• entjejfrånvärmland

gravid med LVU

hej
    jag är ny här och vet inte om jag skriver i rätt del nu

jag hade lvu tills jag fyllde 18, då kom jag ut från mitt sista SiS.
    jag fick lvu när jag var 12, sen fick jag tillbaka det nåra gånger efter att ha blitt av med det.

men jag fick possetivt på ett gravtest för 2 veckor sen
    jag blev glad och vill såklart bli mamma
    men senare veckan efter skulle jag va med och fira en kompis
    då lobbades jag
    typiskt klantigt mig.
    vi gjorde snöänglar och nån ringde för vi kanske betedde oss konstigt
    så jag fick lob
    jag är 19 och bor på HVB enligt SoL(inte LVU längre)
    men ja tvingades till drogtest och fick pos på det.'
    sen hade jag en skada på kroppen som fick sys
    då ansökte soc om akut LVU (man kan ha skiten till 21)
    man brukar inte FÅ nytt efter 18 men jag hade ju haft det innan
    så innan dess så jag drog jag och har hållit mej borta sen dess
    jag skulle vilja gå å skriva in nej hos en barnmorska
    den 27e messa soc och hotade med sis-placering igen

ska jag säga att jag är gravid?
    kan jag slippa sis då?

• Svar på tråden gravid med LVU
  • Anonym (J)

Använder du inte preventivmedel? 

• entjejfrånvärmland
    mammatill6 skrev 2025-01-01 17:32:22 följande:
    Du behöver verkligen jobba på dig själv innan du skaffar barn. Att inte ens inse felet att som 17-årig ridlärare ta in ett barn ensamt i ett rum och känna på honom och visa kniv, då är något fel. du använder bens, lobbas, är efterlyst och undanhåller dig beslut om lv? sov kommer med största sannolikhet ta barnet vid födseln
    det gör ja hela tiden

jag har suttit massor å gått igenom detta som hände och inser att det var fel och konstigt men jag menade ju inte nåt som folk tror
    utan det var så att i en paus skulle ja nåt och dricka
    han som är bror till en liten tjej i ridskolan kom då och oxå skulle dricka
    sen vet jag inte varför men jag sa typ följ med mej in i rummet
    han frågade vad jag ville
    då sa jag typ bara känna på dina muskler
    då ville han gå
    då fick jag typ panik och sa på skoj att ingen kommer ut och visade en kniv snabbt
    sen berätta han det för sin pappa som var galen
    men jag hade inte gjort nåt alltså som folk tror jag
    ja det var knäppt av mej men jag är ingen sex offender
    men en massa mammor la ut om detta på facebook så jag fick en massa hat på mej å blev även avstängd från handbollen då föräldrarna skrev en lista att jag skulle bort
    så jag deppade ihop
    jag är 100% innocent
  • Anonym (J)
    entjejfrånvärmland skrev 2025-01-01 18:57:59 följande:
    det gör ja hela tiden

jag har suttit massor å gått igenom detta som hände och inser att det var fel och konstigt men jag menade ju inte nåt som folk tror
    utan det var så att i en paus skulle ja nåt och dricka
    han som är bror till en liten tjej i ridskolan kom då och oxå skulle dricka
    sen vet jag inte varför men jag sa typ följ med mej in i rummet
    han frågade vad jag ville
    då sa jag typ bara känna på dina muskler
    då ville han gå
    då fick jag typ panik och sa på skoj att ingen kommer ut och visade en kniv snabbt
    sen berätta han det för sin pappa som var galen
    men jag hade inte gjort nåt alltså som folk tror jag
    ja det var knäppt av mej men jag är ingen sex offender
    men en massa mammor la ut om detta på facebook så jag fick en massa hat på mej å blev även avstängd från handbollen då föräldrarna skrev en lista att jag skulle bort
    så jag deppade ihop
    jag är 100% innocent

Som sagt, du borde verkligen vänta och komma på fötter innan du ens tänker tanken.

• Anonym (J)

Tänker du inte på barnets skull? Du lägger grunden för dens framtid och mående. Behöver du inte ha en egen lägenhet då? Ett stabilt förhållande? Inkomst? Urbdilbgin? Jobb?

Hur tänker du kring det där egentligen? 

• Anonym (Jenny)

Diu behöver få ordning på ditt liv innan du blir mamma! Du kommer säkert att kunna bli en jättebra mamma en dag - när du har ordning på ditt liv, slutat med tabletter/alkohol, boende, jobb, sambo, osv. Men det kommer att ta några år innan du kommer dit, och det är inte rätt mot varken dig själv eller det foster du har i magen att föda det nu. Du kommer inte att få behålla barnet ändå, men det antar jag att du förstår? Anses man inte kunna ta hand om sig själv kan man ju inte ta hand om ett barn...
    Kontakta vården och vilken myndighet det är du tillhör, beställ tid för abort, och se till att få ordning på ditt liv! 
    Hur vill du ha ditt liv? Var ser du dig själv om fem år? Vad ska du göra för att det ska bli så?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (J)
    entjejfrånvärmland skrev 2025-01-02 01:06:49 följande:

ja trollar verkligen inte

men tack för svaren

detta kmr bli ett jobbigt år

Hur ska du göra då? 
  • Raggartjejen
    entjejfrånvärmland skrev 2025-01-02 01:06:49 följande:

ja trollar verkligen inte

men tack för svaren

detta kmr bli ett jobbigt år

Att det blir jobbigt är endast ditt eget fel!
  • Anonym (Anna)

Hej,

Fy vilka jobbiga saker du varit med om. Skickar en stor styrkekram.

Du skriver att alkoholen var värre men att du inte fått missfall den här gången. Det är ju å ena sidan bra, men tyvärr är det så att även om det inte blir ett missfall så är det stor risk att barnet fått bestående skador. Dessa skador syns ofta utanpå, på barnets ansikte, men de största skadorna sitter ofta i hjärnan och innebär att barnet blir utvecklingsstört. 

Som de andra redan skrivit är det stor sannolikhet att barnet omhändertas vid födseln, pga din bakgrund. Även om du på något vis skulle lyckas undkomma soc under graviditeten så kommer det som sagt sannolikt synas på barnet att du druckit, och när man börjar gräva lite så kommer allting framkomma.

Att gå igenom detta som mamma, att föda ett barn bara för att få det omhändertaget direkt och sedan behöva vara med om rättegångar och möten och hela tiden ha soc i sitt liv, är oerhört traumatiskt, och just nu är kanske abort det enklaste alternativet?

I samband med aborten kan man också sätta in en spiral eller p-stav, så att du slipper gå igenom detta med graviditeter och missfall gång på gång. 

Det låter som om du haft det riktigt kämpigt i livet och jag håller tummarna för att du får ordning på din situation och kan bli mamma under bättre omständigheter i framtiden {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Eh)

Och det här med att du kanske har gett fostret oåterkalleliga skador, det är något du inte ens tänker på...? SNÄLLA gör abort. För fostrets skull! Fatta vilken fin framtid att födas med ett drogberoende och antagligen fysiska och mentala skador, sedan bo med dig på SIS och bli omhändertagen så snart soc har möjligheten att placera hen hos någon annan, möjligen med en framtid där hen skjutsas runt från plats till plats, för dig kommer hen inte få bo med på många år iaf. Vad vill du har för framtid egentligen? För dig själv, för detta stackars foster?! SKÄRP DIG.

• Igelkotten10

Hej,
    Jag förstår att du är i en känslomässig och omtumlande situation. Givetvis finns det många saker du ?borde? göra. som att vänta med barn tills dess du har boende, utbildning/jobb, ekonomi och stabilitet. Ett barn kräver väldigt mycket mer än man kan tro. Det är verkligen inte bara gulligull. Alla säckar ihop efter många långa vakna nätter och kan vara nära att knäckas även om man är stabil. Om man då har lätt att ta till droger är det otroligt riskabelt beteende. Så även jag rekommenderar dig att göra abort och vänta tills tillfället är rätt och du är lycklig och trygg och kan erbjuda den trygghet du själv hade velat ha.

MEN om vi istället tänker att du är egoistisk och inte kommer kunna genomföra en abort behöver du ta tag i dig själv bums. Viktigt att du rycker upp dig och tar ansvar. Att skriva in dig på mödravården omgående och där prata med någon om dina alternativ. Att om du behåller barnet dyka upp på alla rutinbesök osv. Allt sådant kan ligga dig till last i ett senare skede om du inte följer till punkt och pricka. Men framförallt måste du sluta dricka alkohol och ta droger. Det skadar barnet otroligt. Och det vill du ju inte. Ta hjälp, var samarbetsvillig i alla avseenden och om du vill behålla barnet. Visa det genom att göra en radikal förändring omgående och be om hjälp!

• Anonym (Anonym)

Skickar dig styrkekram
    - sen var ärlig och sök hjälp, lägg "korten på bordet" berätta hur det är så kommer det att ordnas sig.

• JuristDaniel

Hej,

Jag är jurist och arbetar en heldel med LVU mål om du vill så får du gärna kontakta mig så skall jag försöka ge dig lite råd på vägen.

Mvh
    Daniel 

Svar på tråden gravid med LVU