Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Sjukskriven, arbetsgivaren har sjukanmält mig igen?

Hej! 

Har varit sjukskriven för utmattning i cirka två år. Först 100%, sedan 75%, 50% och 25%. Lite olika mycket sjukskrivning alltså.

Har just nu ett bakslag där jag är mer sjukskriven igen.

Två gånger har jag fått höra av Försäkringskassan att ?min arbetsgivare sjukanmält mig?. Så det är nu tre ärenden i samma ärende. 

När jag har frågat min chef har man sagt att man inte gjott en ny sjukanmälan. Så vem gör den då? Vi har bara en chef så det kan inte vara någon annan. 

• Svar på tråden Sjukskriven, arbetsgivaren har sjukanmält mig igen?
  • Anonym (Fundersam)

Jag har alltså aldrig gått tillbaka i arbete fullt ut utan jag har varit sjukskriven hela tiden i ett och samma ärende.

Men jag har fått in en sjukanmälan två gånger. En i april förra året och en igår. 

Märkligt? 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-01-15 10:51:09 följande:

Det låter väldigt märkligt. Varför skulle chefen ljuga om det? Vill du vara sjukskriven?

Va? Jag är ju sjukskriven? 

Ja jag tycker det är märkligt att man sjukanmäler mig när jag redan är sjukskriven och FK vet om det. Vem sjukanmäler mig när chefen säger att det inte är hen, det står att arbetsgivaren har gjort det.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-01-15 10:51:09 följande:

Det låter väldigt märkligt. Varför skulle chefen ljuga om det? Vill du vara sjukskriven?

Vill vara sjukskriven, vad är det för fråga? Nej såklart inte men jag måste? Och jag är ju redan det
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Annat) skrev 2025-01-15 11:30:21 följande:
    Det är väl läkaren som sjukskriver dig, inte arbetsgivaren?

..och om din sjukskrivning har ökat igen så ska väl FK meddelas om detta tänker jag?
    Ja men det vet de redan. Det blir som sagt ett nytt ärende när man sjukanmäler mig igen och igen i samma ärende.
    Anonym (Solis) skrev 2025-01-15 11:30:17 följande:

De har kanske satt in någon annan på din tjänst som de är mycket nöjda med. Och nu vill de att den personen ska stanna. De har väl inga större förhoppningar om att du kommer tillbaka, och därför är det enklast för dem om du är fortsatt sjukskriven. 

Fast det bestämmer inte arbetsgivaren. Och nej, så är det inte.
    Anonym (Hanna) skrev 2025-01-15 11:36:44 följande:
    Ja det är det som jag menar är konstigt. 
    Jaha, ja verkligen? Får väl fråga FK. Men tänkte om någon här visste. 
  • Anonym (Fundersam)

Det lär ju röra till det för FK när de får in sjukanmälningar på en som redan är sjukanmäld / sjukskriven. Om det inte är arbetsgivaren (chefen) som sjuksnmäler , vem är det då? 

I vilken omfattning , alltså % jag är sjukskriven fixar ju jag själv och läkaren. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Maja) skrev 2025-01-15 11:27:18 följande:

Det är väl läkaren som sjukskriver dig, inte arbetsgivaren?

Precis, så jag fattar inte? 
  • Anonym (Fundersam)

FK ringde och undrade över det här med, de sa att de har gjort helt fel. Men att vissa arbetsgivare inte vet hur det funkar. Så de var lika frågande som jag var. 

Svar på tråden Sjukskriven, arbetsgivaren har sjukanmält mig igen?