• Anonym (Bea)

Skulle du reagera på?

Om din pojkvän upprepat sa att din tonårsdotter var vacker? Är det något man bör oroa sig för eller är det normalt? 

• Svar på tråden Skulle du reagera på?
  • Anonym (Bea)
    Anonym (D) skrev 2024-12-26 09:01:15 följande:

En stor röd flagga. 
    Konstigt att du inte ser detta själv. 

Jag ser det eventuellt problematiska i det, därför jag skapar tråden. Känner jag att känslan börjar ta över och jag verkligen tror det är något lurt med honom gör jag såklart omedelbart slut. Men, detta är den vettigaste partner jag haft. Mina barn har dessutom alltid fått höra de är vackra barn, så är det bara. MEN, när det kommer till en nära relation tycker jag det känns konstigt om där är tankar på mitt barns utseende. Är det då bara det vanliga ?vilket vackert barn? är det fine, men är det minsta lilla i honom som tänker något annat, antingen nu eller inför framtiden så vill jag inte ha människan i våra liv. 
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Bea) skrev 2024-12-26 10:17:25 följande:
    Jag ser det eventuellt problematiska i det, därför jag skapar tråden. Känner jag att känslan börjar ta över och jag verkligen tror det är något lurt med honom gör jag såklart omedelbart slut. Men, detta är den vettigaste partner jag haft. Mina barn har dessutom alltid fått höra de är vackra barn, så är det bara. MEN, när det kommer till en nära relation tycker jag det känns konstigt om där är tankar på mitt barns utseende. Är det då bara det vanliga ?vilket vackert barn? är det fine, men är det minsta lilla i honom som tänker något annat, antingen nu eller inför framtiden så vill jag inte ha människan i våra liv. 
    Ja, pedofiler och andra snuskgubbar kan vara väldigt vettiga i övrigt. Hur gammal är hon?
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-12-26 10:24:59 följande:
    Ja, pedofiler och andra snuskgubbar kan vara väldigt vettiga i övrigt. Hur gammal är hon?
    Usch, blir super nojig nu. Hon är 12. 
  • Anonym (Senap)
    Anonym (Bea) skrev 2024-12-26 10:17:25 följande:
    Der räcker med den känslan du får. Du vill inte vänta tills det händer något. Det finns massa dokumentärer , filmer och verklighet där det börjar med blickar, kommentarer (ofta är förövaren) en man, kvinnan börjar misstänker men kan inte hitta bevis och tror att hon överreagerar. Om hon tar upp det , tar mannen illa vid. kvinnan lägger ner men har en magkänsla att nåt är fel, hans kommenterar eller vad det än är , under tiden händer saker tyvärr och då är det sent. Det är inte värt att vänta och förstora för din dotter. Det är bra att du är uppmärksam vissa vet först när barnet far illa. LÄMNA HONOM.
  • Anonym (E)

Hon är alltså inte ens en tonåring utan 12? Att han UPPREPADE gånger säger det hade jag tyckt var obehagligt, oavsett om det ligger något sexuellt bakom eller inte.

• Anonym (Bea)
    Anonym (Senap) skrev 2024-12-26 10:58:05 följande:
    Der räcker med den känslan du får. Du vill inte vänta tills det händer något. Det finns massa dokumentärer , filmer och verklighet där det börjar med blickar, kommentarer (ofta är förövaren) en man, kvinnan börjar misstänker men kan inte hitta bevis och tror att hon överreagerar. Om hon tar upp det , tar mannen illa vid. kvinnan lägger ner men har en magkänsla att nåt är fel, hans kommenterar eller vad det än är , under tiden händer saker tyvärr och då är det sent. Det är inte värt att vänta och förstora för din dotter. Det är bra att du är uppmärksam vissa vet först när barnet far illa. LÄMNA HONOM.
    Problemet är att jag inte litar på mig. Är väldigt nojig som människa och vet jag tänkte sånt här om mina barns pappa också. Väldigt orolig att mina barn ska råka ut för något sådant. 
  • Anonym (Hick)

Usch vad jobbigt och du får det ännu jobbigare när du ska prata med dem om detta men du måste!

• Anonym (M)

Du får väl ha ögonen på honom - spanar han in henne, rör henne onödigt mycket eller på annat sätt beter sig avvikande så skulle jag tro det finns anledning att vara oroad. Är det däremot bara någon enstaka positiv kommentar om hennes utseende behöver det ju inte betyda något.

Om din dotter hunnit komma in i puberteten så är det inte onaturligt för honom att finna henne attraktiv. En normal man slår dock sådana tankar ur hågen och skulle aldrig göra något för att agera på dem. Det är snarare som att tänka tillbaka på sina egna tonår och vilka tjejer man gillade då.

• Anonym (Bea)
    Anonym (M) skrev 2024-12-26 11:45:11 följande:

Du får väl ha ögonen på honom - spanar han in henne, rör henne onödigt mycket eller på annat sätt beter sig avvikande så skulle jag tro det finns anledning att vara oroad. Är det däremot bara någon enstaka positiv kommentar om hennes utseende behöver det ju inte betyda något.

Om din dotter hunnit komma in i puberteten så är det inte onaturligt för honom att finna henne attraktiv. En normal man slår dock sådana tankar ur hågen och skulle aldrig göra något för att agera på dem. Det är snarare som att tänka tillbaka på sina egna tonår och vilka tjejer man gillade då.

Har aldrig rört eller betett sig avvikande. Har bara varit när vi pratat. Har t.o.m. sagt ifrån en gång när hon tidigt när vi träffats och hon tog han på armen så som jag gjorde då han tyckte det var märkligt, vilket jag höll med om men tror hon var svartsjuk vilket hon berättat för mig att hon är för jag träffat någon. Vi är heller aldrig ensamma med varandras barn, har hänt typ en gång under denna tiden.
    Är rädd jag har helt fel här. Men samtidigt är jag extremt skolad hemifrån gällande att vara uppmärksam på sånt här. 

• Anonym (M)
    Anonym (Bea) skrev 2024-12-26 11:49:44 följande:

Har aldrig rört eller betett sig avvikande. Har bara varit när vi pratat. Har t.o.m. sagt ifrån en gång när hon tidigt när vi träffats och hon tog han på armen så som jag gjorde då han tyckte det var märkligt, vilket jag höll med om men tror hon var svartsjuk vilket hon berättat för mig att hon är för jag träffat någon. Vi är heller aldrig ensamma med varandras barn, har hänt typ en gång under denna tiden.
    Är rädd jag har helt fel här. Men samtidigt är jag extremt skolad hemifrån gällande att vara uppmärksam på sånt här. 

Om han sagt ifrån så kan du nog vara ganska lugn. Det är väl ingen garanti men hade han haft någon obehaglig avsikt känns det väl inte så troligt att han skulle påkallat din uppmärksamhet. 
  • Anonym (Bea)
    Anonym (M) skrev 2024-12-26 12:12:15 följande:
    Om han sagt ifrån så kan du nog vara ganska lugn. Det är väl ingen garanti men hade han haft någon obehaglig avsikt känns det väl inte så troligt att han skulle påkallat din uppmärksamhet. 
    Jag tänker det också. Samtidigt satt jag ju där och såg det själv men han tyckte nog det var en större grej än jag gjorde. 
  • Anonym

Det är inte normalt.
    Varför ska någon ge utlåtande över ett barns utseende?
    En vuxen man som kommenterar utseende på en tonårstjej ger usla vibbar. Grisigt.

• Hjelm
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-12-26 09:18:06 följande:

Ett av mina ex konstaterade att min dotter( då 15) var otroligt vacker och välskapt,  han skojade ofta med henne om hur många killar som måste stå på rad osv.
    Jag dumpade honom när jag såg att han fotat henne i minipyamas i mitt kök ( hon var inte medveten om det) .

Idag är han 55 och ihop med en tjej på 21.....

Så rödflagg skulle jag säga...

Bara dumpat? Jag hoppas verkligen att du även polisanmälde. Han smygtog sexuellt laddade bilder av ett barn.
  • Hjelm
    Anonym (Bea) skrev 2024-12-26 00:05:44 följande:
    Skulle du reagera på?

Om din pojkvän upprepat sa att din tonårsdotter var vacker? Är det något man bör oroa sig för eller är det normalt? 

Egentligen omöjligt att säga bara av denna information, men jag vill ändå råda dig att lita på din magkänsla.

Jag hade vuxna män runt mig i tonåren som sa att jag var vacker, men de sa det till mig och i situationer där det kändes lämpligt (typ om jag var uppklädd för en fest eller så). Hade de inte sagt det till mig men ofta påpekat för min mamma vilken snygg dotter hon hade, hade det minst sagt känts creepy.
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Bea) skrev 2024-12-26 10:39:54 följande:
    Usch, blir super nojig nu. Hon är 12. 
    Sorry ts, men det är en rejäl varningsflagga som han håller på.
  • Anonym (Senap)
    Anonym (Bea) skrev 2024-12-26 11:29:14 följande:
    Problemet är att jag inte litar på mig. Är väldigt nojig som människa och vet jag tänkte sånt här om mina barns pappa också. Väldigt orolig att mina barn ska råka ut för något sådant. 

Tycker att du ska lita på dig själv. En sådan här känsla/misstanke kommer inte från ingenstans. Ibland har man otur och råkar för samma typer för män/partner. Generellt handlar det om att jag t.ex låter vissa kommentarer eller signaler passera utan att reagera och faktiskt sluta med personen. Det gör att personen visar sitt sanna jag i slutändan och jag blir förvånad för att jag har ?missar? alla signaler. Sedan gör jag slut och därefter träffar nästa person och filmen spelas om. 

Det blir ett mönster. Den här mannen har ingen skam i kroppen och uttryckt att din flicka är vacker. Du behöver göra slut. Det behöver inte vara ett övergrepp för att bevisa att han är en pedofil Eller snuskgubbe.

Du behöver också att ta dig tid för att jobba på hur du granskar tidigt i relationen vad den eventuella partner har för värderingar och moral innan du släpper in honom. 
    Det får ta tid och vi alla vet att det inte är lätt att hitta en bra partner. 

• Anonym (Beror på kontext)

Beror det på att tonårsdottern har skev självbild och känner sig ful och ofta pratar om att hon är ful? Då tycker jag det är ok. 

I annan kontext så är det nog oftast fel. 

• Anonym
    Anonym (Beror på kontext) skrev 2024-12-27 17:13:32 följande:

Beror det på att tonårsdottern har skev självbild och känner sig ful och ofta pratar om att hon är ful? Då tycker jag det är ok. 

I annan kontext så är det nog oftast fel. 

Nja, bättre att vidga vyerna och inte stanna i tankarna att värdet ligger i utseendet.
    Bättre att stärka barnet i andra delar än utseendet.
    I vilket fall som helst så ska uppgiften att tala om att flickan är vacker inte ligga på hennes styvfar. Han får lita på att hennes mamma och pappa säger det till henne.
Svar på tråden Skulle du reagera på?