• FritteFlash

Tråkig sex

Hej,

Jag har varit ihop med min sambo i ca 15 år som jag älskar och har barn tillsammans med. Tyvärr har vårat sexliv varit ganska enahanda och det har mer och mer blivit någon sorts myssex sena kvällar när barnen lagt sig några gånger i månaden. Det blir som att sexet bara handlar om närhet saknar helt någon spänning. När initiativ tas från min sambo heter det nu mera "Ska vi mysa" vilket gör att jag tappar lust att ens komma med några roliga förslag. 

Jag har varit den som försökt att göra sexet lite mer varierat och i tidigare delen av vår relation men det har varit som att det endast är jag som är intresserad av att utöka variationen på sex. Jag har tidigare kommit med förslag och försökt ta reda på vad min sambo skulle vara intresserad av. Med tiden har variationen på sex minskat då det tar kraft att försöka vara den som "ligger på". Problemet är att jag inte går igång på att min sambo typ ställer upp på något som hon inte går igång på. Det sexiga är ju att båda kommer igång på spänningen. Utöver detta har vi olika behov av kvantitet av sex vilket gjort att när vi väl ska ha sex blir det på något sätt mer utifrån det hon går igång på dvs mys i halvmörkt rum när barnen lagt sig.

Eftersom jag är trogen och aldrig skulle lämna min sambo känner jag en nedstämdhet att det tråkiga sexet är något jag får leva med.

Vad har ni för tankar? Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Tråkig sex
  • Anonym (fdPåJakt)

Japp, jag känner igen mig. Det var så problemen började för mig och mitt ex... ungefär efter 15 år. Efter 25 år hamnade jag i depression pga av vår situation och efter 30 år separerade jag från henne.
    Man lever bara en gång... så tråkigt att ha slösat bort så många år.

• Anonym (Kurt-Åke)

Ja, det kan bli lite samma samma efter 27 år i samma säng. Det är alltid jag som föreslår nya saker. Ibland nappar hon, ibland inte. Jag får pusha lite försiktigt för att få till veckans sex, men ibland gör hon det. "Ska vi mysa" heter det, men det är okej, jag vet att hon menar knulla.

Klart att jag skulle vilja att hon drev mer. Men sex är inte lika viktigt för henne som för mig, och hon är blyg, hämmad och vill inte prata om det, inte se mig i ögonen när vi älskar, med mera. 

Jag har funnit mig i det. Det är så mycket annat som är bra. Och jag gillar att dominera och styra, blir glad när jag får binda henne och smiska henne, gillar att hon visar upp sin kropp för mig, den är härlig.

Och - herregud - jag är 70 och hon är 65, vad kan man begära?

Man får inte alltid det man drömmer om, men ofta får man det man behöver.

• FritteFlash

Ja, man hör ju ofta om män som lämnar sina fruar för någon yngre och jag tror att en stor anledning troligen är liknande denna situation. Jag tror att många kvinnor inte har det sexuella drivet och utan i högre grad drivs av annat. (Sexet är på något sätt bara där som en bekräftelse för tryggheten i relationen). 

Jag skulle starkt rekommendera alla yngre män att tänka en extra gång om de tänker stadga sig med en tjej/kvinna där det det sexuella drivet ligger långt ifrån varandra. Det kommer inte bli bättre utan snarare tvärt om vilket är något jag hört från många håll. Nu finns det naturligtvis viktigare saker än sex men jag tror att många män skulle ha ett roligare liv om det la lite mer tanke på detta innan de väljer vem de stadgar sig med. Om kvinnan har litet intresse för sex annat än bekräftelse i förhållandet kommer någon diskussion, öppenhet etc. inte kunna lösa något eftersom huvudproblemet är rent hormonellt dvs det saknas ett inre sexuellt begär. Diskussion och liknande blir då bara press och skapar osäkerhet i förhållandet eller uppfattas som tjat (vilket uppfattas som tjat och är rent osexigt). Jag tycker att det är konstigt att detta inte diskuteras oftare offentligt. 

För mig blev detta extra påtagligt med att jag nu ska kasta sexleksaker som jag införskaffat under tidigare år men som vi i princip aldrig använts.

Skulle vara kul/intressant om någon tjej/kvinna delar sina tankar om detta. (Jag antar att kvinnor inte gärna diskuterar om att de har liten sexdrift med sina väninnor)

• Anonym (A)
    FritteFlash skrev 2025-01-08 17:39:58 följande:

Ja, man hör ju ofta om män som lämnar sina fruar för någon yngre och jag tror att en stor anledning troligen är liknande denna situation. Jag tror att många kvinnor inte har det sexuella drivet och utan i högre grad drivs av annat. (Sexet är på något sätt bara där som en bekräftelse för tryggheten i relationen). 

Jag skulle starkt rekommendera alla yngre män att tänka en extra gång om de tänker stadga sig med en tjej/kvinna där det det sexuella drivet ligger långt ifrån varandra. Det kommer inte bli bättre utan snarare tvärt om vilket är något jag hört från många håll. Nu finns det naturligtvis viktigare saker än sex men jag tror att många män skulle ha ett roligare liv om det la lite mer tanke på detta innan de väljer vem de stadgar sig med. Om kvinnan har litet intresse för sex annat än bekräftelse i förhållandet kommer någon diskussion, öppenhet etc. inte kunna lösa något eftersom huvudproblemet är rent hormonellt dvs det saknas ett inre sexuellt begär. Diskussion och liknande blir då bara press och skapar osäkerhet i förhållandet eller uppfattas som tjat (vilket uppfattas som tjat och är rent osexigt). Jag tycker att det är konstigt att detta inte diskuteras oftare offentligt. 

För mig blev detta extra påtagligt med att jag nu ska kasta sexleksaker som jag införskaffat under tidigare år men som vi i princip aldrig använts.

Skulle vara kul/intressant om någon tjej/kvinna delar sina tankar om detta. (Jag antar att kvinnor inte gärna diskuterar om att de har liten sexdrift med sina väninnor)

Är sex det som är det enda viktiga i en relation
  • Anonym (M)

Det är därför man ska va singel och dejta så blir sexet aldrig tråkigt. Fatta va tråkigt och ha sex med samma person i flera år, vem fan vill det?

• Ztiff2

Öppen relation funkar för oss :) hon får ligga med andra och jag med andra :) 

• FritteFlash

Jag förstår definitivt varför man väljer att ha ett öppet förhållande även om det känns som att det passar vissa bättre än andra. I mitt fall skulle det inte vara aktuellt från min sambos sida men sexet var definitivt roligare när man var var singel. Historiskt har det ju varit aktuellt med olika varianter på förhållanden men den kristna kyrkan har ju varit framgångsrika med att bestämma att vi människor ska vara monogama.

Hur fungerar det med svartsjuka i en öppen relation? 

• Motherinlaw

Mitt ex slutade ha sex med mig långt innan hon lämnade mig, jag förstod de inte då men alla a visningar från hennes sida var ett sätt för henne att hålla borta sina känslor för mig och göra det lättare att lämna. 

Kanske är samma i ts fall. 

• FritteFlash

Det är definitivt en varningssignal som jag tror att många inte vill förstå eller missar. I mitt fall känner jag mig ganska säker på att så inte är fallet då det är ett problem som varit sedan lång tid tillbaka även om jag naturligtvis inte kan vara helt säker. En räddning har varit att jag själv tappat lite av sexlusten. Tidigare i relationen var det mer frustrerande när skillnaden i sexlust var större.  Det har nog mer gått över i en nedstämdhet över att den delen av "livets roliga" kommer bli mindre framöver. 

En anledning till att jag rekommenderar alla yngre män som är i färd med att stadga sig är att väga in denna del mer då det med största sannolikhet inte blir bättre och kommer vara något de kommer få leva med. Alternativet är ju att separera.

Får lägga in det det som ett Life-Hack till mina söner när de kommer upp i ålder:) 

• FritteFlash
    Anonym (A) skrev 2025-01-08 18:01:00 följande:
    Är sex det som är det enda viktiga i en relation
    Nej, det är många saker som är viktigare men om man har hög sexdrift är det en stor del i relationen och viktig del när man väljer partner om man vill leva sitt liv fullt ut.
Svar på tråden Tråkig sex