• Anonym (Anonym)

Oansvarig kollega

Jobbar i köket och gjort det i ca 3 år. Man jobbar två i samma kök men schemat går omlott varandra, så man jobbar inte tillsammans. Jag hade en jättebra kollega förut men sedan 1år tillbaka började en ny kollega som jag inte alls klickar med.

Hon är oansvarig (gör inte sina arbetsuppgifter, lämnar sina arbetsuppgifter över till mig, lämnar köket stökigt vid överlämning osv).

Har pratat med henne om detta för länge sedan men hon verkar inte alls bry sig om att göra sitt arbete bra. Nu börjar det rinna över för mig och jag kommer varje dag till jobbet stressad för det är så mycket att göra på morgonen efter dagar hon har jobbat.

Jag har tagit bilder på vissa saker så jag har lite bevis på det, men nu till frågan, hur kan jag på bästa sätt bemöta henne om problemen? 

Vill tillägga att vid ett tillfälle kom cheferna och skulle hälsa på. Hon hade lönat all disk i köket och gått nästan en timme tidigare utan att säga något, så hon fick skäll den gången. Hon trodde det var jag som hade ringt chefen om detta och gav igen tillbaka dagarna efter och ringt chefen att jag gick tidigt (jag hade kontaktat bemanningen så dom visste om det). Så hon är väldigt svår, då om man säger något till henne så vill hon på något sätt ge tillbaka? 

Trivs inte alls längre på mitt arbete pga detta och ger mig mest ångest. Känns inte som att det hjälper att prata med henne och vill inte heller gå bakom ryggen till chefen för då vet hon att det är jag som har sagt det. 

Vad hade ni gjort i min sits? 

• Svar på tråden Oansvarig kollega
  • Anonym (A)

Jag hade pratat med chefen för länge sedan. Ta det inte med henne. Ta bilder och ta upp det med chefen. Och be chefen prata med henne. Sedan tar du nya bilder om du ser att hon hämnas och skickar då dessa också till chefen. Kräv att de agerar.

• Teresse7

Su måste ta upp detta med din chef. Han eller hon måste i sin tur reda i problemet. Chefer har betalt för att läsa konflikter och se till att arbetet fungerar. Det är inte din uppgift att ta på dig detta själv. Du har pratat med henne och det har inte hjälpt. Du har gjort ditt, nu får dom som har betalt för att ordna situationen ta över. 

• Anonym (Anonym)

Tack för erat svar. Ska nog ta det med chefen, han är dock inte så "sträng" på att säga till om saker. Men kan vara bra för han att veta.

• Teresse7
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-09 11:24:48 följande:

Tack för erat svar. Ska nog ta det med chefen, han är dock inte så "sträng" på att säga till om saker. Men kan vara bra för han att veta.

Han har en chefslön och det ingår i hans arbetsuppgifter att lösa problem som uppstår. Stå på dig 
Svar på tråden Oansvarig kollega