själv mer, kan jobba förebyggande på eget initiativ, i större mån ansvara för att hitta strategier och själv utvärdera vad som fungerar och inte, man har mer självinsikt osv. 

Just det där med att mogna långsamt är antagligen bra att ha i åtanke. Eller, man har en mer ojämn mognad, rättare sagt. På vissa plan sker det snabbt då man måste kämpa med saker som andra slipper kämpa med, men jag har nog ändå alltid känt att jag är sisådär 5-10 år yngre mentalt när de gäller att ta ansvar, ha tålamod, vara mindre impulsiv osv. Så släpp henne inte helt och hållet när hon fyller 18 i tron att hon är som alla andra 18-åringar.

• Anonym (Petra)
    Anonym (Jk) skrev 2025-01-20 20:18:10 följande:

Ja, man hittar strategier. Jag är otroligt glad att jag inte fick diagnosen förrän jag var 30+. Jag var vuxen och fick se till att lösa det, helt enkelt. Har dock sett en del unga vuxna med adhd som aldrig blir vuxna för deras föräldrar daltar med dem, vilket jag tycker är helt vansinnigt. Det är liksom inte synd om människor med adhd. Vissa grejer är svårare, ja, men andra saker är lättare istället. 

Tack för ditt svar JK. Jag förstår hur du tänker. Sedan beror det hela på svårighetsgraden på ADHD. NPF står ändå för någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
    I vårt fall har diagnosen varit en lättnad. Innan den vandrade vi i mörkret. Dotter hade kaos inombords, hemska o våldsamma utbrott, självskade beteende, underkänd i samtliga kärnämnen o hög frånvaro i skolan. Vi kunde inte vända på detta o det var inte lätt att hitta strategier.
    I och med diagnos o utredning fick vi hjälp hela familjen samt stöd av mediciner. Både vi o skolan har gjort anpassningar. Nu är hon godkänd i samtliga ämnen, inga stora utbrott utan mer irritation, fina betyg, hög närvaro i skolan. Hon pratar till o med att läsa på universitetet när hon blir stor. 
    Utan hjälp är risken stor att hon hade hamnat snett. Nu är hon på rätt väg iaf. Vi vet inte vad som händer i framtiden men vi känner ändå att vi ger henne bästa förutsättningar. 
  • Anonym (Petra)
    Toby78 skrev 2025-01-21 06:58:41 följande:

Äter hon någon medicin? Får hon någon hjälp ifrån psyk? Ja har svår form av adhd o mitt liv var i kaos under många år. Men som vuxen blev ja insatt på medicin. Det blev som o gå från totalt mörker till ljus direkt. Idag är ja en fullt fungerande människa. Mitt största problem idag är att ja samtalar utan filter o det kan bli fel annars funkar livet fint.

Tack Toby78 att du delar med dig av din erfarenhet. Fint att läsa att du har ett fungerande liv. Det ger hopp att läsa sådant. 
    Vi har hjälp av psykiatriker. Dotter äter elvanse o atomoxetin. Mediciner hjälper mycket. Det är enorm skillnad. Med mediciner är det tufft men hanterbart. Utan mediciner fungerar ingenting. 
    Vi vuxna har gått utbildningar som erbjuds o läst mycket. Har även gått i samtal. Allt började vända uppåt i och med utredningen, diagnos o allt stöd vi fick efter. Innan dess levde vi i mörker i ca 2 år.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-21 17:44:58 följande:

Det är bra att hon blivit diagnostiserad redan. Baserat på din beskrivning var jag som din dotter i den åldern, men jag var också duktig på kärnämnena i skolan, och kunskapen om ADHD var inte så stor där jag växte upp, så jag fick inte någon diagnos förrän jag var nästan 30 år. Vid det laget var jag helt trasig. Hade jag fått diagnosen som barn så hade allt antagligen gått väldigt mycket bättre, och därför tror jag att chansen att det går bra för din dotter är stor.

Det svåra blir när hon ska klara alla vuxenkrav, inklusive allt det som de flesta vuxna antagligen tycker är ganska enkelt, som att planera sin mat, komma ihåg att betala sina räkningar, ta sig upp på morgnarna, komma i säng i tid osv. Om sådant faller bort, då blir allt så himla mycket svårare och man kan få stora problem. Det vore antagligen bra med en mjuk övergång med mycket hjälp i början. Gör en budget tillsammans, gör matplaner, städscheman... Våga lägga er i som föräldrar. Känsloreglering kommer antagligen att bli ett mindre problem med tiden, medan upprätthållande av rutiner och hälsosamma vanor kan bli svårare. 

Jag rekommenderar också att ni kollar vilken hjälp kommunen erbjuder, t.ex. boendestöd. 

Det som är bra med att bli vuxen är att man brukar blir ganska mycket lugnare. Vi med adhd mognar vi med, om än långsammare. Man kanske fortfarande är sämre än gemene man på att t.ex. reglera känslorna, men man är bättre än man var när man var 14 år. Man lär känna sig själv mer, kan jobba förebyggande på eget initiativ, i större mån ansvara för att hitta strategier och själv utvärdera vad som fungerar och inte, man har mer självinsikt osv. 

Just det där med att mogna långsamt är antagligen bra att ha i åtanke. Eller, man har en mer ojämn mognad, rättare sagt. På vissa plan sker det snabbt då man måste kämpa med saker som andra slipper kämpa med, men jag har nog ändå alltid känt att jag är sisådär 5-10 år yngre mentalt när de gäller att ta ansvar, ha tålamod, vara mindre impulsiv osv. Så släpp henne inte helt och hållet när hon fyller 18 i tron att hon är som alla andra 18-åringar.

Tack snälla Frida för att du tog dig tid att svara så långt. Det hjälper mig mycket att förstå när någon som har varit där tittar tillbaka. 
    Vi är glada att dotter har fått diagnos. Hon har fint stöd hemma o vi gör allt för att hon inte ska hamna snett.
    Vi jobbar hårt att skapa trygg, lugn o respektfull miljö hemma. 
    Vi kommer att stödja henne så länge som det behövs så klart. Men kanske inte i den omfattningen vi gör nu.
    Hon är bara 14 år, vi får se vart allt tar vägen.
    Hoppas du har fått hjäl o inte är trasig längre.
    Kram 
Svar på tråden Fråga till er vuxna med ADHD