• Anonym (Heroma)

Hjälp ang Heroma

Får min lönespecifikation i Heroma. Är fastanställd 100% och jobbar varannan  helg och lite röda dagar, som gör att min lön kan variera lite. Har däremot en fast lön på 24.500 men kommer upp till 26-28.000 i och med detta 

Vissa månader så har jag tyckt att jag fått för lite i lön och många gånger kontaktat lön ang detta, men har alltid fått tillbaka att lönespecen stämmer. Kan skilja ca 1000kr.

Men nu till vad jag tycker är konstigt, jag kommer jobba totalt 4 röda dagar i januari som jag trodde skulle ge stor OB. I lönespecen stod det att jag kommer få ut 23.000 efter skatt och det ger mig ca 500-600kr mer för att ha jobbar alla de röda dagarna??

Sen otur så blev jag sjuk 3 dagar och är nu nere på lite över 21.000 vilket är mycket mindre än det jag brukar få ut (även när jag varit sjuk har jag fått ut 22.000) känns som denna lön verkligen inte stämmer. Även om jag kontaktar lön så gör de ingen ordentlig koll...

Vart vänder man sig för att de kollar igenom.det noggrant? Har flera kollegor som varnade mig för Heroma ang detta 

• Svar på tråden Hjälp ang Heroma
  • Yllop

OB för januari betalas inte ut förrän på februarilönen.

Om du anser att lönen inte stämmer tar du upp det med din chef, löneassistent eller liknande beroende på vad det finns för rutiner på ditt jobb.

• mammatill6

Läs lönespecen så ser du ju vad de missat? Men ob för julen är inte säkert det är inlagt än så det syns. hos oss läggs det in min lönekörning.

• Anonym (Heroma)
    Yllop skrev 2025-01-02 11:04:59 följande:

OB för januari betalas inte ut förrän på februarilönen.

Om du anser att lönen inte stämmer tar du upp det med din chef, löneassistent eller liknande beroende på vad det finns för rutiner på ditt jobb.

Är det säkert? Min lön jag får så har det varit att man får det samma månad. Ska kontakta lö assistenten ang det. 

Har alltid blivit visad till lönekontoret om det varit strul, men dom har aldrig lyckas hjälpa mig.
  • Anonym (Heroma)
    mammatill6 skrev 2025-01-02 11:43:16 följande:

Läs lönespecen så ser du ju vad de missat? Men ob för julen är inte säkert det är inlagt än så det syns. hos oss läggs det in min lönekörning.

Lönespecen jag får så står det aldrig antal timmar i Heroma, så blir jättesvårt att själv se vad som blivit fel. Har försökt få min lönespec på Kivra men det gick inte. Hade Kivra förut på mitt andra jobb och där gick det att se om något blivit knasigt. 

När jag kontaktat lönekontoret har som bara skickat lönespecen till mig och säger att allt ser bra ut. Då har jag jämfört med andra löner jag fått till dom och sedan fått tillbaka att vissa månader får man ut mer/mindre, men inte sk det väl skilja 1000kr? 
  • planerar barn123
    Anonym (Heroma) skrev 2025-01-02 14:39:58 följande:
    Är det säkert? Min lön jag får så har det varit att man får det samma månad. Ska kontakta lö assistenten ang det. 

Har alltid blivit visad till lönekontoret om det varit strul, men dom har aldrig lyckas hjälpa mig.
    De flesta jobb med månadslön har grundlönen innestående månad coh tillägg/avdrag (tex OB och sjukdom) på nästa månad. Så i januari får du månadslönen för januari (24 500) och ev. OB, semesterlön och sjukavdrag för dagar i december. (ev kan vissa ha brytdag typ 5 dec- 5 januari istället för 1 dec-31 dec). Därefter dras skatt enligt tabell vilket gör att det kan skilja en del.
    Om du jobbar helger med OB kan även varannan helg göra att lönen skiljer sig en del mellan två månader beroende på hur helgerna ligger i månaden.
  • Anonym (Johanna)
    planerar barn123 skrev 2025-01-02 15:39:59 följande:
    De flesta jobb med månadslön har grundlönen innestående månad coh tillägg/avdrag (tex OB och sjukdom) på nästa månad. Så i januari får du månadslönen för januari (24 500) och ev. OB, semesterlön och sjukavdrag för dagar i december. (ev kan vissa ha brytdag typ 5 dec- 5 januari istället för 1 dec-31 dec). Därefter dras skatt enligt tabell vilket gör att det kan skilja en del.
    Om du jobbar helger med OB kan även varannan helg göra att lönen skiljer sig en del mellan två månader beroende på hur helgerna ligger i månaden.
    Precis så brukar det vara.
    Det kan du landa i själv TS att det faller på sin egen orimlighet om OB-tillägg och liknande skulle betalas ut innevarande månad, eftersom många av de passen inte ens har arbetats då lönerna körs?

Tittar du på lönespecifikationen så ser du förmodligen att på raden där det står månadslön så anges datum 241201-241231 på din senaste spec, medan för alla tillägg och avvikelser som följer under (månadslön har oftast lägsta nr på lönearten = hamnar överst) så står det 241101-241130. Stämmer?

Sen kan Heroma som system köra prel-lön varje dygn. Så om lönerna för december kördes den 12/12 är det praktiskt möjligt att redan den 13/12 köra provlön som det heter, för januari.
    Men den är att betrakta som högst preliminär tills man börjar närma sig lönekörningsdatum för januari. För det är mycket som kan hända tills man är klar över exakt hur din lön för januari kommer att se ut.
    Sker inga avvikelser så kan du i princip räkna med att det ska bli så som det ser ut men jag ber alltid medarbetarna att ta den siffran med en nypa salt. 

Jobbar du varannan helg så innebär det schemamässigt att vissa månader kommer det att infalla två jobbhelger för dig, medan andra månader kan det teoretiskt sett bli tre jobbhelger för dig om månaden inleds med en jobbhelg. Därav kan även ditt ob variera. Månadslönen är dock densamma varje månad oavsett hur många arbetsdagar som råkar infalla. Har du månadslön är inte heller antalet timmar relevant.

Vill du jämföra rakt av så tar du och begär ut en tjänstgöringsrapport för tex november (eftersom det är underlag för decemberlön). Där sammanfattas all arbetstid + ob i olika kategorier och detta ska förstås stämma med de antal timmar du får ut på lönespecen.

Jag har jobbat ett antal år i Heroma så jag är väl bekant med systemet men sen kan det också finnas lokala funktioner och avvikelser.
Svar på tråden Hjälp ang Heroma