• Anonym (stack)

Unna barnen saker... på hennes vecka?

Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-17 14:55:30 följande:
    Unna barnen saker... på hennes vecka?

Jag vill inte ha kommentarer om styv-föräldrar vs bio-föräldrar, så jag specificerar inte rollerna utan använder "förnamn" på vuxna när det går, och kallar barn för barn. Ok?

Vi är två hem. barnen bor halvtid, Boendeföräldern har fått igenom (eftersom umgängesföräldern ville blidka i början) extra högt underhåll, och behåller hela barnbidraget trots att barnen bor 6/14 dagar hos umgängesföräldern. Notera också att när barnen var 11 och 13 ville de bo varannan vecka i samtal med kommunens rådgivare, men domaren ville ändå att föräldrarna skulle "kompromissa" - medling var väldigt uppskruvat då. 

Visserligen tjänar umgängesföräldern snäppet mera, men ändå. Boendeföräldern fick igenom att han skulle hjälpa till även med hennes boendekostander "eftersom hon måste bo såhär stort, med två barn". Att barnen efter en viss tid krävde egna rum även hos umgängesförädern (i början 4-5 dagar per 14) ändrar ingenting, tydligen.

Det jobbiga var att Boendeföräldern under hela barnens uppväxt och trots att hon fick udnerhåll (på flera tusen) och barnbidraget, vägrade skicka med kläder och annan utrustning. Nej, det fick umgängesföräldern sköta själv! Trots att hen påpekade att det ju ingick i uträkningen för udnerhållet, att hon skulle sköta kläder osv. Icke sa nicke! Det fanns också annat umgängessabotage in play, men itne helt relevant för frågan...

Nu är barnen i tonåren.  De har sina favoritkläder och har lyckats få igenom att de tar med sig kläder från Boendeföräldern. De verkar iaf inte bli aktivt stoppades (men vissa extra fina saker får de säkert fortfarande inte ta med sig till umgängesföräldern).

Nu till frågan... Barnen får mycket presenter. Även från styvföräldrar och styvföräldrars familjer. På umgängesförälderns sida har man sagt att presenter stannar i det hemmet, punkt. Den andra föräldern har fått mycket pengar, och BORDE DESSUTOM stå för det mesta som barnen nu fått i presenter/julklappar/spontaninköp. Dock vill vuxna i det hushållet inte att barnen tar saker därifrån och tar med till Boendeföräldern. Av flera andledningar, men främst för att Boendeföräldern då slipper köpa dessa saker, och då stoppar underhållet i sin egna ficka. Det känns inte rätt. Särskilt itne när hen umgenessaboterade och vägrade skicka med saker i så många år. Ska man bara bortse från det eftersom hen NU inser att barnen fattar vad som pågår, och barnen packar sina egna väskor? 

Barnen vill ju såklart använda sina saker närhelst de vill. Om de t.ex. fått en "setting spray" eller vad de nu kan vara, vill de givetvis ha den i båda hemmen. men det tar emot, för den som betalar udnerhåll OCH massa extra utöver genom alla år, på grund av tvång. 

Vad kan ni ge för råd? En "hård" väg att ta är kanske att sluta ge barnen saker, och berätta hur underhåll är tänkt att fungera? (Den föräldern får just nu ca 5000kr per barn, utöver barnbidraget). Hobbyerna kostar kanske 1500kr? Resten ska vara till allt barnen behöver - kläder, smink, bio etc. 

Hur löser man denna situation?

Stackars stackars barn som sitter fast i den här soppan av omogna och hämndlystna vuxna som fokuserar på pengar och sitt perspektiv. Hoppas att de snart är vuxna och kan lämna denna dysfunktion någorlunda välbehållna.

Varför ska barnen inte få ha sina egna saker pga vuxna som inte kan komma överens.

En hård väg är att barnen lämnar hemmet när de blir vuxna och aldrig ser sig om efter er. 

Och du behöver inte berätta vilka roller ni har, det framgår alldeles tydligt. 
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-22 09:05:08 följande:
    Det är ju "deras" saker bara för att vi gått med på att köpa dem?

Är det bättre att köpa sakerna "till familjen" istället och så får de "låna"/använda dem när de är här? Om det nu är ägandefrågan som stör er så mycket? Som gör att ni tycker barnen hamnar i kläm?

Och jo, barnen är såklart i kläm (även om jag inte tycker det är så himla jobbigt att ha saker på bara ett ställe) - men det är pga deras mammas beteende. Vi kan inte skydda dem helt - och vi har också rätt till att ha känslor. T.ex. att vi itne vill sponsra saker på mammaveckor, när hon ALDRIG sponsrat något på pappaveckor trots att det faktiskt är hennes skyldighet.

Som sagt, ett alternativ är ju att inte köpa saker till dem mera. Vi pratar om lyx-saker, inte nödvändigheter.
    Vad är det för typ av saker som du anser ska tillhöra familjen och lånas istället för att barnen har eget? Är det duschtvål och foundation eller är det tröjor och skor? 

Jag tycker att det viktiga är att ni håller isär era känslor av oförrätt och vilja att hämnas på mamman, och vad som blir konsekvensen för barnen. Barnen har inget val än att finnas i er familj och vara med om detta, det är deras liv, deras uppväxt, något de kommer att bära med sig under livet. Att ni bråkade om foundation och mössor och fokuserade på vad de kostade istället för relationen med dem. 

Att du fokuserar på att ni sponsrar saker till mammavecka trots att hon inte gör det samma tillbaka blir fel fokus. Tänk istället att ni ger barnen en vettig uppväxt med saker de behöver och vill ha. Tänk att som tonåring känna att de inte har egna saker, utan detta är mina låneskor som jag bara får ha hos pappa. Och en allmän känsla av att kosta för mycket, vara en ekonomisk börda. 

Om underhållet är för högt så är det där ni behöver gå in och förhandla, inte på detaljnivå i barnens vardagssaker. 
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-22 10:21:16 följande:
    Men vad är "konsekvensen för barnen", egentligen? Förklara det för mig?

Konsekvensen blir att de lämnar vissa kläder, saker, smycken, extra smink, sportprylar, elektronik etc. etc. i vårt hem, och åker till sin mamma en vecka där de kan använda saker som hon införskaffat. Och saknar de något där kan de be sin mamma ordna de sakerna. 

Så, de slipper konka tunga väskor. 

vad är det negativa ?

Om de får välja mellan detta, att lämna saker som vi köpt i vårt hem, eller helt enkelt inte få extra saker, vad tror du de väljer? Om vi hela tiden istället svarar "nej, det där får din mamma köpa" ?
    Konsekvensen för barnen är att de inte får ha egna egna saker på grund av konflikt mellan sina föräldrar. Ni tar alltså ut era oenigheter på barnen istället för att lösa era konflikter som vuxna. 

En annan konsekvens är att de känner sig som en ekonomisk transaktion istället för fullvärdiga familjemedlemmar. 
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-22 10:23:58 följande:
    Så tänker iten deras mamma, och har aldrig gjort. Så varför ska vi?
    För att ni kan vara vettiga människor och bete er som vettiga vuxna även om inte mamman gör det?
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-22 10:17:09 följande:
    Nå, då säger du i princip att vi itne ska köpa presenter till dem... Om de inte kan låta sakerna vara i ett hem.

Det är så konstigt - när jag var liten pratades det mycket om att det var jobbigt att "leva i kappsäck". Att det vore enklare för barnen att ha dubbla uppsättningar saker. Nu plötsligt ska barn ha någon form av äganderätt till saker som de inte köpt själva? 

Det är itne "barnens saker" - det är saker vi vuxna har köpt för att förgylla pappadagarna. Vi vill inte ge deras mamma presenter! Hon rullar i pengar, och utnyttjar oss - och umgängessaboterar. Varför räknas inte våra känslor?
    Varför gör du detta till era känslor - det är ju där du halkar i diket. Det handlar inte om dina känslor, det handlar om pengar och det ska vara mellan er vuxna. 

Omförhandla underhållet mellan er vuxna och låt bli att ta ut era känslor på barnen. 

Ja, barn har äganderätt till en massa saker som de inte har köpt. Det är så att vara barn, de har ingen egen inkomst utan föräldrarna står för deras uppehälle. Det innebär inte att de inte äger sina egna saker. Vadå till för att förgylla pappadagarna. Är inge barnen egna personer menar du?

Och varför blandar du ens in presenter och att ni ska sluta köpa presenter till dem. Vad har det med något att göra?
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-22 11:29:42 följande:
    Ja! Hon vägrar ju diskutera utanför domstol?
    Dra det till domstol då?
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-22 11:33:47 följande:
    Det fungerar inte så - det kommer bara förvärra situationen för oss. Hon kommer sluta skicka med kläder osv. Så hamnar vi att dra ett ännu större lass.

Jag vet att familjelivare gärna käftar emot, men kan ni förstå premisserna och ge råd utifrån dem?

nej, vi kommer itne börja serva mamman genom att förse henne med saker på hennes veckor.

Hur gör man - med den gränssättningen gjuten i betong!! - saker bäst för barnen?

Sluta ge dem presenter? bara ge presenter som inte fysiskt går att flytta på? Poängtera hur mycket pengar deras mamma får, och att de borde få pengar/saker av henne rent lagligen? Sätta upp saker i positivt ljus?

Felet du gör är att du vill lösa konflikten med mamman genom att sätta konsekvenser för barnen. Det är synd att du inte fattar det, och det blir väldigt svårt att diskutera när du inte fattar det. 

Man kan bara hoppas att barnen går någorlunda helskinnade ur detta. 
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-22 11:39:42 följande:
    Ni får tycka att D är det enda rätta - men det går inte för oss. Inte en chans.

Så vilket av de andra alternativen är bäst?
    Att ni löser konflikterna med mamman utan att blanda in barnen och barnens saker. 
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-22 12:05:25 följande:
    Du verkar inte förstå vad det är för mamma vi har att göra med här...
    Nej, och jag förstår inte hur du är funtad heller. Tycker ingen av er vuxna i den här soppan verkar särskilt vettiga.

Men det verkar som att hur det än är så är det barnen som kommer att få betala priset för att ni vuxna inte kan hantera era vuxenansvar. 
  • Anonym (stack)
    Anonym (?) skrev 2025-01-22 13:16:03 följande:

Jag får känslan att den som skriver i tråden är styvmamman som vanligt.
    Hon vill lägga sig i allt och styra och ställa, och är
    den som orsakar alla problem just nu?/

Jag får känslan av att styvmamman är irriterad över att barnen kostar, och tycker att mamman får övermycket pengar som styvmammans själv skulle vilja ha. Och det kan vara så att pappan håller med henne, eller så tycker han att detta är rimligt. Och sen tycker styvmamman att det verkar rimligt att ta ut på barnen att mamman enligt henne får för mycket pengar. 
  • Anonym (stack)
    olof 45 skrev 2025-01-23 13:15:39 följande:
    Fast jag förstår TS tänk här, litegrann. Om det stämmer som hen skrev att mamman slutar köpa saker om de redan är inköpta av pappan. Har läst andra liknande tråd här på FL. Då får ju mamman "dubbelt upp". Betalt för att köpa kläder, men slipper köpa kläder?

Det kan vara värt att låta den som får barnbidrag och underhåll att köpa t.ex. ALLA kläder. Annars blir det svårt att avgöra hur mycket pappan i den här frågan "borde" köpa kläder för. 

Hur gör familjer där barnen bor vecka-vecka, och ingen betalar underhåll? Höftar man lite, eller bidrar lika mycket i klädpeng, båda föräldrarna? 

Håller helt med dem som säger att det blir en extra påfrestning att försöka kontrollera vad barnen packar i sina väskor. Då kanske en strikt uppdelning är bättre? Bara man kan säga det på ett bra sätt till barnen typ "vi har kommit överens med er mamma att hon sköter inköp av kläder (men vi delar på kostnaden)". Men det får inte vara surt eller anklagande, och risken finns väl att mamman säger emot och kallar pappan snål osv. Det kan ni ju inte kontrollera...
    Och då får TS ta diskussionen om pengarna med MAMMAN!

Inte låta barnen ta konsekvenserna av att de vuxna inte klarar av att komma överens. Herregud, vuxna klarar inte att lösa ens grundläggande vuxenansvar och konflikter, men kräver att minderåriga barn ska klara av att ta både det ena och det andra. 
  • Anonym (stack)
    olof 45 skrev 2025-01-23 14:14:49 följande:
    Vad höjer du rösten för? Jag har väl inte sagt emot det, att det är en vuxendialog? Dock verkar den kanalen vara rätt stängd utifrån det TS skrivit, men om det stämmer att det från början var så att underhållet sattes högt för att mamman ska köpa in "det som barnen behöver", så kan ju TS hålla sig till den överenskommelsen. 

Lät som TS redan hade bestämt sig (eller deras familj, eller vem det nu är hen representerar), och skulle låta (dyra?) presenter bli sådant som inte riktigt fungerar att flytta mellan hemmen. Om relationen med mamman är sådär dålig och det blir en stor sak av packande, så tycker jag att det låter som den bästa lösningen, givet förutsättningarna. Tonåringarna kommer ju inte själva komma på tanken att försöka flytta möbler osv mellan hemmen, så då blir det ju heller inga diskussioner.

Men TS - saker ni redan köpt, kanske du får svälja förtretet över. Låt barnen använda sina saker till slut, smink eller vad det nu var, och fyll sedan inte på mera. 
    För att det ska gå fram tydligt.

Man kan inte skylla ifrån sig att man inte kan ta det med mamman och sen ta ut det på barnen. Det är uselt föräldraskap och synd om barnen som får ta konsekvenserna av vuxna som inte tar ansvar. 
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-24 10:46:27 följande:

Det handlar om en balans: ge barnen utrymme att känna sig hörda och respekterade, men samtidigt vara tydlig med att vissa saker behöver stanna i ett hem av praktiska eller emotionella skäl. Detta är inte en fråga om att begränsa barnens autonomi, utan om att skapa en struktur som gynnar alla inblandade, också vuxna, som faktiskt också har känslor.

Är det verkligen så illa att saker hålls separerade mellan två hem om barnen har allt de behöver i båda? Det finns inget som säger att barnen "kommer i kläm" bara för att vi som föräldrar gör det praktiskt för dem. Vad är det för "konsekvensar" du yrar om, egentligen?

Min uppfattning är att stabila och tydliga ramar skapar trygghet ? inte att barnen får bestämma över varje detalj. Varför är det så kontroversiellt?

Det här är (igen?) mina argument mot att låta barnen själva ta med saker mellan hemmen:

1) Att ha separata saker i respektive hem är praktiskt och förhindrar att barnen behöver bära med sig onödigt mycket fram och tillbaka. Två hem kan fungera som två självständiga och kompletta miljöer, vilket kan bidra till stabilitet.

2) Om det finns tillräckligt med saker i båda hemmen, varför ska det då vara nödvändigt att ta med sig en tröja eller småprylar varje vecka? 

3)Självklart ska barnens behov stå i centrum, men det är föräldrarnas ansvar att skapa tydliga ramar. Om det innebär att vissa presenter (som lätt går sönder eller skapar konflikter) hålls inom respektive hem, är det enligt mig en rimlig kompromiss. Och: Större eller platsbundna presenter (t.ex. ett innebandygolv och mål, vilken 14-åring grabb skulle inte uppskatta det?) skapar glädje utan att leda till diskussion om "var de ska förvaras"/om de får följa med till mamma.

Fast du skriver ju själv att ni väljer att inte ta diskussionen med mamman för att hon är svår att ha att göra med. Så istället väljer ni den enklare vägen att låta barnen ta konsekvenserna istället. Och sen försöker du försvara det i långa haranger som inte har med saken att göra. 

Konsekvenserna är att ni inför begränsningar för barnen istället för att lösa frågan mellan er vuxna. Det blir ju en mycket märklig situation för barnen att ha en tröja som de bara får använda hos pappan, att få möbler till sitt rum i present (är det deras möbler sen då, att ta med när de flyttar hemifrån?) och ett allmänt tänk att barnen ska begränsas för att spara er ekonomi. 

Att få ta med sina saker mellan sina hem handlar väl främst om att man bör få bestämma själv över sina egna saker. Och att tonåringar har egna saker, inte lånesaker. 

Och att ni tänker så bakvänt bara för att ni inte ids ta konflikten med mamman.
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-24 11:11:48 följande:
    Vi har bråkat med mamman i många, många år. Vi vet att det inte kommer lösa sig den vägen. Så det har inte för en enda sekund varit frågeställningen i den här tråden (vilket folk har svårt att förstå). 

Och enligt mig är det inte särskilt betyngande begränsningar för barnen - dessutom något de redan är vana vid sedan barnsben (pga mammans restriktioner). Varför itne lära barnen att respektera våra känslor också? 

Och sen när ska barn få bestämma allt själva? 
    Vem säger ens att barnen ska få bestämma allt själva?

Och vad som enligt dig inte är särskilt betungande, nej, det är klart när de inte är du som är utsatt för det. Bara för att mamman redan har begränsningar betyder ju inte att barnen får det bättre med ännu mer begränsningar. Ni alla verkar ju se barnen bara som en enda stor belastning som ni ska slippa ansvar för. 

Vad är det för känslor hos er som barnen ska lära sig att respektera? Att ni anser att de kostar för mycket och att ni tycker att mamman är jobbig att ha med att göra? 

Och att lösa konflikter mellan vuxna utan att det drabbar barnen verkar inte ligga för er. Det är ju bara att beklaga att barnen har fått denna uppsättning vuxna i sitt liv och man hoppas att de går någorlunda oskadda ur det hela. 

Sen när blev det rimligt att barnen ska ta konsekvenserna av att vuxna inte kan samarbeta?
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-24 11:29:11 följande:
    Vi tycker inte att de kostar för mycket, men vi tycker att vi redan sponsrar deras mammas lyxliv, och vi vill verkligen inte göra det. Helst skulle vi vilja att barnen får upp ögonen för att mammans cigaretter osv är pengar som hon visst kan använda på dem - att det egentligen är hennes skyldighet.

Istället för att det ska ställas ännu mera krav på oss, och vi blir "the bad guys" om vi inte öppnar plånboken? 

Inget av det här har någonsin varit ett problem tidigare, förrän nu när ena tonåringen börjar säga att vi "inte kan bestämma". 

Därför har min frågeställning varit: Hur förklarar man udnerhåll för barnen, så de förstår? UTAn att skada dem, så måste de ju ändå få förstå vem det är som kan ge dem mer veckopeng, mer kläder osv? 

Och om de har "rätt" i att "de bestämmer om sina saker", så visst, då får vi backa om den punkten. Men det får den naturliga konsekvensen att generositeten vi kännt i alla år (som sagt i TS, även från styv-familjens håll) kommer sina. 

I mina ögon låter det lite otacksamt att inte respektera önskemål från gåvogivaren - och man kan inte KRÄVA presenter - att få bestämma över.

men jag har också insett att detta inte är ett balanserat forum, utan folk vill tjafsa :) Men jag har kommit till ro iom att ingen här kan formulera vilken "skada" barnen får genom att behålla vissa saker i vårt hem, så jag har väl indirekt fått det svar jag behövt
    Och det är ju det ni måste gå på då - mammans lyxliv på er bekostnad.

Men nej, det vill ni inte, så då går ni på barnen istället. Fegt och oansvarigt av er som är vuxna. 

Och varför ska tonåringarna inte få bestämma över sina egna saker? Och dessutom betala av i efterhand för att ni länge känt att ni betalat för mycket. Det är inte barnens problem, det är ert problem. 

Otacksamt att använda sina egna saker som man vill? Varför ska givaren bestämma hur det används? Antingen är det presenter = mottagaren blir ägare till saken, eller så är det ett lån = mottagaren äger inte saken. 

Det är ingen på det härforumet som tjafsar, utan det är rimliga ifrågasättande av det du skriver. 
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-24 11:20:23 följande:
    Tonåringar som inte tjänar egna pengar, har inte heller 'egna saker' på det sättet som vuxna har. De har saker som vuxna tillåter dem att ha, och vuxna kan också begränsa användningen av dem (t.ex. Playstation bara mellan vissa klockslag).

Jag tror ni här hycklar ganska mycket. Era tonåringar behandlas knappats som de kungar som ni försöker få det att låta som - eller så hör ni till den curlande generationen, som uppfostrar barn som inte ens kan gå på arbetsintervjuer utan sin mamma...
    Jo, tonåringar kan absolut ha saker som de äger och disponerar fritt.

Vad har du överhuvudtaget för belägg för något av det du påstår här. Famlar du så i detta att du måste slänga fritt omkring dig för att försöka hitta några argument?
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-24 15:09:18 följande:
    Vill inte? VI HAR FÖRSÖKT! I FLERA ÅR! Hundratals email och sms. Smaarbetssamtal och turer i tingsrätten. testat att vara generös mot henne. Testat att vara hårdare. DET GÅR INTE
    Men det går att ge sig på barnen och begränsa deras tillgång till sina egna saker.... Slött och oansvarigt föräldraskap. Men snart är ungarna vuxna, så slipper de stå i mitten av era pengakonflikter. 
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-24 15:13:07 följande:
    Jag har inte sagt att de inte KAN ha saker som de disponerar fritt. men jag säger att det inte är en "rättighet". Vi har också rätt att säga nej. De kan inte kräva att få en dyr luv-tröja eller parfym, för att flytta hem till sin mamma (där den stannar, för att mamman kontrollerar deras packning). 

Att påstå något annat (som vadå, att vi är skyldiga att köpa allt vad barnen vill ha?) är att famla - tycker jag. 

Men du vill uppenbart missförstå med flit bara för att driva tjafs
    Du sitter och hittar på.

Ingen har sagt att ni måste köpa allt som tonåringarna vill ha.

Men att det ni köper och ger till dem, är sedan deras egna saker som de själva får disponera fritt. De tillfaller inte mamman för att barnen använder dem även under mammans vecka, det är fortfarande barnens saker. 

Nej, jag missförstår inte, men du verkar ha fått slut på rimliga argument. 
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-24 15:16:46 följande:
    Ordvalen säger allt.  "Ge sig på" ? vadå "ge sig på"?

Begränsa deras tillgång? Vi pratar om att säga nej till lyx-saker som de hitills fått som liksom presenter i vardagen. De har velat ha något, och vi har (ofta) köpt det. Att ta bort onödig lyx och förväntningar kring det är knappast barnmisshandel...

Låt oss göra en vag liknelse: Om detta hade varit en kompis som blivit bjuden på restaurang ofta, men som sedan kom och sa att hon vill bara bli bjuden om hon får ta med ytterligare en kompis.... Skulle vi "ge oss på henne" om vi då sa att nej tack, då minskar vi hellre restaurangbesöken! (Men du är fortfarande välkommen hem till oss på middag när du vill såklart!) Blir denna kompis dåligt behandad? Verkligen?
    Ja, ni tycker att det inte går att ta konflikten med mamman, så då lägger ni det på barnen istället. Du fastnar i sakerna, jag tycker att du ska lyfta blicken och fundera över vad vuxna ska ta ansvar för och vad barn ska ta ansvar för. Du sparar in på fel personer, du tycker att mamman får för mycket pengar och då spar du in det genom att begränsa vad barnen ska få. 

Snedfördelat underhåll = vuxnas ansvar.
    Vad vuxna väljer att köpa till barnen = givarens ansvar.
    Vad barnen väljer att göra med saker de fått = barnens ansvar. 

Din liknelse håller inte. 
    Istället blir det såhär: du upplever att du bjudit en kompis på restaurang alldeles för mycket och att det har kostat för mycket pengar. Men istället för att säga det till henne, och sluta bjuda henne på restaurang hela tiden, så låter du du bli att bjuda dina barn på middag för att spara pengar. 
  • Anonym (stack)
    Anonym (frustrerad) skrev 2025-01-24 15:36:32 följande:
    Tack och lov så finns andra fundament i vårt hem, som itne är pryl-beroende... 

Ni måtte ha verkligt bortskämda barn. 

Pratade just med en kollega som sa att hennes barn inte får ha på sig sin nya jacka till skolan, fast hon vill det. Barnmisshandel detta också? :) Nä, just det... Vuxna sätter restriktioner hela tiden. 
    Alltså, vad snackar du om? Vad har du för anledning att påstå något om våra eventuella barn?

Och att ha en jacka man inte får ha till skolan. Ja, det känns verkligen inte vettigt, skulle det vara ett argument för din sak menar du? Tycker jag inte. 

Ja, man får ju hoppas att det finns positiva aspekter av ert föräldraskap också, så att inte den här penga-konflikten mellan er vuxna genomsyrar hela barnens uppväxt.  
Svar på tråden Unna barnen saker... på hennes vecka?