Anonym (Rob) skrev 2025-01-15 11:38:20 följande:
Det kanske är smart ur ett ekonomiskt perspektiv.
Men vissa utbildningar är svårare än andra att ta sig igenom utan att ta CSN, om alternativet är att jobba samtidigt.
Det jag läst till har inte gett utrymme för mer än enstaka extrajobb, och det har inte varit något jag kunnat leva på.
Mina föräldrar har inte heller kunnat ge support och "ge mig pengar" under de åren då jag behövt studera för att få min examen.
Så visst kan det vara smart att plugga utan CSN men då kanske man måste ta tid av studierna att lägga på arbete. Och det kanske inte är så smart i längden? Intressant att fundera på, oavsett. Allt handlar ju om möjligheter.
Om man tänker att man ska plugga men inte vill ta lån. Var står man då om fem år? Är man kvar på samma jobb med i princip samma lön eller kan det faktum att man valde att ta lån - ha gett en bättre förutsättningar?
Det är rätt korkat att inte ta CSN lån även om man kan klara sig utan det. Ur ett rent ekonomiskt perspektiv så bör man ta så mycket man kan och investera dessa pengar du avkastningen utslaget på flera år kommer att vara mycket högre än räntan på lånet.