Kan man göra så kallelser etc kommer till föräldrar?
Någon med erfarenhet? En 19-åring som inte kan hantera sånt själv, men kommer det i hens namn får ingen annan öppna det, så enda sättet vi kan komma på är att det riktas till oss direkt.
Någon med erfarenhet? En 19-åring som inte kan hantera sånt själv, men kommer det i hens namn får ingen annan öppna det, så enda sättet vi kan komma på är att det riktas till oss direkt.
Kallelser skickas ändå mestadels digitalt nu. Och mer kommer ju skickas så. Brev lär väl försvinna helt så småningom.
Man kan se en bokning på 1177. Men kallelsen kommer i Kivra.
Men som sagt kanske är det olika i olika regioner.
Man kan se en bokning på 1177. Men kallelsen kommer i Kivra.
Men som sagt kanske är det olika i olika regioner.
Är man myndig och inte omyndigförklarad så har ingen annan rätt att ta del av ens sjukvårdsuppgifter.
Du kan be att få fullmakt av barnet för att få tillgång till hens 1177/data eller du kan göra en orosanmälan om de försummar viktiga vårdkallelser.
Nej hen är väldigt principfast att kommer det i hens namn får bara hen öppna.
Självklart skulle de öppnas TILLSAMMANS oavsett.
Vi får alla hens kallelser via brev, det mesta av mitt också.
Nej hen är väldigt principfast att kommer det i hens namn får bara hen öppna.
Självklart skulle de öppnas TILLSAMMANS oavsett.
Vi får alla hens kallelser via brev, det mesta av mitt också.
Hen kanske bör ha en god man eller en överförmyndare?
Hen kanske bör ha en god man eller en överförmyndare?
Det låter som att ditt barn skulle behöva god man eller liknande stödinsats. Det är ju helt naturligt, och egentligen positivt, att hen vill klara sig själv, utan hjälp från föräldrarna. Såna stödfunktioner är ju till just för att närstående inte ska behöva ta del av saker som personen med hjälpbehov tycker är för privata. Rätt vad det är dyker det ju upp provsvar från kondylom-test eller nåt sånt och då är det förmodligen inte så kul att sitta där med pappa eller mamma och läsa det, liksom.
Men jag förstår verkligen din frustration som förälder.
Det låter som att ditt barn skulle behöva god man eller liknande stödinsats. Det är ju helt naturligt, och egentligen positivt, att hen vill klara sig själv, utan hjälp från föräldrarna. Såna stödfunktioner är ju till just för att närstående inte ska behöva ta del av saker som personen med hjälpbehov tycker är för privata. Rätt vad det är dyker det ju upp provsvar från kondylom-test eller nåt sånt och då är det förmodligen inte så kul att sitta där med pappa eller mamma och läsa det, liksom.
Men jag förstår verkligen din frustration som förälder.
Jobbar inom vården i v Götaland och i vårt bokningssystem brukar vissa unga vuxna ha påminnels-SMS för besök inlagda både till sig själv och till en förälder. då har föräldern åtminstone lite koll.(man kan ha max två telefonnummer inlagda).
Om du kommer överens med honom om att han själv öppnar men sen lämnar det till dig, skulle inte det funka?