Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Pojkvän arg över exets "förtur" till mig

Anonym (hmmmm) skrev 2024-12-26 08:53:46 följande:

Han låter jobbig. Men har du försökt nå fram till honom och försökt prata med honom?

Låter som du bara blockat honom utan att ha försökt nå fram först. Det känns rätt "my way or the highway".

Om du är seriös med pojkvännen och han är lite omogen får du väl anstränga dig för att förklara. Att bara blocka känns som du skiter i honom.

Hon skriver att hennes pojkvän är upprörd och vägrar förstå. Låter det som hon bara har blockat honom utan att prata om saken?

Sen får man hoppas att en vuxen man förstår varför man måste kunna bli nådd av sina barn, men han verkar å andra sidan inte fatta att man bara stör sin partner på arbetstid om det gäller något viktigt.

Så ja, han låter väldigt omogen. 
    Anonym (Trött) skrev 2024-12-25 20:58:33 följande:
    Pojkvän arg över exets "förtur" till mig

Innan jag träffade min pojkvän var jag gift och fick tre barn med exmaken. Dessa fyra, exet och barnen, är de enda som når mig oavsett tid på dygnet. När jag jobbar sätter jag telefonen på fokusläge och då är det bara de som kan komma fram. Min pojkvän är upprörd över detta och vägrar förstå. Jag behöver kunna fokusera på mitt jobb, men självklart måste jag alltid kunna nås av barnen. Annars ringer och messar pojkvännen när han har rast (båda jobbar hemifrån) och det stör mitt arbete massor. Hade han respekterat att bara prata utanför arbetstid hade jag ju inte behövt spärra honom såhär.

Någon med råd här? Hur når man fram?

Det låter inte sunt om du måste spärra honom för att han annars ?terrar? dig på arbetstid. Har du frågat honom varför han gör det? Vad har han för förklaring? Fattar han inte att du jobbar och inte vill bli störd i onödan?

Gulla med varandra får man göra på fritiden. 

Är förhållandet helt nytt? Är han en osäker person med stort bekräftelsebehov? I så fall måste du fråga dig själv om du orkar med det, men också vara tydlig mot honom. Fast om du redan har varit det, vet jag inte vad mer du kan göra.

Och nej, du ska egentligen inte behöva förklara varför du behöver bli nådd av dina barn, eller av exet om något händer barnen. Din pojkvän är väl inte 5 år?

Ditt ex har inte förtur som ex, utan som pappa till dina barn.

Hur är din pojkvän annars? Är han krävande och kontrollerande generellt? 

Anonym (Fokus) skrev 2024-12-26 09:39:42 följande:

Jag hade aldrig orkat en sån relation, vissa av oss måste liksom jobba på jobbet.

Jag har ändå fått säga till min man ibland att "den här veckan ringer du inte mig på jobbet om ingen i närmaste familjen är död, eller du sitter på akuten med barnet för att förskolan ringde och han är allvarligt skadad."

Det är bara då jag vill bli uppringd, annars hanterar man det själv tills dagen är slut.

Min man är nästan tvärtom, han ringer eller messar knappt när han borde. Självklart skulle han höra av sig om någon dog eller om ungarna låg på intensiven, men det ska vara den nivån typ.

Jag vill inte heller bli störd i onödan (det vill väl ingen när de jobbar?), men vissa saker vill jag gärna få veta, även om det inte gäller liv och död.

Men hellre en man som är så, än någon som ringer eller messar konstant, vilket min man aldrig har gjort ens på fritiden. Han är inte mycket för sånt, ses hellre. 

Svar på tråden Pojkvän arg över exets "förtur" till mig