Får man ljuga sig till jobb?
Får man ljuga på en arbetsintervju och påstå att man har mer kunskap och erfarenhet än vad man har? Hur ska man annars få jobb om man inte drar en vit lögn ibland? Har ni gjort det?
Får man ljuga på en arbetsintervju och påstå att man har mer kunskap och erfarenhet än vad man har? Hur ska man annars få jobb om man inte drar en vit lögn ibland? Har ni gjort det?
Vad tror du själv?
Klart du får framställa dig själv som kompetent och kunnig så mycket du vill men då får du också vara beredd på att ta konsekvenserna av det också när du väl avslöjas.
Vita lögner kan vara okej om det egentligen inte spelar någon roll. Men värre om du påstår att du har kunskaper du faktiskt måste ha men inte har.
Vad tror du själv?
Jag skulle aldrig bara hitta på att jag kan något som jag inte kan. Men jag kan absolut bre på lite. Är det något jag gjort bara ett par gånger kan jag ju säga att jag ?har erfarenhet? av det, men jag säger ju inte att jag är jätteduktig på det.
Jag skulle aldrig bara hitta på att jag kan något som jag inte kan. Men jag kan absolut bre på lite. Är det något jag gjort bara ett par gånger kan jag ju säga att jag ?har erfarenhet? av det, men jag säger ju inte att jag är jätteduktig på det.
En vit lögn är när man typ säger att mosters kaka är jättegod, att flickvännen inte alls ser tjock ut i den nya klänningen, att man är sen för att man missade bussen istället för att erkänna att man satt och slösurfade på toa.
Att ljuga om sin arbetserfarenhet är inte en vit lögn.
De flesta väljer att framhäva sina goda sidor på en arbetsintervju, och undviker att ta upp sina svaga punkter. Man kan säga att man har erfarenhet av något även om man bara gjort det några gånger, typ. Men säg inte saker som kan bli ett problem om du blir påkommen!
Uppenbarligen så ljuger folk om sina kunskaper. Sååå många yrkespersoner jag stött på klarar ej sina jobb!
I värsta fall kan lögnen innebära att man gjort sig skyldig till bedrägeri, vilket är straffbart. Sen blir det förmodligen ännu svårare att få jobb.
Har du för klent med erfarenhet så skaffa den genom utbildning, praktik mm.
Var det inte någon studie som visade på att människor ljuger 6-7 gånger i timmen, eller något liknande?
Jag skulle inte rekommendera någon att regelrätt LJUGA, typ säga att man har busskort och söka jobb som busschaffis. Däremot kan man väl överdriva en smula med saker som i grunden är sanna.