• Anonym (Li)

Borderline

Har hälsoångest o blev rejält triggad när jag läste om borderline.

har sedan jag var liten en trasslig relation med mina föräldrar. jag tycker de har behandlat mig helt fel . Är storasyster o får varken hjälp med barnen eller besök alls ofta. Har varit så ledsen i perioden o de påverkar mig så mycket .

Får så mycket ilska vid relationer när man behandlas olika o det triggar så mycket i mig.

• Svar på tråden Borderline
  • Anonym (Li)

Självkänslan är låg o jag känner att jag är rädd för att inte vara älskad jag vill vara alla till lags.

gjorde något test o där skulle man ha 5 punkter eller fler. Jag hade 4 ev 5 punkter.

innebör detta arr jag har bordeliner? Någon som har?kan man bli frisk från det utan medicin?

• Anonym (Hmmm ....)

Nej man ska uppfylla minst 5 av 9 kriterier.  Det lilla du beskrev tyder inte det minsta på borderline. 

/en f.d borderline 

• Anonym (H)

Av det lilla du beskriver låter det inte som att den diagnosen skulle ställas. Det där med diagnoskriterier är svårt att avgöra själv och ibland om man sitter och nojar kan man tycka att allt stämmer mer eller mindre.

Men för den sakens skull är dina problem och känslor inte mindre viktiga. Att känna sig oälskad och dras med låg självkänsla är riktigt jobbigt. Det låter som att du skulle behöva prata med någon om dina relationer till familjen så att du kan lära dig hantera känslorna triggas igång. Kanske behöver du prata med dina föräldrar om hur du känner och sedan beroende på hur det går reparera relationen eller ta avstånd från dem.

• Anonym (Li)

Tack, jag ska inte läsar mer. Går till psykolog pga av hälsåpngest GAD o kommer fråga henne. Hon vet om mina trassliga relationer eftersom de troligen triggar min hälså ångest.

Kan man bli frisk från borderline?? Genom terapi? 

Gullig av er att ta er tid att svara❤️

• Anonym (H)

Vad bra att du har någon att prata med! Fråga henne! Då kanske det är din GAD som spökar och får dig att oroa dig för att ha fler diagnoser.

Ja, det går att bli frisk från Borderline men det krävs precis som du skriver terapi, t ex ERGT eller DBT.

Ha med dig att dina känslor väger lika tungt - diagnos eller inte!

• Anonym (Li)
    Anonym (H) skrev 2024-12-25 18:45:02 följande:

Vad bra att du har någon att prata med! Fråga henne! Då kanske det är din GAD som spökar och får dig att oroa dig för att ha fler diagnoser.

Ja, det går att bli frisk från Borderline men det krävs precis som du skriver terapi, t ex ERGT eller DBT.

Ha med dig att dina känslor väger lika tungt - diagnos eller inte!

Tack ❤️
Svar på tråden Borderline