Inlägg från: HannaAnnaHanna |Visa alla inlägg
  • HannaAnnaHanna

Har någon fått beviljad ledighet från skola för Thailand?

Nästa år vill vi åka till Thailand. Vi är en så stor famil(fem barn)j att vi har bara råd att ta med alla utomlands en gång. Jag ser tre problem 

1 jag har rest så lite själv och är rädd för att jag har för lite erfarenheter för att undvika faror eller göra resan aå äventyröig som barnen vill.

2 Det är för dyrt att åka över jul
     Intill loven är också väldigt dyrt. Har någon fått beviljasd ledighet från skolan? Hur fungerar ledighet från gymnasium?

Ett barn kommer vara ett år
    Ett gå i sjätte klass
    Tre kommer att gå på gymnasium.

Hur ska jag planera detta? Vad ska budgettten vara. Vi vill ge barnen deras livs resa innan de blir vuxna men det känns så avårt för oss som rest så lite. 

• Svar på tråden Har någon fått beviljad ledighet från skola för Thailand?
  • HannaAnnaHanna

Jag har varit i Thailand några gånger men inte så jag känner mig resvan. Barnen har varit på resa i Europa med sina andra föräldrar men aldrig på resa med oss, för att när man är så många krävs det att spara i flera år.

Vi har sparat i flera år men en resa två veckor över all ledighet i jul kostar 10 000 kr - 20 000 kr mer per person och då blir det 70 000 till 140 000 extra. Enormt mycket mer pengar än vad en resa kostar på skoltid. 

Så vi har sparat pengar och har råd om man får ledigt från skolan. När vi kan åka beror på hur mycket ledigt man kan få.

Något i Europa är inget alternativ. Barnen har valt Thailand då ingen av dem varit i Asien och de vill göra utflykter. Se saker. Snorkla. Apor. Natur.

De stora barnen kommer vara 12, 16, 16 och 19 år  De är intresserade av äventyr och inte femstjärnigt all inclusive på samma ställe...

• HannaAnnaHanna

Vi kommer att spara allt som krävs även sånt som kostar runt omkring. Jag har som sagt varit några gånger i Thailand och har en hum om vad det kostar. Men inte de senaste åren. Varför ska inte vår familj ha rätt till att spara ihop till denna resa? Bara för att vi inte vill vänta två år till för att vi måste resa över jullovet.

• HannaAnnaHanna

Det jag önskar är kontakt med andra föräldrar och hur ni gjort era Thailandsresor. Meningen med denna tråden är att göra vår resa möjlig. 

• HannaAnnaHanna

Gärna inlägg från andra som gjort liknande resor i Thailand med tips och varningar

Om vi ska åka till Thailand eller inte var aldrig frågan. Det är dit alla vill. Även om vi måste spara flera år till för att vi måste åka två veckorna över jullovet. Men om vi inte reser över jul har vi pengar sparat klart till resa och utflykter och fickpengar om ett år

Det är den enda resa vi gjort och ska göra utomlands med barnen. Vi har inte slösat en massa pengar på andra resor i Europa vi har sparat istället. Vi vill göra denna speciella istället

• HannaAnnaHanna

Är det någon som vet hur ledighet beviljas på gymnasiet? Förlorar man csn bara för de dagar man är frånvarande eller mer eller helt om man inte får ledigt?

Jag tänker väl i så fall ta ledigt intill ett lov. Tex sportlovet eller januarilovet så man inte behöver ta så många dagar men ändå få ner priset.

• HannaAnnaHanna

Mycket i den här tråden har spårat ut
    Ett inlägg med påhopp som talar om att vårt barn kommer att skjutas
    Har hela familjeliv spårat ut så här nuförtiden eller är det bara denna tråden
    Sjukanmälla barnet är inte aktuellt i vårt fall
    Däremot kommer vi ansöka om ledighet i anslutning till sportlovet alternativt åka på sommaren är alternativ.

Att ansöka om ledighet en vexka ser jag inte som nåt dåligt. Resan kommer att vara utbildande och ge livserfarenhet..

Så konstiga människor det finns men tack för alla som svarat seriöst

Svar på tråden Har någon fått beviljad ledighet från skola för Thailand?