• Anonym (Mia)

Kommer arbetsgivaren skicka in när man varit fl

Jag tönkte ansöka om att vara f ledig 10 procent för jag har en son under på 4 år. Jag är osäker på om jag ska fylla upp eller inte med dagar. jag kommer ansöka om 10 procent mindre arbetstid men vet inte om jag kommer ta ut dagar. Ser att arbersgivaren numera ska skicka in om man är fl hur blir det om jag inte tar ut dagar då? Reagerar dem då? Förstår det som att det är så man inte ska fuska sig till något o det kommer jag ju inte göra .

• Svar på tråden Kommer arbetsgivaren skicka in när man varit fl
  • Anonym (Loket)

Du får ju bestämma dig, antingen går du ner i tid eller så är du föräldraledig. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Loket) skrev 2025-01-11 12:48:26 följande:

Du får ju bestämma dig, antingen går du ner i tid eller så är du föräldraledig. 

kommer inte ihåg hur det står i vårt system men det blir ju exakt samma sak för arbetsgivaren ? Det betalar ju inte oavsett? 

jag ska räkna på det men behöver lägga in mina brytet. Får väl ändra annars men jag kan ju inte blir återbetalningsskyldig osv ? 

• Anonym (Loket)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-11 12:51:56 följande:

kommer inte ihåg hur det står i vårt system men det blir ju exakt samma sak för arbetsgivaren ? Det betalar ju inte oavsett? 

jag ska räkna på det men behöver lägga in mina brytet. Får väl ändra annars men jag kan ju inte blir återbetalningsskyldig osv ? 

Nej men de måste ju redovisa om du är föräldraledig så de måste ju veta. Annars stämmer det inte med Försäkringskassan. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Loket) skrev 2025-01-11 12:54:23 följande:
    Nej men de måste ju redovisa om du är föräldraledig så de måste ju veta. Annars stämmer det inte med Försäkringskassan. 
    Vad är det som inte stämmer då menar du? Om jag inte tar ut dagar så spelar det väl egentligen ingen roll. Min SFI går ju ner men inget annat!
  • mammatill6

Tar du inte ut föräldrardagar har arbetsgivaren rätt att neka dig gå ner i tid.

• Anonym (Loket)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-11 13:12:07 följande:
    Vad är det som inte stämmer då menar du? Om jag inte tar ut dagar så spelar det väl egentligen ingen roll. Min SFI går ju ner men inget annat!
    Du pratar ju om att ta ut dagar för att fylla ut lönen. Begär du inte pengar från försäkringskassan så behöver du inte meddela arbetsgivaren. . 
  • Anonym (Nej)
    mammatill6 skrev 2025-01-11 13:35:56 följande:

Tar du inte ut föräldrardagar har arbetsgivaren rätt att neka dig gå ner i tid.

Nej det har de ju inte. Man har rätt att jobba ner till 75 % tills barnet är 8.
  • Anonym (Puma)

Man har ju rätt att gå ner till 75% i tid, upp till 8 års ålder på barnet, men många arbetsgivare har upp till 12 års ålder.

Spelar ingen roll om du tar ut föräldrapenning eller inte, jobba deltid får du göra oavsett. Men inkomsten blir ju sämre utan tillägg av föräldrapenning.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-11 16:48:36 följande:
    Precis det var så jag tänkte så det spelar väl egentligen ingen roll . Om f kassan får uppgifterna o jag inte fyller ut sänker de ju bara sgi?

jag har ju inte lurats på något sätt känner jag. Tror inte jobbet bryr sig om vad jag tar går ju ner mindre i tid än var jag har rätt till
  • mammatill6
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-11 16:48:36 följande:
    Ja tjänstledigt och minsta din tid. Men inte föräldrarledigt och inte ta ut dagar.
Svar på tråden Kommer arbetsgivaren skicka in när man varit fl