Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Förlovningsring/ alliansring

Anonym (S) skrev 2024-12-31 14:58:23 följande:

Om ni väljer släta ringar kommer många att tro att ni redan är gifta. Varför inte bara ha vanliga förlovningsringar? Eller att du har en fin alliansring och han väntar med sin tills ni gifter er.

Det är nog att påstå för mycket att hävda att många ( de flesta?) kommer att tro att släta ringar betyder giftermål. Många tänker nog amerikanska filmer där mannen friar med en ring med en eller flera stenar, och sedan byter paret släta vigselringar, men så har inte seden sett ut i Sverige.

Enligt svensk tradition ( i alla fall sedan 150-200 år, flera generationer alltså) är förlovningsringar släta. Paret byter släta ringar vid förlovningen och vid vigseln får kvinnan eventuellt en ring till, ibland en slät, ibland en med stenar.

Nuförtiden är traditionerna uppluckrade, både för att det influerats från olika kulturer och för att folk gör lite mer som de vill idag.
    Anonym (S) skrev 2024-12-31 17:18:05 följande:
    Nej. En förlovningsring eller en alliansring kan innehålla en diamant men en alliansring innehåller alltid fler än en sten medan en f-ring kan ha en eller flera. Om du har en f-ring med EN diamant så kallar man den diamantring. En a-ring med en eller flera diamanter kallas fortfarande a-ring.
     Diamantring betyder bara i min värld en ring med en eller flera diamanter, jag har aldrig stött på att benämningen menar en ring med enbart en sten. En ring med enbart en sten/diamant kallas för soltiär-ring.

• Embla twopointoh
    Drottningarnas 56 skrev 2024-12-31 14:51:39 följande:
    Förlovningsring/ alliansring Hoppas någon kan komma med tips .då jag och min partner ska förlova oss och jag har valt en slät guldring som passar bra i vardagen. Min partner ska bara bära en slät ring .Funderar på om jag eventuellt ska sätta dit en liten integrerad diamant redan nu och eventuellt sätta dit fler diamanter pä samma ring när vi i framtiden gifter oss. Eller välja en ny ring framöver med diamanter och endast ha en slät ring nu. Alternativt ha en diamant nu och två små i framtiden på samma ring. Samtidigt vill jag inte lägga ner en förmögenhet på ringen.Det är verkligen ett ilandsproblem detta men kan inte bestämma mig och vore så tacksam för alla tips !
    Frågan är väl om du vill ha en eller två ringar, vad du tycker är snyggt, hur mycket pengar du vill lägga, och hur mycket dina ringar kommer att slitas (om du har ett jobb som sliter på dem eller liknande). Det kan bara du svara på.

Om jag vore du skulle jag kolla upp olika typer av ringar och olika kombinationer, leta inspiration både på nätet och hos guldsmeden (för något som ser supersnyggt ut på bild och på någon annans finger kanske inte är så snyggt i verkligheten på ditt finger. Eller tvärt om, det är inte snyggt på bild men på dig är det klockrent). Gör detta tills du vet vad du vill ha. Sedan får du leta efter dina önskemål i rätt prisklass.

Om du funderar på att låta infatta diamanter i en slät ring, ta reda på vad det kommer att kosta innan du bestämmer dig. Kanske är det billigare att köpa en "färdig" ring än att ändra på en redan befintlig?

Själv gillar jag det klassiska, med slät ring till förlovningen och en mer glittrande ring som vigselring. Men det är en smaksak och inget annat.

Svar på tråden Förlovningsring/ alliansring