• Anonym (Linn)

Min mans dotter är en skitstövel och nu ger jag tillbaks!

Inte mot mig vill säga men nu har jag fått nog av min mans vuxna dotter!

Hon förstörde julen genom att förbjuda sina äldre halvsyskon att komma över till oss på jul. Ingen av dessa är min mans biologiska barn men han var förr deras bonuspappa. Vi har ett gemensamt barn och jag har på nåt vis fått ihop denna konstellation och det har varit fantastiskt. Min man är mesig och gjorde som hon sa. Orsaken till att hon förbjöd dom är för att dom tar för mkt plats dvs är trevliga och det klarar inte hon av, hon är en diva av rang och hon klarar inte av att inte stå i centrum. Förra året kom hon inte till oss på jul för hon tyckte samma om vår gemensamma.

Nu har jag iaf bjudit över dom över nyår. Hon ska inte komma ändå men hon hotar nu min man med att bryta kontakten med honom om han tillåter detta, då blir han ledsen och nervös men jag skiter i det. Deras mamma har valt att bryta med sina äldre barn tack vare henne men jag har fått nog av denna skit med att frysa ut folk efter hans dotters önskan. Gör jag helt fel här eller vad? 

• Svar på tråden Min mans dotter är en skitstövel och nu ger jag tillbaks!
  • Hjelm

Du tjänar inget på att "ge igen". Bara lämna hela den här situationen.

• Anonym (Linn)
    Hjelm skrev 2024-12-30 00:43:16 följande:

Du tjänar inget på att "ge igen". Bara lämna hela den här situationen.

Handlar enbart om att jag inkluderar folk i vårt liv. Inte exkluderar. Jag låter mig inte kontrolleras av en 25 åring!
  • Anonym (F)
    Anonym (Linn) skrev 2024-12-30 00:45:29 följande:
    Handlar enbart om att jag inkluderar folk i vårt liv. Inte exkluderar. Jag låter mig inte kontrolleras av en 25 åring!
    Man kan ju tro att du är 25 år själv som ska ?ge igen?. Kan du inte prata med henne och reda ut det? 
  • NinniQX

Tycker inte att du gör fel. Ni får bjuda över vilka ni vill. 

• Anonym (Helt rätt)

Jag tycker också att du gör helt rätt. Det är så många män som låter sig styras av nya kvinnor i deras liv. En person kan inre få styra hela sammanhanget på det sätt du berättar.

• Anonym (Leffe)

Min första tanke är att det här inte är ett normalt/friskt beteende, men att ytterst få människor är onda. De flesta försöker så gott de kan med de förutsättningar de har.

Har 25-åringen kontakt med psykiatrin? Har hon haft det tidigare? Har hon alltid tyckt illa om sina halvsyskon? 

Jag tycker att det låter som att hon har svårt med sociala relationer och genom uppväxten har haft det rätt snurrigt med halvsyskon och skilsmässor och så. Sånt tål de flesta om föräldrarna beter som som follk. Men barn med extra svårigheter klarar betydligt mindre stök och stora omställningar. 

Hur har hon det med relationer till kompisar och kollegor? Klarar hon av att umgås i grupp eller vill hon helst träffa kompisar en och en? 

Jag tycker att det luktar psykisk ohälsa/sjukdom, funktionsnedsättning eller psykisk störning. Även föräldrarnas beteende tyder på det  - att de känner ett så stort behov av att skydda henne. Har de ofta låtit henne slippa det som är för svårt istället för att hjälpa henne att träna på det? 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Linn) skrev 2024-12-30 00:41:35 följande:
    Min mans dotter är en skitstövel och nu ger jag tillbaks!

Inte mot mig vill säga men nu har jag fått nog av min mans vuxna dotter!

Hon förstörde julen genom att förbjuda sina äldre halvsyskon att komma över till oss på jul. Ingen av dessa är min mans biologiska barn men han var förr deras bonuspappa. Vi har ett gemensamt barn och jag har på nåt vis fått ihop denna konstellation och det har varit fantastiskt. Min man är mesig och gjorde som hon sa. Orsaken till att hon förbjöd dom är för att dom tar för mkt plats dvs är trevliga och det klarar inte hon av, hon är en diva av rang och hon klarar inte av att inte stå i centrum. Förra året kom hon inte till oss på jul för hon tyckte samma om vår gemensamma.

Nu har jag iaf bjudit över dom över nyår. Hon ska inte komma ändå men hon hotar nu min man med att bryta kontakten med honom om han tillåter detta, då blir han ledsen och nervös men jag skiter i det. Deras mamma har valt att bryta med sina äldre barn tack vare henne men jag har fått nog av denna skit med att frysa ut folk efter hans dotters önskan. Gör jag helt fel här eller vad? 

Det enda ?fel? du har gjort, är att du borde ha sagt ifrån på julen också. Ni bjuder hem vilka ni vill, punkt. 25-åringen bestämmer inte det. Hon måste inte närvara, eller gilla sina halvsyskon, men hon bestämmer inte vilka ni umgås med. Hon bestämmer över sig själv men kan inte tillåtas styra andras liv.

Om pappan inte klarar att säga ifrån måste du göra det. Deras relation är deras sak, men när du drabbas måste du sätta ner foten. Det kanske kan få din man att vakna? Vet du varför hans dotter beter sig så här och varför hennes föräldrar tillåter det? 
  • Birman
    Du är inte ensam: Det låter som att du har hamnat i en svår situation. Det är inte ovanligt att styvfamiljer har utmaningar, särskilt när det gäller vuxna barn från tidigare relationer.
    Du har rätt att sätta gränser: Det är helt okej att du vill
    skydda din egen familj och att du inte vill att någon ska förstöra era högtider.
    Din man behöver stöd: Det verkar som att din man har svårt att stå upp för sig själv. Det är viktigt att du stöttar honom, men också att du gör det klart för honom att du inte kommer att tolerera att hans dotter behandlar er på det här sättet.

Några saker du/ni kan tänka på:
    Kommunikation är nyckeln:Prata öppet och ärligt med din man om hur du känner. Förklara för honom att du inte kan acceptera att hans dotter ska styra över era liv på det här sättet.
    Ställ en united front:Visa din man att ni står tillsammans i det här. Om ni båda är eniga kommer det att bli svårare för hans dotter att manipulera er.

Sätt tydliga gränser:Berätta för din mans dotter att hennes beteende inte är acceptabelt.
    Förklara att du inte kommer att tolerera att hon behandlar er eller andra på det här sättet.
    Ta hand om dig själv: Det är viktigt att du tar hand om ditt eget välmående i den är situationen. Sök stöd från vänner eller familj om du behöver.
    Det är viktigt att komma ihåg att: Du har inte gjort något fel.
    Du har rätt att vara lycklig. Du förtjänar att bli behandlad med respekt.
    Det kan vara bra att prata med någon utomstående om det här, till exempel en terapeut eller en kurator. De kan hjälpa dig att hantera dina känslor och ge dig råd om hur du ska gå vidare.

Jag kan inte säga om du gör helt fel, eftersom jag inte har hela bilden. Men det är viktigt att du gör det som känns rätt för dig och din familj.
  • Anonym (Råd)

Du får många råd här men ingen av oss vet egentligen hur hela bilden ser ut. 

Vi vet ingenting om hur dynamiken har varit mellan bonussyskon, föräldrar och bonusföräldrar. Hur högtider har varit tillbaka i tiden.

Så det är egentligen omöjligt tycks till om hur du ska hämnas och varför. 

Det enda jag kan tänka är att hämnd inte löser något. Däremot kommunikation som innebär att lyssna samt framföra egna tankar och behov utan att skuldbelägga.

Svar på tråden Min mans dotter är en skitstövel och nu ger jag tillbaks!