• Anonym (david1998)

Får man ljuga sig till jobb?

Får man ljuga på en arbetsintervju och påstå att man har mer kunskap och erfarenhet än vad man har? Hur ska man annars få jobb om man inte drar en vit lögn ibland? Har ni gjort det? 

• Svar på tråden Får man ljuga sig till jobb?
  • Fjäril kär

Klart du får framställa dig själv som kompetent och kunnig så mycket du vill men då får du också vara beredd på att ta konsekvenserna av det också när du väl avslöjas. 

Vita lögner kan vara okej om det egentligen inte spelar någon roll.  Men värre om du påstår att du har kunskaper du faktiskt måste ha men inte har. 

• Anonym (david1998)
    Anonym (J) skrev 2024-12-29 13:40:43 följande:

Vad tror du själv?

Jag tror att dom allra flesta drar till med en vit lögn vad tror du?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (david1998) skrev 2024-12-29 13:55:27 följande:
    Jag tror att dom allra flesta drar till med en vit lögn vad tror du?
    Du skall icke ljuga, om du inte tror dig komma undan med det.

Dvs ljug bara om sådant som är trovärdigt och som inte enkelt låter sig kontrolleras. Påstå inte att du har 30 års erfarenhet om du är 25år gammal. Säg dig inte kunna flyga en Boeing 747 om du riskerar att bli satt bakom spakarna på en.

Annars går det bra att frisera sanningen något.
  • Mrs Green

Jag skulle aldrig bara hitta på att jag kan något som jag inte kan. Men jag kan absolut bre på lite. Är det något jag gjort bara ett par gånger kan jag ju säga att jag ?har erfarenhet? av det, men jag säger ju inte att jag är jätteduktig på det. 

• Anonym (Bet)
    Mrs Green skrev 2024-12-29 14:11:29 följande:

Jag skulle aldrig bara hitta på att jag kan något som jag inte kan. Men jag kan absolut bre på lite. Är det något jag gjort bara ett par gånger kan jag ju säga att jag ?har erfarenhet? av det, men jag säger ju inte att jag är jätteduktig på det. 

Samma här. Jag skulle aldrig säga något som inte är sant, men att lyfta det man gjort bra och helt utelämna sånt man är dålig på, det tror jag faktiskt att alla arbetsgivare utgår ifrån att den sökande gör. (Kan tillägga att jag fått alla tjänster som jag har har gått på intervju för, så för min del har det varit ett fungerande koncept.)
  • Anonym (Annica)

En vit lögn är när man typ säger att mosters kaka är jättegod, att flickvännen inte alls ser tjock ut i den nya klänningen, att man är sen för att man missade bussen istället för att erkänna att man satt och slösurfade på toa.
    Att ljuga om sin arbetserfarenhet är inte en vit lögn.
    De flesta väljer att framhäva sina goda sidor på en arbetsintervju, och undviker att ta upp sina svaga punkter. Man kan säga att man har erfarenhet av något även om man bara gjort det några gånger, typ. Men säg inte saker som kan bli ett problem om du blir påkommen! 

• Anonym (H)

Uppenbarligen så ljuger folk om sina kunskaper. Sååå många yrkespersoner jag stött på klarar ej sina jobb!

• Anders1970
    Anonym (david1998) skrev 2024-12-29 13:38:16 följande:

Får man ljuga på en arbetsintervju och påstå att man har mer kunskap och erfarenhet än vad man har? Hur ska man annars få jobb om man inte drar en vit lögn ibland? Har ni gjort det? 

Nej och bara att fråga gör dig till olämplig.
  • Anonym (Bet)

I värsta fall kan lögnen innebära att man gjort sig skyldig till bedrägeri, vilket är straffbart. Sen blir det förmodligen ännu svårare att få jobb. 

Har du för klent med erfarenhet så skaffa den genom utbildning, praktik mm. 

• Körsbärsdalen

Var det inte någon studie som visade på att människor ljuger 6-7 gånger i timmen, eller något liknande?

Jag skulle inte rekommendera någon att regelrätt LJUGA, typ säga att man har busskort och söka jobb som busschaffis. Däremot kan man väl överdriva en smula med saker som i grunden är sanna. 

• Anonym (snop)
    Anonym (david1998) skrev 2024-12-29 13:38:16 följande:

Rätt vanligt förekommande. Särskilt bland män som ofta har en tendens att överdriva sina tillgångar på olika sätt. Tyvärr brukar de ofta komma undan med det även sen när det fått jobbet, genom att ta äran för andras idéer. åka snålskjuts på andras arbete osv. 
Svar på tråden Får man ljuga sig till jobb?