Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

Hur mycket är man "skyldig" att hjälpa?

Hur mycket anser ni att man är "skyldig" att hjälpa sin partner ekonomiskt? Jag har det bra ställt ekonomiskt medan han knappt går runt varje månad.

• Svar på tråden Hur mycket är man "skyldig" att hjälpa?
  • Anonym (Maja)
    fornminne skrev 2025-01-11 11:26:23 följande:
    Det låter som ni inte bor ihop samt har skilda ekonomier. Då har du inga skyldigheter alls, däremot kanske man som partner vill stå för större delen av gemensamma aktiviteter och utgifter, om man själv har det gott ställt och partnern har det knapert.

Min syster har bjudit sin särbo på en resa samt betalar ofta deras restaurangbesök och konserter. Skillnaden är att han går runt ekonomiskt (men har mindre pengar än hon), samt hjälper henne med annat, t ex att fixa bilen. 

Att börja försörja din partner eller betala räkningar åt honom, skulle jag inte rekommendera. Varför går han knappt runt? 
    Han har väldigt låg lön. Nej räkningar etc är det inte tal om, men jag köpte tex en vinterjacka för att han inte hade någon och gick ute i luvtröja i -15...
  • Anonym (Maja)

Han "kan" inte byta jobb enligt honom själv. Bussarna går för dåligt och han kan inte gå längre sträckor. Nu jobbar han hemifrån. Skulle han flytta ihop med mig skulle han ha andra möjligheter till jobb, men jag vill inte bo ihop.

• Anonym (Maja)
    Anonym (N) skrev 2025-01-11 12:01:56 följande:

Så han tänka sig att flytta till dig men inte flytta själv? Det är inte logiskt. 

Har han någon form av funktionsnedsättning eller varför kan han inte gå? 

Jag bor i en storstad och han i en liten håla. Där gör det ingen större skillnad var han bor, finns inte så många jobbmöjligheter ändå. Han har dessutom försökt att få lägenhet närmare centrum, men inte fått.
    Han är chanslös på att få eget boende i min stad, så att flytta ihop är enda chansen för honom att bo här.

Han har autism, men problemet är främst hans fysiska hälsa.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (L) skrev 2025-01-11 12:29:00 följande:

Så varför är du ihop med honom?

För att jag älskar honom?
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Nä) skrev 2025-01-11 12:36:21 följande:
    Så han tänker leva på dig som en liten blodigel. Att han inte "kan" byta jobb är fullständigt skitsnack!!
    Han lever inte på mig, inte nu iaf, däremot är det en risk jag inte tänker ta genom att flytta ihop. Dock har jag många skäl till att inte vilja det, varav den viktigaste är att jag helt enkelt inte vill bo med en man igen.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Ui) skrev 2025-01-11 14:21:04 följande:

Men är han alltså deltidssjukskriven? Kan han inte plugga för att skaffa sig fler möjligheter?

Flytta inte ihop med honom...

Nej han jobbar heltid hemifrån. Han har inte rätt till mer csn, så det går inte, han har inte råd. Han kan inte jobba inom det han är utbildad till.
Svar på tråden Hur mycket är man "skyldig" att hjälpa?