• Anonym (Rita)

Varför anses alltid barn för små för allt?

När man läser i sociala medier eller pratar med andra föräldrar eller vad som helst så är det alltid så att barn är för små för allt möjligt.

Exempel på saker barn kan vara för små för är att man läser böcker för dom.

Att dom ska veta olika saker, exempelvis att någon förälder på förskolan är lesbisk. 

Barn är för små för att man ska diskutera samtycke med dom, på den nivån att man inte får säga att man får inte krama folk som inte vill detta? det är dom för små för, det kan man ta i högstadiet när man ska prata om sex? ja, sex brukar vara någon form av fysisk kontakt, men vem fan vill bli ofrivilligt kramad upp till 7an för barnen är inte redo för informationen innan dess. 

Regissörer som skapat teater eller dansföreställningar för bebisar ägnar sig åt något riktigt idiotiskt. Man hånar dessa personer och menar att barnen är för små. Varför ska ett litet barn göra något sånt? 

Vad kommer dom här idéerna för? Man får inte läsa vissa böcker för barnen heller, för dom är för små och när dom anses vara mogna så har dom ju inga böcker kvar att läsa då istället. 

Nu pratar jag självklart inte om att läsa erotiska noveller eller 50 nyanser av honom för ens barn i mellanstadiet, det e en bok som inte är tänkt för någon som högläsning. Men typ Musse och Helium för en nyfiken 3 åring som älskar det. 

Sexuella läggningar är verkligen något väldigt underhållande att barnen är för små för. Typ Lisa har två mammor, en barn frågar var Lisas pappa är någonstans och man svarar att Lisa har två mammor istället och att Lisa inte har någon pappa utan att hennes mammor köpt pappafrön som man behöver. Varför kan man inte berätta detta för ett litet barn som frågar? Skulle det orsaka trauma? 

• Svar på tråden Varför anses alltid barn för små för allt?
  • Hjelm

Barn anses ju till och med vara för små för att uppfostras, enligt många föräldrar i dag. "Låt dem hållas, de är ju bara barn" kan det låta när barn i alla åldrar tillåts härja fritt, leva regellöst och inte ha någon hänsyn till andra människor. Tror de att de som av ett magiskt trollslag ska bli välanpassade vuxna över en natt när de fyller 18?

• septembermamma2022
    Anonym (Rita) skrev 2025-01-06 19:40:20 följande:
    Varför anses alltid barn för små för allt?

När man läser i sociala medier eller pratar med andra föräldrar eller vad som helst så är det alltid så att barn är för små för allt möjligt.

Exempel på saker barn kan vara för små för är att man läser böcker för dom.

Att dom ska veta olika saker, exempelvis att någon förälder på förskolan är lesbisk. 

Barn är för små för att man ska diskutera samtycke med dom, på den nivån att man inte får säga att man får inte krama folk som inte vill detta? det är dom för små för, det kan man ta i högstadiet när man ska prata om sex? ja, sex brukar vara någon form av fysisk kontakt, men vem fan vill bli ofrivilligt kramad upp till 7an för barnen är inte redo för informationen innan dess. 

Regissörer som skapat teater eller dansföreställningar för bebisar ägnar sig åt något riktigt idiotiskt. Man hånar dessa personer och menar att barnen är för små. Varför ska ett litet barn göra något sånt? 

Vad kommer dom här idéerna för? Man får inte läsa vissa böcker för barnen heller, för dom är för små och när dom anses vara mogna så har dom ju inga böcker kvar att läsa då istället. 

Nu pratar jag självklart inte om att läsa erotiska noveller eller 50 nyanser av honom för ens barn i mellanstadiet, det e en bok som inte är tänkt för någon som högläsning. Men typ Musse och Helium för en nyfiken 3 åring som älskar det. 

Sexuella läggningar är verkligen något väldigt underhållande att barnen är för små för. Typ Lisa har två mammor, en barn frågar var Lisas pappa är någonstans och man svarar att Lisa har två mammor istället och att Lisa inte har någon pappa utan att hennes mammor köpt pappafrön som man behöver. Varför kan man inte berätta detta för ett litet barn som frågar? Skulle det orsaka trauma? 

Jag behandlar inte mitt barn på det sättet. Jag förklarar för henne på hennes nivå, hon är 2 år och 3 mån. Hon förstår nästan alltid om man är lite pedagogisk.

Ibland undviker jag att göra saker med henne som jag tror att hon inte skulle uppskatta så mycket. Typ konstmuseum i 4 timmar utan paus. Då går vi 1 timme istället, det kan hon uppskatta om man är aktiv i aktiviteten, visar, pratar och förklarar. Så jag anpassar snarare efter hur länge hon kan/vill hålla fokus på något och anpassar så det blir intressant för henne också.

Ibland försöker jag läsa en bok som verkar vara för avancerad. Då får den vänta ett par månader, sen testar jag igen.

Självklart undviker jag saker som kan skapa trauman eller göra henne rädd, otäcka filmer eller historier osv. Men jag censurerar inte sagor. Jägaren skjuter haren i sången. Våra katter dödar och äter möss de fångar. Hon vet att vi äter kött från djur. Sånt är inte konstigt för henne då vi aldrig hymlat med det. Det är väldens gång.

I gengäld får jag ett nyfiket barn som alltid vågar fråga och alltid känner att man tar sig tid med henne. Så jag undrar precis som du.

Förresten är det rena dumheter att barn skulle vara för små för böcker. Det handlar om vilka böcker och hur länge de orkar hålla fokus. Fokus är något man övar upp, inte något man föds med.
  • Anonym (Rita)
    septembermamma2022 skrev 2025-01-07 15:42:25 följande:
    Jag behandlar inte mitt barn på det sättet. Jag förklarar för henne på hennes nivå, hon är 2 år och 3 mån. Hon förstår nästan alltid om man är lite pedagogisk.

Ibland undviker jag att göra saker med henne som jag tror att hon inte skulle uppskatta så mycket. Typ konstmuseum i 4 timmar utan paus. Då går vi 1 timme istället, det kan hon uppskatta om man är aktiv i aktiviteten, visar, pratar och förklarar. Så jag anpassar snarare efter hur länge hon kan/vill hålla fokus på något och anpassar så det blir intressant för henne också.

Ibland försöker jag läsa en bok som verkar vara för avancerad. Då får den vänta ett par månader, sen testar jag igen.

Självklart undviker jag saker som kan skapa trauman eller göra henne rädd, otäcka filmer eller historier osv. Men jag censurerar inte sagor. Jägaren skjuter haren i sången. Våra katter dödar och äter möss de fångar. Hon vet att vi äter kött från djur. Sånt är inte konstigt för henne då vi aldrig hymlat med det. Det är väldens gång.

I gengäld får jag ett nyfiket barn som alltid vågar fråga och alltid känner att man tar sig tid med henne. Så jag undrar precis som du.

Förresten är det rena dumheter att barn skulle vara för små för böcker. Det handlar om vilka böcker och hur länge de orkar hålla fokus. Fokus är något man övar upp, inte något man föds med.

Ja alltså du går på konstmuseum i en timme, men vissa skulle nog vilja hävda att så små barn inte har någon nytta av att titta på konst. 

Eller varför ska man läsa en sån där konstig bok. Eller ens läsa en bok. Vissa tycker ju att barn ska få vara just barn och att barn ska få slippa hålla på med böcker för det har barnen tid med när dom blir större. 

• Anonym (Eli)

Jag känner inte alls igen det du skriver TS, om något tycker jag att barn idag växer upp snabbare än någonsin och ska lämna barndomen bakom sig innan de ens hunnit bli tonåringar.

Sen kan jag hålla med om att det är brist på uppfostran hos många barn. Man får inte säga "nej" eller "sluta" eller på något annat sätt sätta gränser för då "utsätter man barnet för trauma". Det är "lärarens uppgift" att säga ifrån om barn beter sig illa i skolan men gud nåde den lärare som ryter ifrån, det är ju faktiskt "föräldrarnas uppgift" att "uppfostra sina barn", så till slut är det ingen som uppfostrar barnet och läraryrket blir mindre attraktivt.

Vad gäller HBTQ-frågor hade jag inga som helst problem att förstå att moster var tillsammans med en annan kvinna, det var mest vuxna som verkade vilja försöka få oss barn att tycka att det var konstigt. När moster sedan började identifiera sig som kille och genomgick könskorrigering var det inte heller några konstigheter. Typ; "nu är han morbror Erik istället för moster Anna". Detta var på nittiotalet när HBTQ-frågor var mycket mer kontroversiella än idag.

• Anonym (Hysteri)
    Anonym (Amanda) skrev 2025-01-06 21:30:33 följande:
    Det kan väl ändå inte vara så många som blir arga, anmäler och byter förskola för en sådan sak? 
    Nej, skulle tro att det bara är hysteriska föräldrar som håller på att gå upp i limningen om de inte får gapa och skrika lite på fejan. Sällan gör de som de säger att de ska göra när de är upprörda😅
  • septembermamma2022
    Anonym (Rita) skrev 2025-01-07 15:58:17 följande:

Ja alltså du går på konstmuseum i en timme, men vissa skulle nog vilja hävda att så små barn inte har någon nytta av att titta på konst. 

Eller varför ska man läsa en sån där konstig bok. Eller ens läsa en bok. Vissa tycker ju att barn ska få vara just barn och att barn ska få slippa hålla på med böcker för det har barnen tid med när dom blir större. 

Folk har märkliga idéer alltså. Det vetenskapen säger är att barn som blir lästa för från tidig ålder i genomsnitt presterar bättre i intelligenstester när de blir äldre och som vuxna. Bland de bästa grejerna man kan göra för sitt barn är att läsa för det regelbundet! Detta är så viktigt att BVC både borde informera om och rekommendera det väldigt tidigt. Samt helt gratis att göra som förälder, vill man inte köpa böcker så lånar man på bibblan. :)

Visst kan barn få vara barn, men även ett litet barn kan ha något ut av att titta på tavlor (roliga färger, stimulerar fantasi osv). Eller att få en bok som är liiiite för svår läst för sig upprepade gånger. Det är ju så de lär sig saker. Första gången fattar de bara hälften, sen förstår de successivt mer och mer.

Trist att du stöter på dessa konstiga attityder så ofta hos föräldrar. :(
  • Sunflora

Sluta följa religösa extremister från USA. Här i Sverige finns det ingen som har de åsikterna.  

• Anonym (Gud finns)
    Anonym (Rita) skrev 2025-01-06 20:00:55 följande:

dom är arga på förskolan som läser om detta för deras barn. Eller läser böcker om personer som är normbrytande. Dom vill anmäla förskolan. Byta förskola. Det är inte en person

Man anser att barnen är för små för detta. Samma sak om böcker. Någon ger boktips till sitt barn. Någon tipsar om en bok och vissa blir jättearga för barnen är för små för dom böckerna. Att dom böckerna ska dom få ha kvar tills dom blir tillräckligt gamla. 

Och sedan att barn ska få vara barn. 

För mig handlar det om att jag har en annan tro och jag vill att mina barn lär vissa saker när de själva har intresse för det eller när de frågar och är nyfikna. Det ska inte vara så att allt i deras liv kretsar kring hbtq hela tiden. 

Vet du indoktrineringen är? Eller betyder? 
    Hur man vill göra hemma är upp till var och en men en plats som skola då ska alla få vara med och komma fram till något som passar majoriteten av barnen eller föräldrarna. 

• Anonym (Hysteri)
    Anonym (Gud finns) skrev 2025-01-09 21:19:06 följande:

För mig handlar det om att jag har en annan tro och jag vill att mina barn lär vissa saker när de själva har intresse för det eller när de frågar och är nyfikna. Det ska inte vara så att allt i deras liv kretsar kring hbtq hela tiden. 

Vet du indoktrineringen är? Eller betyder? 
    Hur man vill göra hemma är upp till var och en men en plats som skola då ska alla få vara med och komma fram till något som passar majoriteten av barnen eller föräldrarna. 

Så du tror att läsning av olika böcker, ibland en enstaka där ett barn har 2 pappor, är lika med att deras liv börjar kretsa kring hbt(q)?

Kan en bok för barn få handla om ett barn som har skilda föräldrar då? 
    Eller blir barnen framtida äktenskapsbrytare då?
Svar på tråden Varför anses alltid barn för små för allt?