Anonym (Mor Anna) skrev 2025-01-12 16:36:51 följande:
Det är ju i princip det jag menar.
Man lägger ihop hela inkomsterna dvs löner, barnbidrag mm
Ett konto för fasta utgifter som tex bostad, mat, bil, drivmedel, kläder, barns fritid, försäkringar mm
ett konto för renoveringar, ett för semester och resten ( det som blir utöver) är egna fickpengar.
Då har man egna ( och lika mycket) pengar att göra vad man vill och båda har insyn i de gemensamma utgiftetna.
Det är väll inget konstigt.
Jag förstår, jag syftade dock på att man lägger lika mycket från sina löner i gemensamt konto och resten har man själv. Så tjänar den ena mer har denne mer på sitt egna konto som ?fickpengar?. Det tycker vi är mest rättvist iaf, tjänar man mer ska man kunna ha mer att använda och spara på sitt egna sparkonto. Jobbar man övertid ibland ska man också få pengarna för mödan.
exemplevis I vårt förhållande tjänar min fästman mer för tillfället då han jobbar obekväma tider och extra ibland osv. Jag vill att det ska vara jämställt med gemensamma kostnader och gemensamt sparande men utöver det så vill jag inte ?ta? hans pengar. I framtiden kommer jag gå om honom i lön och då är scenariot det omvända och han vill inte ?ta? mina pengar jag tjänar. Det tycker vi är det bästa och mest rättvisa systemet, men vi båda tjänar ganska bra så är kanske annorlunda om det är stora löneskillnader i ett förhållande.