• Anonym (Jenny)

Vilka har inga skulder alls?

Är nyfiken! Jag menar alla har väl nån kredit/kontokredit, lån, csn? Eller?

Är nyfiken på vilka inte har några skulder alls, om det finns någon ens? Där pengarna endast går till hyra+mat.
    Avundas er. Ni är smarta.

Vad går resterande pengar åt?

• Svar på tråden Vilka har inga skulder alls?
  • PH76
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-15 11:38:20 följande:
    Det kanske är smart ur ett ekonomiskt perspektiv.
    Men vissa utbildningar är svårare än andra att ta sig igenom utan att ta CSN, om alternativet är att jobba samtidigt.
    Det jag läst till har inte gett utrymme för mer än enstaka extrajobb, och det har inte varit något jag kunnat leva på.
    Mina föräldrar har inte heller kunnat ge support och "ge mig pengar" under de åren då jag behövt studera för att få min examen.

Så visst kan det vara smart att plugga utan CSN men då kanske man måste ta tid av studierna att lägga på arbete. Och det kanske inte är så smart i längden? Intressant att fundera på, oavsett. Allt handlar ju om möjligheter.

Om man tänker att man ska plugga men inte vill ta lån. Var står man då om fem år? Är man kvar på samma jobb med i princip samma lön eller kan det faktum att man valde att ta lån - ha gett en bättre förutsättningar?
    Det är rätt korkat att inte ta CSN lån även om man kan klara sig utan det. Ur ett rent ekonomiskt perspektiv så bör man ta så mycket man kan och investera dessa pengar du avkastningen utslaget på flera år kommer att vara mycket högre än räntan på lånet.
  • Anonym (Rob)
    PH76 skrev 2025-01-15 14:11:27 följande:
    Det är rätt korkat att inte ta CSN lån även om man kan klara sig utan det. Ur ett rent ekonomiskt perspektiv så bör man ta så mycket man kan och investera dessa pengar du avkastningen utslaget på flera år kommer att vara mycket högre än räntan på lånet.
    Inte om man ser sig studera i fler etapper eller perioder under sitt liv.
    Se mitt svar ovan. Eftersom man inte har hur mycket CSN som helst.

Men är man av den synen att nu läser jag mina fyra år och sen inte mer - då kan jag hålla med. Personligen tror jag dock inte att man ska räkna med det numer. Utan med höjd pensionsålder och snabb utveckling i samhället så får en nog vara beredd att bredda sin kompentens, till exempel med högskolestudier, under livets gång. 
  • Anonym (Ulrika)

Jag har inga skulder alls. CSN och huslån är avbetalt. Några andra krediter eller skulder har jag aldrig haft. 
    Jag har alltid haft en medellön, och levt förhållandevis sparsamt, förutom att vi har rest en del. Att aldrig handla på kredit eller ta konsumtionslån har alltid varit självklart.
    Jag sparar en del pengar varje månad, och gör det jag vill. Det är skönt att aldrig ha behövt bekymra sig för om man ska ha råd med en resa, ny kyl eller vinterkläder till barnen. 
    Sedan är jag 50+ och vi köpte det första boendet när priserna var mycket lägre än nu, men med ett sunt ekonomiskt tänkande kan många undvika skuldfällan.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Huslån)

Vet inte om du räknar huslånet som motsvarande hyra på en lägenhet men iallafall så är det vad vi har, ganska litet sådant, inget mer.

Vi har båda pluggat på högskola sammanlagt ca 10 år, jag har aldrig haft SCN lån, min man hade men det har vi betalt av. 

Köpt bilar och allt annat kontant. 

Så vad gör man med pengarna? Sparar bl.a för att slippa ta lån när ngt ska köpas. 

• Anonym (On point)

Det är väl så att det varierar under livet. Både jag och min man har haft CSN lån som blev rätt så stora eftersom vi både gått långa utbildningar. 

När vi bildade familj bodde vi först i hyresrätt senare i bostadsrätt som blev för liten tillslut köpte vi hus och därmed bostadslån.

De första 20 åren amorterade vi så mycket vi kunde på CSN och bostadslånet.
    Nu har vi amorterar bort båda lånen och känner oss väldigt fria. Nu kan vi unna oss allt det vi inte inte kunnat förut.

Ska inte säga att vi snålat tidigare men vi har prioriterat att betala av lånen.

• Anonym (Relativt skuldfri)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-15 10:47:43 följande:
    Vilka har inga skulder alls?

Är nyfiken! Jag menar alla har väl nån kredit/kontokredit, lån, csn? Eller?

Är nyfiken på vilka inte har några skulder alls, om det finns någon ens? Där pengarna endast går till hyra+mat.
    Avundas er. Ni är smarta.

Vad går resterande pengar åt?

Tror nyckeln för mig är att det dragits pengar till sparande/buffert innan de använts upp av lyxkonsumtion och nöjen. Sen är en viktig del också att anpassa utgifterna efter inkomsten, exempelvis inte högre bostadskostnad och matkostnader än att det fortfarande finns utrymme för sparande/lyxkonsumtion/nöjen. Sparar man enbart de månader det blir över något efter lyxkonsumtion/nöjen så är det svårt att bli skuldfri.

Man lägger grunden till sparande tidigt och det blir sen en trygghet man har med sig hela livet. Viktigt att man också sparar för att ha en trygghet och inte enbart till en specifik grej. Detta gör att när man köpt grejen så finns det fortfarande kvar ett trygghetssparande som grund och man börjar inte på ruta ett varje gång man köpt nått.

Tror en skillnad jämfört med de som har mycket skulder är att jag aldrig lånat till lyxkonsumtion/nöjen utan jag har istället sparat några månader/år och sen köpt det jag ville ha för egna pengar. 

• Spucks

Jag har inga skulder och har aldrig haft. Under de åren jag studerade i Sverige kunda jag har tagit CSN-lån, men det räckte med bidragsdelen och extrajobb. Det tar extremt emot för mig att ta lån som jag inte behöver, jag vill inte ha några skulder.
    Skulle dock vara kul att bo i ett hus med egen trädgård, fast jag vet inte om jag ens skulle få lån som ensamstående mamma med deltidsarbete och lön under median. Har alltid bott i hyreslägenhet i hela mitt liv (även som barn).

Jag är ekonomisk smart, så jag har alltid klarat mig bra, även under tiden jag levde kring fattigsdomsgränsen som ensamstående mamma och studerande.
    Samtidigt är jag finansiellt dåligt, så jag har sparpengar som bara ligger på ett helt vanligt sparkonto med knappt någon ränta, istället för att investeras.

• Anonym (009)
    PH76 skrev 2025-01-15 14:11:27 följande:
    Skulle alla missbruka systemet på det viset så har vi snart inga fördelaktiga csn-lån att få.
  • Anonym (009)
    Spucks skrev 2025-01-16 09:58:31 följande:

Jag har inga skulder och har aldrig haft. Under de åren jag studerade i Sverige kunda jag har tagit CSN-lån, men det räckte med bidragsdelen och extrajobb. Det tar extremt emot för mig att ta lån som jag inte behöver, jag vill inte ha några skulder.
    Skulle dock vara kul att bo i ett hus med egen trädgård, fast jag vet inte om jag ens skulle få lån som ensamstående mamma med deltidsarbete och lön under median. Har alltid bott i hyreslägenhet i hela mitt liv (även som barn).

Jag är ekonomisk smart, så jag har alltid klarat mig bra, även under tiden jag levde kring fattigsdomsgränsen som ensamstående mamma och studerande.
    Samtidigt är jag finansiellt dåligt, så jag har sparpengar som bara ligger på ett helt vanligt sparkonto med knappt någon ränta, istället för att investeras.

Du är väl helt enkelt inte så intresserad av pengar och att göra maximal avkastning på precis allt. 
    Mycket sund inställning, tycker jag:)
Svar på tråden Vilka har inga skulder alls?