• Fjäril kär

Med vilka pengar köper ni alkohol och tobak?

Inspiration från en pågående tråd om matbudget fick mig att undra från vilken budget ni köper cigaretter/snus och alkohol? 
    Ni är ute och storhandlar/veckohandlar och behöver köpa en stock snus , en limpa cigaretter och en BIB och några öl. Ur vilken budget tas dom pengarna? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Med vilka pengar köper ni alkohol och tobak?
  • Anonym (O)

Kan inte svara, har ingen budget. När vi går igenom utgifterna i efterhand hamnar de på egna kategorier, dock.

• Anonym (Mimmi)

Röker inte, snusar inte. Hade jag gjort det hade det blivit nöjesbudgeten. 

Alkohol är som vilken dryck som helst, så matbudgeten. 

Men jag delar inte upp mina utgifter på det sättet. I min budget finns räkningar,  sparande och övrigt. Jag håller inte så bra koll på övrigt. 

• Mkay

Röker eller snusar inte. Alkohol går på egna pengar om det är till mig/partnern, om det är till mig och min partner gå det på matkontot. Vi begränsar dock inte pengarna som går till mat då vi anser att bra mat är den viktigaste utgiften, utan tar det slut lägger vi till mer, så länge det är 50-50. Vi dricker inte heller så mycket alkohol överlag så det skulle ta så mycket pengar. 

• Sk007

Har ingen budget och struntar fullständigt i vad mina kostnader kategoriseras som.

• Anonym (Q)

Alkohol har en egen post i budgeten. Den ligger nog kvar där sedan vi var fattiga studenter och behövde ha stenkoll på vart pengarna gick och var vi kunde spara in vid behov.

Nu kunde den väl likaväl slås samman med matbudgeten, som ärligt talat redan innehåller en hel del icke-mat, som hygien, tvätt, städ, vitaminer, godis, hundmat, vantar till barnen, pennor och papparsattiraljer, mm, osv. Dessutom har vi rätt ofta alkohol i maten när vi lagar den, så en ingrediens bland andra.

• Anonym (Plus och minus)

Alkohol är en egen post i vår budget, ligger på 400 kr/månad om ingen fyller jämnt.

Så varor från Bolaget hamnar i kategorin alkohol, men de få mellanöl som köps blir mat. De är till antalet inte många på ett år eftersom min man inte dricker öl alls utan vill ha torr starkcider och jag föredrar vin eller bubbel.

Ingen av oss är nikotinister heller, det är bara att elda upp pengar för att bli sjuk.

• Anonym (.)
    Anonym (Plus och minus) skrev 2025-01-05 20:01:52 följande:

Alkohol är en egen post i vår budget, ligger på 400 kr/månad om ingen fyller jämnt.

Så varor från Bolaget hamnar i kategorin alkohol, men de få mellanöl som köps blir mat. De är till antalet inte många på ett år eftersom min man inte dricker öl alls utan vill ha torr starkcider och jag föredrar vin eller bubbel.

Ingen av oss är nikotinister heller, det är bara att elda upp pengar för att bli sjuk.

Men alkoholism är ingen sjukdom alltså?
  • Anonym (Mjupp)

Har ingen särskild budget för mat. Alkohol och tobak (snus) hamnar väl i tanken på någon sorts nöjes-konto och är väl de första grejerna som skulle prioriteras bort om jag skulle hamna trångt ekonomiskt. Men där är jag inte idag och har inte heller olika budgetar för mina inköp.

• Anonym (Snåljåp)

Jag tycker att det är för dyrt med alkohol/onödigt så jag har tyvärr slutar dricka pga det. Innan dess var alkohol en egen post.

Svar på tråden Med vilka pengar köper ni alkohol och tobak?