• Anonym (Mia)

Känner mig ledsen

Anonym (Vrf) skrev 2025-01-05 06:43:19 följande:
    Känner mig ledsen

Min pojkvän har ignorerat mitt meddelande sedan i fredags... och jag vet inte längre vad jag ska göra. Det enda han sagt är att han inte vill prata. Varför inte bara säga att det är slut? OM han nu vill det, istället ignorerar han mig...

Det här är ett svårt läge imo. Hade en liknande situation med mitt numera ex som också sa att han skulle vara tyst ett tag för att han behövde tänka igenom ett bråk vi hade. Dagarna gick, jag tog inte kontakt. Men efter 3 dagar utan ett pip så hade jag som egentligen är en lugn person hamnat i ett rätt smärtfyllt och lite argt läge. Jag kommunicerar direkt och kontrollerat vad jag tänker och känner, en sån här tystnad ger mig ångest eftersom jag inte vet vad som sker. Som exet förklarat så vill han ha tid att tänka igenom för att inte säga något som sårar, det låter logiskt. Men tystnad kan göra att rädslor växer, så funkar jag och nog många andra.

När han väl tog kontakt så blev det ingen bra resolution utan jag gjorde slut istället eftersom han inte förstod min förklaring att för mig är det en sorts silent treatment som är plågsamt och som ökar avståndet mellan oss.

Jag sörjer nu uppbrottet och din situation får mig att fundera på vad som är rätt att göra när det här som du upplever sker. Dålig passform med en som behöver åtminstone en liten kommunikation och en som helst är frånvarande för att tänka? Går det att förstå varandra om resten är mkt bra eller gör man våld på sig själv om man som jag och du tvingas bara vänta i ovisshet?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Vrf) skrev 2025-01-05 13:04:33 följande:
    Din situation låter väldigt lik min. Och jag har just hamnat i det läget du beskriver och det gör så ont. Poängen är ju att jag nådde ut i fredags men han ignorerar mitt meddelande... som jag redan påpekat om han vill göra slut, varför gör han det inte bara? Dessutom nämnde han hur hans känslor är viktiga när han sade att han ey vill prata. Mina känslor då? De är oviktiga eller. Det gör ont.
    Ja, där är en person som säger att hans känslor är viktiga och likså är dina. Du vill prata och han vill inte. Bådas känslor är viktiga. 

Jag trodde att mitt ex skulle göra slut, så var det inte. Men eftersom att en egentligen inte dramatisk situation blev så smärtsam för mig så kom jag fram till att så vill jag inte leva. Det är inte en enda situation utan det kommer att upprepas varje gång det blir något problem så som livet är, och då är jag hellre singel än lever i det helvetet som det är för mig med tystnad när något blir svårt.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Vrf) skrev 2025-01-06 07:35:01 följande:
    Jag har respekt för mig själv men "jag vill inte prata" betyder inte endast en sak. 
    Och förlåt för att jag är kär då.
    Såklart har du rätt i det. På FL ska man inte lyssna på alla domedagsbesked, vissa är mkt vinklade. Jag är bland dom första att tycka att man ska ha självrespekt men du har såklart inget klart besked ännu. Sen om du tycker det är bra nog för dig är en annan sak.
  • Anonym (Mia)

Vissa är slutna som musslor och vill tänka på sitt håll. Jag kan tänka att då ska dom nog vara tillsammans med en likadan så kan dom vara tysta tillsammans. Vad nu meningen skulle vara med all den växelvisa tystnaden men det kanske funkar bra för dom riktigt introverta.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Vrf) skrev 2025-01-06 11:35:56 följande:

Kan jag skriva ett meddelande något i stil med detta: Du visade dig vara en fegis för du kan inte ens skriva över sms att det är slut, istället säger du bara att du inte vill prata. Du visade dina sanna färger och hela den här tiden anklagade du mig för saker jag inte gjort, klassisk projicering. Det är inte rättvist. 

Varför inte bara fråga vad som pågår, hur han ser på er och vart hans tystnad ska leda. Får du ett undanglidande ickesvar så avslutar du direkt.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Vrf) skrev 2025-01-06 16:58:37 följande:
    Då skriver jag i så fall att jag vill ha ett klart svar från honom och fråga om det är slut? För är det slut skriver man det och inte att man inte vill prata.
    Gör det du tycker blir bäst. Jag menar att man kan fråga vad som pågår, det är en öppen fråga som inte är svår att besvara. Inget svar eller undanglidande dåligt  svar, då hade jag meddelat att jag gör slut.

Jag hade inte förutsatt något, bättre att ta kontrollen och fråga vad han sysslar med och varför. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (?) skrev 2025-01-07 07:46:27 följande:
    Säg inte att du är en av dessa självutplånand brudar som ger upp allt för att få en skitstövel.

En som när han till sist kommer tillbaka suger av honom, fixar favoritmaten, låter honom spela och festa hur mycket som helst. Backar i alla konflikter bara för att han inte ska köra silent treatment igen.  För nu har han lärt sig att det funkar. 
    Lägg av med provokationerna, det tillför inget till tråden. Att ha känslor som alla normala människor har inget att göra med att vara en dörrmatta. Att reflektera som ts gör är sunt, det är så man får en klarare bild av vad som sker och man lär sig.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Vrf) skrev 2025-01-07 11:50:09 följande:
    Tack för förståelsen.
    Det är givet att man behöver tänka igenom situationer på ett klarsynt sätt :)

Jag tänker på steget härnäst. Om han hör av sig och har en bra förklaring så hade jag i ditt ställe förklarat vad tystnad gör med dig och att gör han det igen så kommer relationen inte att funka för dig. Om det nu skulle vara så du känner, annars kan du ju lika gärna dumpa nu. En till chans kan man ge beroende på vad det gäller, men då kommer du att veta vem han är om han gör det igen.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Vrf) skrev 2025-01-08 13:27:46 följande:
    Kan någon förklara hur han blivit en helt annan människa? Och varför han vill straffa mig för något jag inte gjort eller jo för jag reagerade på hans vidriga kommentarer.
    Kan vara så att masken föll av, att det är den han var egentligen. Kassa människor klarar att låtsas ett tag men inte hur länge som helst.

Du får se det som att det är bra att han visade sitt rätta ansikte nu och inte om några år. Bara att slänga i soptunnan där han hör hemma så är du nu fri att gå vidare lite tilltufsad men utan skräp i ditt liv.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Vrf) skrev 2025-01-09 11:29:55 följande:

Han har blockat mig på en app där vi pratat. Är det vanligt att manipulativa människor gör det?

Du har fått en sorts lottovinst i och med att han har blockat dig. Gör samma överallt där han kan nå dig och ta inte bort blockeringen om/när han kommer tillbaka för att locka tillbaka dig. Menar om han lyckas kontakta dig på annat sätt.

Han är bara skadligt skräp.
Svar på tråden Känner mig ledsen