Hej ts!
Jag tänker att det kan ha att göra med saker som du själv tar upp:
1. Klimakteriet
2. Långvarig relation
Klimakteriet innebär ju hormonella förändringar i kroppen och kan "ställa till" det lite sexuellt. Dvs lusten till sex avtar. Kanske helt eller mycket. Har du kollat upp din kropp och dina värden osv?
Långvarig relation. Jag förstår att du är i en lång relation. Det kan också innebära att lusten kan försvunna. Kanske är det även så att du "ställt upp" för din man trots att du inte känt lust, och då följer samma känsla nog med nästa gång vid sex. Mycket av själva upphetsnkngen sker redan i huvudet så att säga. Som någon annan skrev klokt så är ju även förspel bra. Har ni det? Det tar mycket längre tid för kvinnor att bli upphetsade och våta oftast , därav är ett förspel bra.
Någon gav ett bra tips och det var att olja in varandra med massageolja. Massera. Eller Kanske smeka varandra lätt över varandras kroppar. Utan att penetrera. Glidmedel är också bra hjälpmedel, men lusten är viktig i sig. Att en känner sig tänd. Du skriver att leksaker inte hjälper dig, men Kanske kan du ta på dig själv mer? Onanera? Utforska dig själv? Med bara dina fingrar och händer?
Kanske kan du och din man pröva olika ställningar ni inte provat förut? Eller som någon annan också föreslog Kanske ha sex utomhus eller något annat ni kan komma på?
Sen ska du tänka på dig. Tänker jag. På dina behov. På vad du vill och inte vill. Du ska inte behöva tvinga dig till att ha sex för någon "husfrids" skull. Din sexuella lust och njutning är precis lika viktig som hans. Så ha inte sex bara för att han vill det. Då kommer du nog bara dessvärre fortsätta att känna såsom du gör nu inför sex. Att du inte njuter eller blir kåt.
Tänker även igen att ni har en lång relation. Har ni pratat med någon terapeut någon gång? Tänker att det nog finns bra sådana härute som också skulle kunna hjälpa dig att komma fram till lösningar och tankar kring sex och din njutning och lust.
Önskar dig lycka till ts! Hoppas du ska få tillbaka din sexualitet och känna såsom du önskar :) 🌟