• Anonym (Brud)

Bröllop eller inte?

Hej! Vet inte om jag kan få hjälp här men kan inte bestämma mig om jag vill gifta mig eller inte. lägger till det som är plus och minus för mig här så hoppas jag att någon kan hjälpa

+ minne för livet med sin partner, sina vänner och familj som man alltid kommer minnas.
    + stärka bandet med sin partner vilket jag tror att ett sånt minne gör
    + drömmen om klänningen att vara brud osv
    + samla alla man tycker om på en plats och festa ihop
    + fina tal förhoppningsvis. Tänker alltid på att jag önskar det på andras bröllop
    + att få hålla tal till min partner

- kostnaden (men har råd med ett rimligt bröllop)
    - ångest inför att känna mig ful
    - ångest över dålig stämning
    - ångest över inga tal
    - ångest över föräldrars tal - ser fram emot det men de kommer från en annan kultur så kan helt ärligt vara mycket nervös inför det
    - ångest inför uppmärksamheten i

• Svar på tråden Bröllop eller inte?
  • Fjäril kär

Alla  punkter på minus kan du undvika med hjälp av god planering och hjälp av en tärna och toastmaster på bröllopet. 

Plus det faktum att du är fri att planera ett bröllop exakt som du vill . Du måste ingenting annat än att säga ja till din man. 

• Anonym (Brud)
    Fjäril kär skrev 2025-01-14 16:25:04 följande:

Alla  punkter på minus kan du undvika med hjälp av god planering och hjälp av en tärna och toastmaster på bröllopet. 

Plus det faktum att du är fri att planera ett bröllop exakt som du vill . Du måste ingenting annat än att säga ja till din man. 

ångest över uppmärksamhet osv är svårt att planera bort. frågan gäller att ha ett stort bröllop Med 80 pers. För oss är det antingen ett stort bröllop eller stadshuset som gäller.
  • Anonym (Gör helt som ni vill)

Om jag hade minsta aning om att min dag skulle kännas förstörd eller på något sätt påverkas negativt av sånt som jag på förhand kunnat räkna ut, så hade jag avstått från den typen av upplägg.
    Dvs jag som avskyr att stå i centrum och absolut inte vill ha den uppmärksamheten (har aldrig haft fest vid jämna födelsedagar eller examen heller) skulle aldrig få för mig att ha ett bröllop för fler än närmaste familjen. För det skulle vara skitsamma om klänningen var fin eller om någon höll tal, jag skulle inte må bra i den stunden och kunna ta in det.

Man kan gå till en brudbutik och prova klänningar som man sen inte köper.

Man kan åka på spa en helg med sina närmaste tjejkompisar (som inte ens vet att man ska gifta sig) och i sitt hjärta hålla det som minne likt en möhippa.

Man kan boka tid för make och hår även om man sen bara tar med sin man och två nära vänner till stadshuset. 

Man kan bjuda till middag på kvarterskrogen för kompisarna som inte vet att man gift sig på dagen, för då är förväntningarna något helt annat. Både för oss som bjuder in och för gästerna. Där kan man i och för sig lite ofrivilligt hamna i centrum men just det här styr man ju helt själv. Man kan gå själva, man kan gå med sina föräldrar och syskon eller man kan helt strunta i att fira på det viset.

Vår plan från början var att gifta oss borgerligt på en fin plats som vi gillar och sen bara bjuda på bubbel och chokladdoppade jordgubbar på gräsmattan utanför med utsikt över vattnet. Fylla ut vigselakten med några gemensamma sånger och en text så att det blev lite mer fylligt, typ som en vigsel i kyrkan. Sen blev det inte riktigt så men allt är liksom möjligt.
    Jag hoppas att du hittar just ert sätt.

• Anonym (A)

Så om du skall gifta dig eller inte hänger bara ihop med själva bröllopsdagen?

Göra nya listor där du funderar på om du vill vara gift eller inte.

Kommer du fram till att du vill vara gift så kan du därefter fundera över hur du skulle vilja att just ditt bröllop ser ut.

• Anonym (Hanna)

Vill du gifta dig överhuvudtaget? 

• Anonym (fest)

Vet ett par som fyllde jämt (han eller hon eller båda, minns inte). Ingen av dem ville ha den centrala roll om man får i ett bröllop men ville ändå fira det. 

Ett kompispar var involverade i det hela 

Så de bokade en präst och vigdes på en plats som betydde något för dem (det var inte i kyrkan). Kompisparet agerade både vittnen och film/fototeam. Jag tror de var ute och åt middag med dem också som tack på kvällen. 

Någon dag eller om det var en vecka senare hade de en större sommarfest med tanke på den jämna födelsedagen. Då alla gästerna kom startade de filmen på en stor duk och kompisparet höll sedan ett tal för dem. Det blev, vad jag hörde, en mycket lyckad fest med glada överraskningar. Typ ingen anade något heller innan. Möjligen att de kanske skulle gifta sig på festen.

Det kan vara ett tips att ta till sig. Hyr ni en festlokal så kan ni ju även hyra in en foodtruck som kan fixa maten åt er. 

Ett bröllop är vad man gör det till. 

• Anonym (Patricia)

Vill di få hjälp med att tänka kring hur ett bröllop ska kunna se ut ?

Eller vill du hitta ursäkter för att slippa gifta dig?

• Anonym (gift)
    Anonym (Brud) skrev 2025-01-14 16:16:34 följande:
    Bröllop eller inte?

Hej! Vet inte om jag kan få hjälp här men kan inte bestämma mig om jag vill gifta mig eller inte. lägger till det som är plus och minus för mig här så hoppas jag att någon kan hjälpa

+ minne för livet med sin partner, sina vänner och familj som man alltid kommer minnas.
    + stärka bandet med sin partner vilket jag tror att ett sånt minne gör
    + drömmen om klänningen att vara brud osv
    + samla alla man tycker om på en plats och festa ihop
    + fina tal förhoppningsvis. Tänker alltid på att jag önskar det på andras bröllop
    + att få hålla tal till min partner

- kostnaden (men har råd med ett rimligt bröllop)
    - ångest inför att känna mig ful
    - ångest över dålig stämning
    - ångest över inga tal
    - ångest över föräldrars tal - ser fram emot det men de kommer från en annan kultur så kan helt ärligt vara mycket nervös inför det
    - ångest inför uppmärksamheten i

Du verkar blanda ihop bröllop med att gifta sig. Gifta sig kan man göra helt gratis (möjligen att hindersprövningen kostar lite) utan några särskilda kläder och utan en enda gäst. 

Bröllop är en helt annan sak, men även där kan man anpassa klädsel, gäster, bjudning utifrån en budget som man tycker är rimlig. Och man kan göra allt det du räkna på plussidan även med en liten budget. Du kan också säga att du tex inte vill ha några tal, eller annat som du inte känner dig bekväm med. Det är er fest, ni bestämmer. 
Svar på tråden Bröllop eller inte?