• Anonym (Trött)

3 åring som gråter konstant, orkar inte mer

Har en nybliven 3 åring som KONSTANT gråter.
    Varje liten motgång slutar i gråt, varenda sak hon vill kommunicerar hon genom gråt.
    Jag har två andra barn också och orkar verkligen inte mer snart för hon tar verkligen all min energi.

Hon pratar inte så mycket ännu, men kan formulera en mening på 2-3 ord.
    Hon förstår ju såklart när man pratar med henne men upplever att hon inte fokuserar så mycket.
    T.ex om jag ska berätta att "gissa vad vi ska göra imorgon, detta och detta.." så kan hon avbryta mitt i och upprepa något ord hon fått för sig att upprepa. Därför blir det inte heller möjligt att prata och förklara när hon gråter/skriker/har utbrott över någonting för det känns inte som att det når fram.

Hon har alltid varit ett gnälligt barn men det har blivit trippelt så hemskt sedan hon fick ett lillsyskon för snart 1 år sedan, första tiden vet jag inte hur jag klarade av då hon grät och skrek kanske 90% av sin vakna tid. Nu är det bättre, men fortfarande så att jag snart inte orkar mer.
    Hon gråter kanske 30-40 gånger under en dag skulle jag tro.. vissa dagar är värre, vissa bättre.

Exempel på varför hon gråter så att ni förstår:
    Försöker ta på sig en tröja men lyckas inte.
    Får fel mat eller serverat på fel sätt
    Jag lägger mig i sängen för att amma syskonet till sömns
    Storasyskonet kommer för nära
    Lillsyskonet kommer för nära
    Storasyskonet kommer hem från skolan
    Fel barnprogram på tv, ingen förstår vad hon vill se på)

Eller helt "normala" saker som att kepsen sitter snett, vanten sitter inte rätt osv.. sådant som man verkligen inte behöver gråta för utan kan rätta till själv.

Ofta vet jag inte heller varför hon gråter.

Varenda duschtillfälle sedan födseln har resulterat i skrik och gråt.

Sedan ska vi inte tala om att gå ut, att sitta på en restaurang (helt vanlig, inte någon finare) eller gå till köpcentrum för att shoppa slutar alltid med ångest för min del, konstant gråt och gnäll.
    Även när vi ska göra någonting kul, t.ex lekland eller lekplats så är det gråt otroligt många gånger för en massa saker.

Jag fattar inte vad problemet är.
    Visst är 2-3 åringar jobbiga men jag har ju ett äldre barn och visst skreks det mycket i den åldern men mest när hon inte fick äta glass/godis när hon ville. Det här barnet gråter och får utbrott för ALLT.

När fasen blir det bättre? Och har någon upplevt samma sak med något av sina barn? Har ni snälla tips? Jag går sönder snart.
  • Svar på tråden 3 åring som gråter konstant, orkar inte mer
  • Anonym (Kille)

Låter som autism/IF. Våran 5åring lärde sig prata runt 3-3,5 och är lika känslig som din. Resan till idag har vart konstant gråt för att INGEN förstod henne. Vi försökte lära henne ord redan när första ljuden kom från henne. Men det gick inte in. TILLS vi kom till en förskola som vart underbar mot henne. Vi fick utredning om IF o Autism. Tack vare en Robii TAKK pekplatta har hon lärt sig kommunicera med bilder. Och kan skriva på tangentbord på plattan. 

Idag jobbar vi med ord och uttal o hon är jätte duktig. Smart och kan lösa lösningar ganska snabbt. 

Så jag tycker du ska ta din 3åring till BVC o säga att du vill ha hjälp med att komma till BUP och special pedagoger. 

• Spucks

Beror säkert också på ännu bristande språkförmåga. Det är frustrerande för barn om de inte kan uttrycka sig som de vill. Samtidigt kan du akta på hur du pratar med henne - du har själv skrivit det perfekta exempel: "gissa vad vi ska göra imorgon, detta och detta.." 
    Detta kan vara väldigt förvirrande - först ställa du en fråga, tom en fråga som är svårt för henne att förstå, och direkt efter besvara du frågan själv. Var tydligt när du kommunicera med henne.
    Sedan tycker jag att en del av dina exempel när hon gråter verkar som överstimulering. Minska intryck och stimulering hon utsätts för, både hemma och utanför hemmet. Satsa på saker som du anser är "tråkiga" (typ samma lekplats varje dag) istället för grejer som gälelr som kul och rolig och ser om det blir en skillnad.

Svar på tråden 3 åring som gråter konstant, orkar inte mer