Inlägg från: Anonym (Green) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Green)

Trasiga människor som ska rädda andra?

Anonym (Äcklad) skrev 2025-01-07 20:34:05 följande:
    Trasiga människor som ska rädda andra?

Jag kan verkligen ifrågasätta att inte terapeut är en skyddad yrkestitel. Idag kan vem som helst kalla sig detta, trasiga människor som bestämt sig för att rädda andra från sitt lidande, dom enda verktygen till detta är att dom vet hur det är att må dåligt.

Är dessa människor extra sjuka då dom dels är sjuka och deras enda fokus är att hela andra människor istället för att ta tag i sig själva? Detta gäller även legitimerade psykologer och terapeuter också. Socionomer. Alltså att man bara ska rädda andra, medan man själv är i fullständig misär och betydligt mer trasig än genomsnittet. 

Du har rätt. Finns många människor i samhället som inte ens kan ta hand om sig själva men ska försöka rädda andra eller världen.

Inte sällan ser man ångestfyllda överviktiga människor som ska berätta hur man ska leva för andra. Det är bara att sluta att lyssna med en gång.

Ska man hjälpa andra måste man vara stark. Det börjar där. 
  • Anonym (Green)
    Anonym (On point) skrev 2025-01-09 17:45:51 följande:

Snurrig tråd.

Det är bra mycket vanligare med utbrända socionomer och psykologer än självutnämnda terapeuter. 

Att dagarna i ända sitta med klienter som utan självinsikt öser okvädningsord över de som i åratal försökt hjälpa dem är inte roligt, ska ni veta. Vad som trots allt håller en uppe är de 90% som tar terapin på allvar och använder de verktyg de får.  

Hur de självutnämnda terapeuterna upplever sin vardag har jag egentligen ingen aning om men efter vad jag förstått så stryker de klienterna medhårs för att inte skapa konflikter men resultatet av sådan terapi brukar ju inte vara så lysande.

Det handlar helt enkelt om man vill ha hjälp med sina problem eller trivs så bra med dem att man inte vill förändras

Har man som psykolog inte rätten att neka någon terapi?
Svar på tråden Trasiga människor som ska rädda andra?