• Anonym (Fattig pensionär)

Söka fond för barn över 18

Går det? Antar att barnet själv måste ansöka i så fall men undrar om en 18-åring som bor hemma och studerar fortfarande kan ha möjlighet att få hjälp den vägen? Hen får inget CSN-lån, inget från alfakassan, inget från arbetsförmedlingen, inget från sos, ingenting någonstansifrån förutom studiebidrag på 1250/mån och jag som mamma har försörjningsplikt på min pension som är under existensminimum som jag själv har svårt att klara mig på. Någon som vet någon utväg för oss?

• Svar på tråden Söka fond för barn över 18
  • Anonym (M)

Hur har du klarat dig hittills?

• Anonym (Stina)

Minns när jag var ung, då fanns det inga studiebidrag. Jag fick veckopeng som räckte till inträdet till Folkets Park. Och däremellan hade jag inte en krona, att fika var inte att tänka på.

Vad gör din dotter med studiebidraget? Brukar hon ha sommarjobb? Dela ut reklam? Sitta barnvakt? 

• Anonym (Stina)
    "Till 2024 höjs studiemedlet rekordmycket. En heltidsstuderande med fullt studiemedel kommer från och med nästa år att få 13 156 kr för fyra veckors studier, en höjning med 1 104 kr jämfört med året innan. Även tilläggslånet höjs med 360 kronor och lämnas med 4 536 kronor för fyra veckors studier".

Vad ska dotterns pengar gå till om hon nu får 1250 kr i månaden? 

Är hon duktig i skolan kan hon ansöka om stipendium. 
  • Anonym (eh)
    Anonym (Stina) skrev 2024-12-27 15:47:51 följande:
    "Till 2024 höjs studiemedlet rekordmycket. En heltidsstuderande med fullt studiemedel kommer från och med nästa år att få 13 156 kr för fyra veckors studier, en höjning med 1 104 kr jämfört med året innan. Även tilläggslånet höjs med 360 kronor och lämnas med 4 536 kronor för fyra veckors studier".

Gymnasiestuderande...
  • Anonym (eh)

Eller va...

Mamman bör ha bostadsbidrag och klarar de sig inte på pensionen kan det vara läge för försörjningsstöd.

• Jemp

Du bör ha rätt till försörjningsstöd för er båda?

Anonym (Stina) skrev 2024-12-27 15:47:51 följande:

Detta gäller för lån vilket hon inte kan få för att läsa in grundskolan
  • kioskvältare
    Anonym (Fattig pensionär) skrev 2024-12-27 15:04:19 följande:
    Söka fond för barn över 18

Går det? Antar att barnet själv måste ansöka i så fall men undrar om en 18-åring som bor hemma och studerar fortfarande kan ha möjlighet att få hjälp den vägen? Hen får inget CSN-lån, inget från alfakassan, inget från arbetsförmedlingen, inget från sos, ingenting någonstansifrån förutom studiebidrag på 1250/mån och jag som mamma har försörjningsplikt på min pension som är under existensminimum som jag själv har svårt att klara mig på. Någon som vet någon utväg för oss?

Har du alltså vanlig pension eller har du sjukersättning som tidigare kallades sjukpension? Oavsett så borde u ha bostadstillägg också?

Din 18-åring kan såklart inte få socialbidrag eftersom hen är 18 och att du som du själv påpekar är försörjningsskyldig. Däremot kan ju DU söka socialbidrag för ert hushåll där 18-åringen ingår.
    Anonym (eh) skrev 2024-12-27 16:14:32 följande:

Eller va...

Mamman bör ha bostadsbidrag och klarar de sig inte på pensionen kan det vara läge för försörjningsstöd.

Jag har bostadsbidrag ja men är ändå tufft att få ihop det.
    Min pension ligger strax under försörjningsstöd så jag har inte ansökt för att skillnaden är inte stor
    Anonym (M) skrev 2024-12-27 15:08:31 följande:

Hur har du klarat dig hittills?

Prioriterar barnet och drar in på egna kostnader.

Fonder som någon skrev tycks vara enda alternativet men det är ofta förknippat med olika villkor som kanske inte gäller för oss men ska absolut kolla lite mer på det
Svar på tråden Söka fond för barn över 18