Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Vi har fått till oss att vi ska få köpa huset, nu börjar en "ägare " att tveka. Är så ledsen

I min sambos släkt finns det ett hus som ska säljas. Huset är värderat och vi har sagt i ca 1 år att vi vill köpa det. Det är 3 syskon som äger huset (sambons mamma och hennes syskon) de har haft möten fram och tillbaka om huset och andra fastigheter, näst senaste mötet fick vi till oss att vi skulle få köpa huset när vi hade kontantinsats. Sagt och gjort, vi började spara, planera, fick lånelöfte från olika banker. Nu på senaste mötet började ena syskonen å krångla och mena att de kanske vore bättre att lägga ut huset så det blir mer pengar för dom, samt att säga att kanske nån av hans barn är intresserade..ena barnet har precis köpt hus, de andra barnet (min sambos kusin) är inte intresserad. Jag känner mig så ledsen och besviken,  vet inte vad vi ska göra. För hans mamma och moster får vi köpa det. Men morbror börjar krångla nu, han har inte sagt nånting tidigare men nu helt plötsligt...

• Svar på tråden Vi har fått till oss att vi ska få köpa huset, nu börjar en "ägare " att tveka. Är så ledsen
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Rosie) skrev 2025-01-18 14:47:56 följande:
    Men det är väl fullt rimligt? Han äger ju också huset och måste ju få ha en åsikt om hur det säljs. Men det är klart att det blir surt för er, men han gör ju inget fel.
    Jag har aldrig sagt att han "gör fel" jag menar att detta kunde han i såfall sagt tidigare. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Husägare) skrev 2025-01-18 14:56:16 följande:

Ni får ju köpa huset, självklart ska ni betala marknadsmässigt pris.
    Säljarna kan ju ändå välja vem de ska sälja till.

Ja vi ska betala de huset är värderat till. Inte påstått något annat
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-18 14:44:53 följande:
    Vi har fått till oss att vi ska få köpa huset, nu börjar en "ägare " att tveka. Är så ledsen

I min sambos släkt finns det ett hus som ska säljas. Huset är värderat och vi har sagt i ca 1 år att vi vill köpa det. Det är 3 syskon som äger huset (sambons mamma och hennes syskon) de har haft möten fram och tillbaka om huset och andra fastigheter, näst senaste mötet fick vi till oss att vi skulle få köpa huset när vi hade kontantinsats. Sagt och gjort, vi började spara, planera, fick lånelöfte från olika banker. Nu på senaste mötet började ena syskonen å krångla och mena att de kanske vore bättre att lägga ut huset så det blir mer pengar för dom, samt att säga att kanske nån av hans barn är intresserade..ena barnet har precis köpt hus, de andra barnet (min sambos kusin) är inte intresserad. Jag känner mig så ledsen och besviken,  vet inte vad vi ska göra. För hans mamma och moster får vi köpa det. Men morbror börjar krångla nu, han har inte sagt nånting tidigare men nu helt plötsligt...

I ärlighetens namn är det inte första gången han gör såhär. För en annan har han gjorr extra värderingar för att trissa upp priset ännu mer, trots att det redan gjorts en värdering. Och endå är det inom släkten. Han kan inte unna nån annan nånting, usch ett riktigt kapitalistsvin 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (F) skrev 2025-01-18 16:40:36 följande:
    Skulle ni få köpa huset utan att det läggs ut för försäljning och då även budgivning?
    Ja
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Paulina) skrev 2025-01-18 16:47:20 följande:

Hur länge dröjer det innan ni har sparat till kontantinsatsen? Om släkten bestämt att sälja fastigheten vill de ju inte vänta hur länge som helst. Den kostar ju ägarna att ha den stående också.

Vi kan köpa nästa vecka om det är så. Men vi har sagt efter sommaren, just nu hyr det ut fastigheten och hon måste få tid på sig. Min sambo och hans kusiner ska ta över efter sina föräldrar och de vill inte ha hyresgäster 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Paulina) skrev 2025-01-18 17:09:42 följande:

Är hyresgästen uppsagd? Så ni ska köpa ut kusinerna?

Varför ska vi köpa ut kusinerna ?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (E) skrev 2025-01-18 17:09:18 följande:
    Fast han hade väl inte den tanken tidigare. Man kan ju inte veta vad man ska tycka i framtiden...

Det ni kan göra är att be de andra syskonen prata med honom så de iaf kan få ett beslut om huset ska säljas direkt till er eller om det ska ut på marknaden. De kan lätt få till en tvångsförsäljning om han inte samarbetar, men då blir det så klart budgivning.
    Framtiden och framtiden,  de hade möte för kanske 3 månader sedan,  å då hade han inga invändningar 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (E) skrev 2025-01-18 18:34:50 följande:
    Ja, och en sådan sak kan man ändra sig om redan samma kväll.
    Ja? Och hur schysst är det 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (M) skrev 2025-01-18 18:35:01 följande:
    Konstigt då att du reagerar som du gör. Du borde ju veta hur han är. 
    Därför jag trodde det var klart. Men ja, han är dum i huvudet 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Surt) skrev 2025-01-18 18:58:45 följande:

Vissa människor sätter ören och halvören framför relationer och familj. Hade varit en bra affär, skippa mäklarkostnad och segdragen budgivning med tuffa köpare. Så som marknaden ser ut för hus idag och ett bra tag framöver så kommer man inte få 100 intresserade och sjuka budgivningar. Alla jag känner som lagt ut hus det senaste har haft ett helvete. Tagit flera månader för budgivare att komma upp i utgångspris för att senare pruta och dra sig ur i sista stund. 

Med det sagt - kanske denna fastighet har enorm potential vid budgivning? Nyrenoverad, kanonläge osv. Ja men låt gubben lägga ut huset då OM hans syskon går med på det. För det är inte HANS hus utan han har en tredje del och just nu verkar det ju vara 2 mot en. Tvångsförsäljning med budgivning, mäklararvode och doldafelförsäkringar. Låt honom ta det det då om han ändå känner att han plussar i tid och pengar på en sådan affär. 

Nej, litet och renoveringsbehov. 2 av 3 syskon vill låta oss köpa det som de sagts från början
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Abc) skrev 2025-01-18 20:06:16 följande:
    Han unnar inte er att få köpa huset till underpris (som det kan vara utan budgivning) och du unnar inte honom att maximera sin vinst. Vem är värst? Du tycker han ska ta risken att förlora pengar på detta, lätt att tycka något om andras pengar. 
    Vi köper inte till underpris, vi köper det huset är värderat till. Du verkar ha noll koll du. Hade hans barn nu varit intresserade hade han gjort allt för att det INTE skulle läggas ut på budgivning.  Är är inte klok, ingen i släkten som gillar honom
  • Anonym (Ledsen)
    PH76 skrev 2025-01-18 23:15:05 följande:
    Varför göra allt detta och troligtvis få en missnöjd släkting ändå i slutänden. Låt det gå ut på marknaden och sälj det till henne för det högsta budet, det finns inget som säger att de faktiskt måste sälja huset till dem som faktiskt la det högsta budet. Det är det faktiskt marknadspriset, trotts att det kan bli under det värderade priset. Alla nöjda.
    Är inte det som är grejen..vi har fått till oss att vi ska få köpa huset, vi har planerat. Fått lånelöfte. Räknat, jag har gått upp i tid på jobbet med mera. Därför jag blir besviken. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (E) skrev 2025-01-19 09:48:51 följande:
    Ja, man kan bli besviken, men det här kommer ta jättelång tid innan det reds ut, om ni alls får köpa huset i slutänden! Eller så läggs det på marknaden (och jag tror att det är vad som kommer att hända) och då får ni ge bud som alla andra.

Satsa på att söka ett annat hus istället! Antingen lyckas ni och allt är frid och fröjd, eller så blir det inte så och då får ni buda på detta.
    Beror på, 2 av 3 syskon är emot att det läggs ut
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (H) skrev 2025-01-21 03:56:59 följande:
    Hur har ni fått till er det? Har de lovat er det? 
    "När ni har kontantinsats får ni köpa huset"
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-20 23:18:00 följande:
    Eftersom du skriver att du  sambo och hans kusiner ska ta över efter sina föräldrar. Dvs han kommer att äga huset med sina kusiner vilket innebär att ni, då efter so.maren måste köpa ut kusinerna om ni ska och får köpa.
    Nej det betyder de inte alls 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-20 23:19:56 följande:
    Det har inte något att göra med att man ska vara schysst mot någon annan. Det är en rättighet man har, som människa att få ändra sig. 
    Han ändrar sig enbart pgr av sin frus påtryckningar,  han är en riktig toffel. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (H) skrev 2025-01-19 11:28:54 följande:
    Varför är de emot det?
    För att de vill att de ska vara kvar i släkten 
Svar på tråden Vi har fått till oss att vi ska få köpa huset, nu börjar en "ägare " att tveka. Är så ledsen