• Anonym (A)

Fråga ang fritids

Anonym (Nej) skrev 2025-01-16 09:25:16 följande:

Nej. Om barnet har tillsyn så har ni inget behov och ingen rätt till fritids.

Det är nog olika i olika kommuner. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-16 10:18:04 följande:

Förstår att det är olika från kommun. Men måste väl spela roll att min mamma inte är primär vårdnadshavare till skolbarnet? Att lilla är hos mormor eller förskolan bör väl inte spela någon roll, eller?

Tillägga att min 2 åring inte börjat på förskolan så skolbarnet har aldrig gått på fritids. Detta skulle handla om ca 2-3 dagar i veckan 2-3 timmar i ca 5 veckors tid. Skolbarnet vill gärna testa fritids och mamma bor inte med gångavstånd till skola.

Som sagt, fråga skolan. Du får inget svar här, för det är som sagt olika i olika kommuner.
  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-16 10:38:12 följande:
    Ja efter sommaren börjar lilla på förskolan så då blir det fritids på heltid för skolbarnet. Så vi har aldrig utnyttjat fritids innan eftersom jag varit hemma hela skoltiden hittils. 
    Så din mamma ska alltså ta hand om den lilla nu och ända fram till efter sommaren? Och ta föräldrapenning för det?
  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-16 10:43:27 följande:
    Nej hon ska ta hand om den lilla några dagar i veckan under maj månad i ca 5 veckor. Just nu är jag föräldraledig 
    Så sonen ska vara på fritids under de dagarna, men sedan inte ha fritids förrän efter sommaren?

Jag förstår att han vill testa. Men samtidigt, om han testar och gillar det, så blir han tvungen att sluta när du är ledig igen. Kanske bättre att förklara för honom att han får börja på fritids efter sommaren. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-16 11:08:56 följande:
    Ja han är 7 år det går att resonera med honom. Om han gillar de så toppen "efter sommaren ska du gå på fritids varje dag kul va?". Sommarfritids skulle han inte gå på ändå då vi är lediga/har semester. Det set jag inte som ett problem, utan om vi har rätt till fritids.
    Som sagt, fråga skolan. Nu direkt så ni vet. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-16 11:13:06 följande:
    Ska fråga! Tänkte om det fanns konkret svar eller regler kring detta som någon hade koll på :)
    Tror olika kommuner har olika regler. Eftersom ni båda ska arbeta så borde det gå att få en plats, men jag vet inte hur de ser på det att farmor passar den lilla. Att hon räknas som en föräldraledig förälder. 
Svar på tråden Fråga ang fritids