• Anonym (Mamma)

Kontakt med pappan?

Inga påhopp tack, söker råd från någon som kan. Jag vet inte hur jag ska hantera en situation. Jag var tillsammans med en man i fem år och vi fick en dotter. Han reste mycket i jobbet och bodde på annan ort och det gjorde att vi inte kunde flytta ihop då jag också har en äldre son sedan en tidigare relation och min partner inte var sugen på att flytta. Vi gled isär under graviditeten. Han ägnade sig åt sina hobbies utöver jobbet. Han var inte snäll mot mig under den här perioden vilket fick mig att tänka till. Exempel var att skrika i telefonen och anklaga mig för att ha lurat honom att träffas för att bli gravid, han ville inte ha barnet. Jag sa att jag kunde ta hand om barnet själv helt enkelt. Först gick han med på det, senare ångrade han sig och ville vara delaktig. Men han ville att jag skulle gå på fester hela tiden och slog sig aldrig ned liksom. Senare har han varit likadan efter att dottern kom och har varit frånvarande och inte bidragit ekonomiskt alls. Han ringde hela tiden men var inte engagerad på något annat sätt. Vid ett par tillfällen vi hälsade på valde han att bli full med en vän och även vila bort den korta tid vi var där trots att jag var helt slut. Det hela gjorde att det tog slut då jag fick nog. Ja då framkom det att han aldrig egentligen gillat mig, trots att han ville förlova sig tidigare och skaffa ett till barn. att jag är tråkig och att det enbart handlade om ett sexuellt intresse. Han kan tänka sig att ha dottern fyra gånger per år. Han ringer henne ibland men hon blir oftast ledsen och förvirrad. Hon är två år nu. Jag har försökt att prata genom allt detta med honom gällande vårt uppbrott och situationen kring vår dotter. Jag känner att dottern inte mår bra och min självkänsla har jämnats med marken efter detta och har liksom fastnat i en depression av det här. Gällande dottern vet jag att han har rätt att prata med henne visst antal timmar? Vet någon vad som gäller? Han har ingen vårdnad. Han har också velat ta detta till rätten. Jag känner mig inte trygg med att hon åker dit. Hur kan man lösa detta? Någon som varit i liknande sits? Tacksam för svar och tips 

• Svar på tråden Kontakt med pappan?
  • Anonym (Mamma)

Kan tillägga att han är väldigt otrevlig i kontakten fortfarande , vägrar prata genom saker eller engagera sig så undrar varför han ens ringer. Han blir helt galen när jag påpekar att vi måste kunna prata som vuxna människor om vi ska samarbeta. Och en annan sak år också att dottern inte får ringa honom, utan han vill bestämma när det funkar själv. 

• Anonym (F)

Det finns INGEN regel om antal timmar och umgänget är för hennes bästa, inte hans! Kräv underhåll via FK, retroaktivt också.

Eftersom du har enskild vårdnad så styr du mycket mer kring umgänget, men det ska vara rimliga saker. Att dottern inte ska vara där själv känns ganska självklart i nuläget. De har ingen relation och han verkar lite väl förtjust i alkohol. Vill han träffa henne får han åka till er. Och då ordnar han eget boende om han måste sova över.

Gå inte in i diskussioner med honom, håll dig saklig. Påpeka inte att ni måste kunna prata som vuxna eller någonting annat. Håll dig till informationsutbyte.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (F) skrev 2025-01-04 23:51:18 följande:

Det finns INGEN regel om antal timmar och umgänget är för hennes bästa, inte hans! Kräv underhåll via FK, retroaktivt också.

Eftersom du har enskild vårdnad så styr du mycket mer kring umgänget, men det ska vara rimliga saker. Att dottern inte ska vara där själv känns ganska självklart i nuläget. De har ingen relation och han verkar lite väl förtjust i alkohol. Vill han träffa henne får han åka till er. Och då ordnar han eget boende om han måste sova över.

Gå inte in i diskussioner med honom, håll dig saklig. Påpeka inte att ni måste kunna prata som vuxna eller någonting annat. Håll dig till informationsutbyte.

Tack för bra svar! har läst på lite och ser att det stämmer det du säger. Men om han ringer exempelvis. Måste man svara varje gång eller var går gränsen för sabotage? Jag vill inte sabotera umgänge, jag känner bara att det inte går att ha en dialog i nuläget och blir konstigt för dottern som blir förvirrad och inte tillåts ringa honom du förstår hur jag menar? 
  • Anonym (?)

Kontakta fk för underhåll
    Boka en tid med familjerätten
    Meddela honom att det inte blir någon kontakt innan ni har en överskommelse hos fr
    Eventuellt, meddela honom att hans telefontid med dottern är söndag kl 15 och att du endast har kontakt med honom via email

• Anonym (C)

Familjerätten får ordna samarbetssamtal mellan er för att styra upp det hela. Det leder kanske till att du ansöker om enskild vårdnad. Underhåll blir han ålagd att betala ändå eftersom han är reggad som fader. Känns som att du ska stryka ut honom ur era liv. Jättetrist för dottern så klart. Men du var ändå rätt medveten om situationen och valde ändå du att få barn. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (C) skrev 2025-01-05 08:03:46 följande:

Familjerätten får ordna samarbetssamtal mellan er för att styra upp det hela. Det leder kanske till att du ansöker om enskild vårdnad. Underhåll blir han ålagd att betala ändå eftersom han är reggad som fader. Känns som att du ska stryka ut honom ur era liv. Jättetrist för dottern så klart. Men du var ändå rätt medveten om situationen och valde ändå du att få barn. 

Ts har redan ensam vårdnad.
    Bad också om inga påhopp men det är tydligen så svårt att låta bli att sparka på den som redan ligger.
  • Anonym (C)
    Anonym (Linda) skrev 2025-01-05 08:08:25 följande:
    Ts har redan ensam vårdnad.
    Bad också om inga påhopp men det är tydligen så svårt att låta bli att sparka på den som redan ligger.

Att hon har ensam hade jag helt missat. Sorry. 

Att ta kontakt med familjerätten är att hantera situationen. Inget påhopp utan ett konstaterande att hon valt det själv. Det är en för jäkla trist situation. Hon behöver stöd från olika håll ex vis vården för eget mående, soc för avlastning eller vad som blir bäst för henne. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (C) skrev 2025-01-05 08:03:46 följande:

Det vet du väldigt lite om. Du kunde inte låta bli att hoppa på? det lät helt annorlunda där och då. Men det spelar ingen roll. Vissa härinne har en viss förövarmentalite. jag kommer anmäla ditt inlägg. håll dig borta från denna tråd. Hej då. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (C) skrev 2025-01-05 08:20:29 följande:

Att hon har ensam hade jag helt missat. Sorry. 

Att ta kontakt med familjerätten är att hantera situationen. Inget påhopp utan ett konstaterande att hon valt det själv. Det är en för jäkla trist situation. Hon behöver stöd från olika håll ex vis vården för eget mående, soc för avlastning eller vad som blir bäst för henne. 

Jo det är ett påhopp att såklart konstatera saker, Ska du också använda div härskartekniker för att maskera ditt förakt. Vissa människor har väldigt få egna utmanade livserfarenheter. Dessa människor blir såväl empatistörda som egocentriska och växer inte mentalt. Som stora barn helt enkelt som man kan se exempel på här. Du påminner lite om honom faktiskt. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2025-01-05 07:37:16 följande:

Meddela honom att det inte blir någon kontakt innan ni har en överskommelse hos fr
    Eventuellt, meddela honom att hans telefontid med dottern är söndag kl 15 och att du endast har kontakt med honom via email

Ja tack för tipset, det var en bra idé. En gång i veckan en fast tid. Ja ska boka en tid på familjerätten. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-05 00:23:23 följande:
    Tack för bra svar! har läst på lite och ser att det stämmer det du säger. Men om han ringer exempelvis. Måste man svara varje gång eller var går gränsen för sabotage? Jag vill inte sabotera umgänge, jag känner bara att det inte går att ha en dialog i nuläget och blir konstigt för dottern som blir förvirrad och inte tillåts ringa honom du förstår hur jag menar? 
    Du måste aldrig svara, det är poängen, men självklart ser man till att bete sig normalt. Dvs om han är otrevlig i telefon har du all rätt att avsluta samtalet, men generellt sett ska man kunna svara på inkommande samtal. Om du råkar missa något här och där kvittar, så är livet bara - man är upptagen ibland.

Sabotage blir det först om det blir ett mönster där du nästan aldrig svarar, vägrar svara på meddelanden och hindrar dem från att ses på ett tjurskalligt sätt utan vettiga orsaker utan mer att man säger nej bara för att säga nej. Går inte att beskriva, men det är iaf så här man kan beskriva det i breda drag.

Om ni inte kan ha en dialog så ta informationsutbyte skriftligt, via sms. Då har du svart på vitt vad ni kommer överens om och hur han beter sig. Det finns bevis på att du försöker diskutera sansat och sakligt, att du erbjuder alternativ osv.

Om dottern inte får ringa honom så kan ni inte göra något åt det. Det här är två helt olika saker. Kontakten mellan er vuxna har jag redan skrivit om, men sedan är det att hantera dotterns känslor och tyvärr kan du inte hindra att han sårar henne. Du får försöka hjälpa henne att acceptera att det är så här pappa vill ha det, då kan ni tyvärr inte ringa honom. Stackars barn... Hur gammal är hon?
  • Anonym (F)
    Anonym (?) skrev 2025-01-05 07:37:16 följande:

Jättebra idé att ge honom en tid som passar ER när han kan ringa. Då har ingen tvingat honom heller men det är på ERA villkor. Mycket bra!
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Kontakt med pappan?