• Anonym (..)

Gravid vecka 5 med kraftiga smärtor

Hej!
    plussade för några dagar sen och om jag utgår från  mensens första dag så är jag i vecka 4+3. 

Har haft mensvärk i lite över en vecka vilket jag fattat är växtvärk. Men dom 3 senaste nätterna så har det varit ganska extrem till och från, ibland så jag får sitta och försöka andas igenom dom med illamående. Dom sitter i i ca 10 min och sen släpper dom. 

var hos gyn idag och dom gjorde ett tidigt ultraljud+ blodprov, alla prover såg fina ut, men ultraljudet kunde dom inte se nått på eftersom jag är så tidig fortfarande. 

hon tyckte sig se att livmodern va lite hjärtformad, men somsagt så va det väldigt svårt att se just nu. 

förutom de så såg allt än så länge bra ut förutom att  mina hcg värden var väldigt låga enligt henne, dom låg runt 40-50 och ska ligga runt ca 1000 sa hon. Men jag hade sen ägglossning vet inte om det kan bero på det kanske. 

tänkte kolla om någon mer varit med om lliknande? den här ?lätt molande värken? som alla pratar om att växtvärk ska kännas, den känner inte jag. Utan för mig är den lite kraftigare mensvärk konstant, och ibland kommer det extrem smärta som jag knappt kan hantera. 

någon som varit med om samma?

• Svar på tråden Gravid vecka 5 med kraftiga smärtor
  • Anonym (Hm)

Det här behöver ju inte alls vara samma, men jag tänkte ändå dela med mig lite. När jag blev gravid med vår andra dotter hade jag precis som du. Det gjorde så kraftigt ont att jag kved och nästan kräktes. Visade sig att jag, med graviditeten, även fått IBS. Det var alltså inget med bebisen överhuvudtaget utan det var magen och det kändes precis i livmodern och inte som någon direkt magsmärta alls. Jag hade tyvärr det hela graviditeten och upp mot ett år efter. Nu, två år senare är det nästan helt borta. någon gång i månaden kanske. Men, med det sagt, hade jag också diarré i samband med att smärtorna kom (alltid nattetid)

• Anonym (Jag)

Det där med HCG har jag ingen jättekoll på exakta siffror men tror inte det måste vara 1000 så tidigt. Jag tog prover en gång för att de misstänkte utomkvedshavandeskap, då var det 300 nånting i vecka 4+ flera dagar och de sa att det var helt normalt. Tyvärr visade nästa prov att det hade minskat lite och det slutade med ett tidigt missfall den gången.

Har aldrig tagit HCG-prover i någon graviditet som har gått bra så har inget att jämföra med när det gäller det men har haft väldigt ont i magen som ganska kraftig mensvärk tidigt när jag väntade mina barn (har tre och väntar fjärde nu) , tror inte det behöver vara någon fara. 

Kram och lycka till! 

• Anonym (..)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-03 19:57:35 följande:

Det här behöver ju inte alls vara samma, men jag tänkte ändå dela med mig lite. När jag blev gravid med vår andra dotter hade jag precis som du. Det gjorde så kraftigt ont att jag kved och nästan kräktes. Visade sig att jag, med graviditeten, även fått IBS. Det var alltså inget med bebisen överhuvudtaget utan det var magen och det kändes precis i livmodern och inte som någon direkt magsmärta alls. Jag hade tyvärr det hela graviditeten och upp mot ett år efter. Nu, två år senare är det nästan helt borta. någon gång i månaden kanske. Men, med det sagt, hade jag också diarré i samband med att smärtorna kom (alltid nattetid)

Låter ju liknande som mig, har aldrig hört någon som haft sån extrem smärta av en graviditet pga växtvärk. När dom stunderna kommer så sitter man verkligen bara och försöker andas sig igenom dom. 
    Men men? får avvakta tills på torsdag och hoppas att det ger sig lite 

• Anonym (..)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-03 20:05:02 följande:

Det där med HCG har jag ingen jättekoll på exakta siffror men tror inte det måste vara 1000 så tidigt. Jag tog prover en gång för att de misstänkte utomkvedshavandeskap, då var det 300 nånting i vecka 4+ flera dagar och de sa att det var helt normalt. Tyvärr visade nästa prov att det hade minskat lite och det slutade med ett tidigt missfall den gången.

Har aldrig tagit HCG-prover i någon graviditet som har gått bra så har inget att jämföra med när det gäller det men har haft väldigt ont i magen som ganska kraftig mensvärk tidigt när jag väntade mina barn (har tre och väntar fjärde nu) , tror inte det behöver vara någon fara. 

Kram och lycka till! 

Får hoppas att det bara var att jag hade den ägglossning och va där väldigt tidigt vilket ledde till låga HCG värden?.
    Det är utomkvedshavandeskap både jag och dom är rädda för, dock så säger alla att har man de så går den smärtan inte över. Min smärta kommer och går och sitter i ca 10-15 min ibland med illamående, sen försvinner de och kan vara hur bra som helst i några timmar, sen kan smärtan komma tillbaka igen. 

Vaknar av den på natten, och på dagtid är det svårt att ens ligga still när smärtan kommer!
    Det som gör att dom inte tror det är utomkvedshavandeskap är just det att mina smärtor går över, och sen att jag fortfarande är väldigt tidig och att man inte brukar märka det såhär tidigt. 

Hoppas verkligen inte att det är de, men den här smärtan kan inte vara normal, något tokigt måste det vara?

• Anonym (Jag)
    Anonym (..) skrev 2025-01-05 01:39:58 följande:

Får hoppas att det bara var att jag hade den ägglossning och va där väldigt tidigt vilket ledde till låga HCG värden?.
    Det är utomkvedshavandeskap både jag och dom är rädda för, dock så säger alla att har man de så går den smärtan inte över. Min smärta kommer och går och sitter i ca 10-15 min ibland med illamående, sen försvinner de och kan vara hur bra som helst i några timmar, sen kan smärtan komma tillbaka igen. 

Vaknar av den på natten, och på dagtid är det svårt att ens ligga still när smärtan kommer!
    Det som gör att dom inte tror det är utomkvedshavandeskap är just det att mina smärtor går över, och sen att jag fortfarande är väldigt tidig och att man inte brukar märka det såhär tidigt. 

Hoppas verkligen inte att det är de, men den här smärtan kan inte vara normal, något tokigt måste det vara?

Ja så kan det ju vara , tror HCG kan variera väldigt mycket från person till person också så det viktiga är väl att det ökar som det ska, när ska du dit igen? 

Gör det mer ont på ena sidan eller är det typ i mitten? Är det utomkvedshavandeskap tror jag att det oftast gör mer ont åt ena sidan. Men det är ju viktigt att de kollar upp det ialaldall såklart. 

Jag har haft ont på grund av en cysta som hade spruckit två av mina graviditeter , både en som slutade med tidigt missfall (när de tog HCG-prover pga misstänkt utomkvedshavandeskap) och nästa som gick bra (sonen är snart 3). Vet inte om det skulle kunna vara något sånt?

Har haft väldigt ont i början mina andra graviditeter också i början ,värre än mensvärk så att jag nästan har varit säker på att det var missfall på g..Fick väl ingen annan förklaring än växtvärk men det kan ju vara något med ?vanliga? magen och tarmar och så också såklart. 

Svar på tråden Gravid vecka 5 med kraftiga smärtor