• Anonym (Jenny)

Vilka har inga skulder alls?

Är nyfiken! Jag menar alla har väl nån kredit/kontokredit, lån, csn? Eller?

Är nyfiken på vilka inte har några skulder alls, om det finns någon ens? Där pengarna endast går till hyra+mat.
    Avundas er. Ni är smarta.

Vad går resterande pengar åt?

• Svar på tråden Vilka har inga skulder alls?
  • Anonym (S)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-01-15 10:47:43 följande:
    Vilka har inga skulder alls?

Är nyfiken! Jag menar alla har väl nån kredit/kontokredit, lån, csn? Eller?

Är nyfiken på vilka inte har några skulder alls, om det finns någon ens? Där pengarna endast går till hyra+mat.
    Avundas er. Ni är smarta.

Vad går resterande pengar åt?

De som bor i hyreslägenhet och inte studerat med lån och handlar med pengar de har.

Mina föräldrar har inga lån.

En del i hus har inga lån. Har haft grannar i hus som är helt skuldfria.

Att ha kredit kort är inte samma sak som att ha lån, betalar man räkningen i tid är det som ett debetkort. 
  • Anonym (Hm)

Jag 😌 men det har varit svårt och jag har haft skulder tidigare i livet, men aldrig tagit kreditkort eller liknande. Sedan 3 år tillbaka är jag helt skuldfri Och planen är att fortsätta så. Mina skulder har dock aldrig varit så stora att de påverkat min ekonomi negativt. Jag har inget högavlönat arbete precis men det mesta som sparas läggs på resor. Jag trivs i Stockholm med barnen, men det är i varma länder jag mår som bäst, så det är där mina extrapengar hamnar. 

• Anonym (edison)

Jag har inte ett öre i skulder. Bor i en bostadsrätt om är betalt och avgiften ligger bara runt 3000 kr/mån. Jobbar bara 75% men kan ändå spara mellan 4000-5000 kr/mån.

• Anonym (Hej)

Jag har CSN-lån (betalas av under 2025) samt huslån. Inga kreditkort, avbetalningar eller billån. 

Jag och min man valde tidigt att vi inte ville leva på lånade pengar efter avslutade studier så vi bestämde att leva extremt snålt under två års tid för att betala av mindre skulder vi samlat på oss samt att få igång ett rejält sparande. Efter dessa två år var det inget svårt att fortsätta leva snålt och vi hade redan betalat av alla småkrediter samt fått löneökningar så det kändes som att vi hade mer pengar över. 

Köpte hus med 70% belåningsgrad, samt en bil kontant. Började därefter beta av våra studielån och jag är klar i år, maken under 2026. Vi ska påbörja bebisverkstad under hösten och sparar nu för att kunna vara föräldralediga under 18 månader totalt (ca 9 månader var) men alltid ha långhelg tillsammans under många år framåt (ledig fredag för den som arbetar). 

Vi hade lite flyt och började spara under börskrashen så fått ett bra medsving. Men vi lever sparsamt och klokt. Storhandlar och köper alltid mycket av veckans varor på extrapris. Lagar mat efter vad som finns hemma (som vi redan handlat billigt) och gör storkok för mat att frysa in. Cyklar till jobbet båda två (han åker buss när det är halt och snö) och har alltid med matlåda. Shoppar knappt alls, och då ofta via Sellpy men investerar hellre i kvalitetskläder som håller länge. Inga dyra gymkort utan tränar utomhus eller hemma. 

Någon gång per månad lyxar vi till det med att äta ute och gör någon rolig aktivitet som kostar pengar. Men väldigt mycket i Sverige är faktiskt gratis. 

• Anonym (S)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-15 11:01:08 följande:

Jag har CSN-lån (betalas av under 2025) samt huslån. Inga kreditkort, avbetalningar eller billån. 

Jag och min man valde tidigt att vi inte ville leva på lånade pengar efter avslutade studier så vi bestämde att leva extremt snålt under två års tid för att betala av mindre skulder vi samlat på oss samt att få igång ett rejält sparande. Efter dessa två år var det inget svårt att fortsätta leva snålt och vi hade redan betalat av alla småkrediter samt fått löneökningar så det kändes som att vi hade mer pengar över. 

Köpte hus med 70% belåningsgrad, samt en bil kontant. Började därefter beta av våra studielån och jag är klar i år, maken under 2026. Vi ska påbörja bebisverkstad under hösten och sparar nu för att kunna vara föräldralediga under 18 månader totalt (ca 9 månader var) men alltid ha långhelg tillsammans under många år framåt (ledig fredag för den som arbetar). 

Vi hade lite flyt och började spara under börskrashen så fått ett bra medsving. Men vi lever sparsamt och klokt. Storhandlar och köper alltid mycket av veckans varor på extrapris. Lagar mat efter vad som finns hemma (som vi redan handlat billigt) och gör storkok för mat att frysa in. Cyklar till jobbet båda två (han åker buss när det är halt och snö) och har alltid med matlåda. Shoppar knappt alls, och då ofta via Sellpy men investerar hellre i kvalitetskläder som håller länge. Inga dyra gymkort utan tränar utomhus eller hemma. 

Någon gång per månad lyxar vi till det med att äta ute och gör någon rolig aktivitet som kostar pengar. Men väldigt mycket i Sverige är faktiskt gratis. 

Konstigt att prioritera CSN över huslån. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-15 10:53:11 följande:

Jag 😌 men det har varit svårt och jag har haft skulder tidigare i livet, men aldrig tagit kreditkort eller liknande. Sedan 3 år tillbaka är jag helt skuldfri Och planen är att fortsätta så. Mina skulder har dock aldrig varit så stora att de påverkat min ekonomi negativt. Jag har inget högavlönat arbete precis men det mesta som sparas läggs på resor. Jag trivs i Stockholm med barnen, men det är i varma länder jag mår som bäst, så det är där mina extrapengar hamnar. 

Så skönt! Skitbra ju, livet ska njutas. Världen är för stor och häftig för o inte utforska/uppleva.

Du nämner barn- finns planer då för ex. köpa hus eller så? Inte för att man måste då. Men finns andra planer förutom resa, och skulle lån isåfall tas eller är det ett val att inte göra så, och istället spara flr investeringar osv?
  • Anonym (B)

Har inga lån. Dock låg inkomst så har ändå ej så mkt över efter mat och hyra. 

• Anonym (Rob)

Varför är det smart?
    Vissa saker kan man ju se som en investering.
    Som en fastighet eller en utbildning till exempel.

Jag tog CSN-lån när jag studerade men utifrån var det har tagit mig karriärmässigt så är de lånen avbetalade på ca 3 år. Känner mig väldigt smart faktiskt!

• Anonym (Jenny)
    Anonym (edison) skrev 2025-01-15 10:55:39 följande:

Jag har inte ett öre i skulder. Bor i en bostadsrätt om är betalt och avgiften ligger bara runt 3000 kr/mån. Jobbar bara 75% men kan ändå spara mellan 4000-5000 kr/mån.

Riktigt skönt, ha eget, och dessutom spara den summan och inte behöva jobba heltid! Grattis. Lite avis.

Använda ändå sparade pengar till resor o så? Eller endast sparande långsiktigt
  • Anonym (P)

Vi har inga skulder. CSN är betalt, vi bor i hyresrätt och betalar vår kreditkortsräkning varje månad. Det är dock inget aktivt val att inte ha skulder. Vi fick tag på en fantastisk hyresrätt som vi trivs så bra i att vi bor kvar. Skulle vi välja att köpa en bostad, tar vi så klart lån för detta. 

Svar på tråden Vilka har inga skulder alls?