• Anonym (M)

Någon juridiskt kunnig?

Jag har gett ut en skönlitterär bok för ett tag sen och nu har ett ex hört av sig och är vansinnig. Han är fast bestämd att en karaktär är baserad på honom och att det är förtal då det är en negativ karaktär och att flera påpekat hur lika de är. Nu säger han att han tänker anmäla mig förtal.

Jag har läst på, men får så kluvna svar. Har jag något att oroa mig för? Vad kommer mest troligt hända om han anmäler?

• Svar på tråden Någon juridiskt kunnig?
  • Goneril

Inte jurist men läst mycket affärsjuridik, lite civilrätt, ofta tangerar dessa områden. När det gäller förtal finns en fråga som behandlats av www.lawline.se gällande förtal i podcast och bok. Vår yttrandefrihet sträcker sig rätt långt och i litterära alster har man en ganska långt gången frihet.

• Anonym (de jure)

Förtal

"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som ägnad att utsätta denne för andras missaktning gör sig skyldig till förtal (Brottsbalken, BrB, 5 kap. 1 §TF 7 kap. 3 §). Om det är försvarligt att lämna uppgift om saken och om den som lämnar uppgiften vet att uppgiften är sann skall det dock inte dömas till ansvar. "

"Om den är skriven i syfte att bidra till en debatt i fråga om exempelvis destruktiva relationer, kan det vara försvarligt, om uppgifterna är av relevans för debatten."

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/ar-det-fortal-att-skriva-en-bok-om-ett-tidigare-forhallande/

Handlar boken nästan bara om hans karaktär eller finns det många där och en handling som inte enbart rör honom?

För en del av bevisningen är att man gjort något i syfte att just förstöra en persons namn och rykte. Vad är syftet med boken, om domaren frågar?

Ett annat kriterium är spridning.
    Att ett fåtal personer nära er kan räkna ut att det finns likheter är inte samma sak som att du skrivit ut namn och rätt ålder och adress på personen eller att allmänheten kommer att bua när han går runt på stan.

Sen är det rent krasst så att ju mer han bråkar desto fler personer kommer att känna till detta och vilja läsa boken för att själva se vad de tycker, så det smartaste är förmodligen att bara lägga ner.

Om han lugnar ner sig så fattar han det nog också men är han en äkta idiot med för mycket pengar finns risken att du hamnar i domstol. De har dock så mycket viktigare saker att göra så det är inget jag hade hållit andan i väntan på direkt, och de flesta brukar komma på att de har annat att lägga sina sura slantar på.
  • Anonym (K)

Finns det någon som helst grund i det han säger? Går det du skrivit att härleda till just honom som person? Om det är väldigt vagt så skulle jag bara hälsa honom "if the shoe fits, lace that bitch up and wear it!". Nåja, kanske i mer diplomatiska ordalag... Om han känner igen sig i en negativ karaktär kanske han borde fundera på varför han tar illa upp. Men nej, jag skulle inte tro att han har någon grund att stå på. Det är han som måste bevisa att det handlar om honom, och det skulle t ex kunna vara väldigt personliga saker som att han har en speciell tatuering på kroppen eller liknande som verkligen pekar på honom.

• Fjäril kär

Det är rätt vanligt att skitsövlar eller nära anhöriga till såna reagerar när det kommer ut en bok om typ kvinnovåld från ett ex tex . Åtskilliga gånger har det blivit stämning om förtal etc men det har lagts ned utan åtgärd. 

Mestadels är hot om stämning bara ännu ett sätt att bruka våld på en tidigare partner 

• Anonym (ui)

Om du hade känt att du inte hade något att vara orolig för så hade du inte ställt den här frågan, så kan det vara så att karaktären faktiskt är baserad på ditt ex?
    Svaret på frågan är ja, du kan åka dit för förtal om det finns bevis.

• Goneril

Jag skriver noveller för en lokaltidning emellanåt. Jag har skrivit om "elakingar" förr I tiden, på landet i några samhällen i Västra Götaland. Gärningarna har jag återgivit för att det överhuvudtaget skulle bli en handling, men namn, platser och tidpunkter har jag givetvis ändrat. Nu är karaktärerna sedan lång tid tillbaka döda, men jag anonymiserade med tanke på släktingar. Hittills har ingen hävdat förtal och uppsatserna är rätt många vid det här laget. Jag tror heller inte risken för åtal är stor, det kostar för  mycket.

• Anonym (M)

Det är en stor karaktär, men inte den enda stora. Han har mycket pengar, så råd att stämma har han, jag vill
    mest veta hur stor risken är att jag blir dömd för att han tycker de är lika varann.

• Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2025-01-04 20:32:24 följande:

Det är en stor karaktär, men inte den enda stora. Han har mycket pengar, så råd att stämma har han, jag vill
    mest veta hur stor risken är att jag blir dömd för att han tycker de är lika varann.

43%
  • Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2025-01-04 20:32:24 följande:

Varför ger du oss inte relevant info? Är karaktären baserad på honom och kan men SE det i hur du beskriver honom? Går det att härleda till just HONOM?

Det är inte hans åsikt som avgör om du döms eller inte.
Svar på tråden Någon juridiskt kunnig?