• Fjäril kär

Med vilka pengar köper ni alkohol och tobak?

Inspiration från en pågående tråd om matbudget fick mig att undra från vilken budget ni köper cigaretter/snus och alkohol? 
    Ni är ute och storhandlar/veckohandlar och behöver köpa en stock snus , en limpa cigaretter och en BIB och några öl. Ur vilken budget tas dom pengarna? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Med vilka pengar köper ni alkohol och tobak?
  • Postman

Har inga budgetar alls. Den som för stunden handlar betalar liksom. Hos oss finns inga dina eller mina pengar även om vi har varsina konton. Viktigast är att vi har pengar och att det är någorlunda jämt fördelat. 

• Meddelande borttaget
  • LaFontaine

Vi har ingen budget, så pengar för alkohol går helt enkelt från vårt gemensamma kreditkort.

• Lönnsirap

Det saknas ju rätt många alternativ till att hantera alkohol och tobak i frågeställningen. Jag har personligen ingen budget för alkohol, däremot håller jag koll på hur mycket det blir, utan att det blir väldigt olika och att jag tycker man gör klokt i att hålla koll. Så alkohol och spel får en gemensam egen post. 

• Postman
    SofieLarsson93 skrev 2025-01-08 07:38:57 följande:
    Kortsiktigt tänk. Att ha en budget har inget med gemensam eller separat ekonomi att göra. Det vet alla som har gått ut grundskolan.
    Och? Med detta vill du ha sagt?
  • Krocko
    Postman skrev 2025-01-08 07:34:50 följande:

Har inga budgetar alls. Den som för stunden handlar betalar liksom. Hos oss finns inga dina eller mina pengar även om vi har varsina konton. Viktigast är att vi har pengar och att det är någorlunda jämt fördelat. 

Så gör vi också Skål
  • Meddelande borttaget
  • Krocko
    SofieLarsson93 skrev 2025-01-08 09:59:06 följande:
    Att du har fel och är oansvarig.
    Men nu var det inte det tråden handlade om...
  • Meddelande borttaget
  • Mandel

Har aldrig haft någon budget och delat upp saker och ting och har aldrig haft problem med min ekonomi.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Jo)

Ingen budget, ur gemensam kassa. Fungerat utmärkt i 25 år.

• Anonym (Jo)
    Studentpappa skrev 2025-01-08 21:51:44 följande:

Det är väl bara att ta fram kortet och betala?

Ja, inte svårare än så.
Svar på tråden Med vilka pengar köper ni alkohol och tobak?