• Anonym (Julmat)

Köttbullar i ugn eller stekta?

Jag har ett så gott köttbullerecept men enligt det så ska man både steka och göra köttbullarna i ugnen. Räcker det inte att bara göra dem i ugnen för att spara tid? Eller blir de råa då? 
    Mvh totalt okunnig på matlagning. 

• Svar på tråden Köttbullar i ugn eller stekta?
  • Anonym (J)

Jo, jag gjorde mina enbart i ugnen. Mycket smidigare. Om man steker lite så är det bara för att få lite stekyta men det får de i ugnen ändå.

• Anonym (Omg)
    Anonym (Julmat) skrev 2024-12-23 09:19:49 följande:
    Köttbullar i ugn eller stekta?

Jag har ett så gott köttbullerecept men enligt det så ska man både steka och göra köttbullarna i ugnen. Räcker det inte att bara göra dem i ugnen för att spara tid? Eller blir de råa då? 
    Mvh totalt okunnig på matlagning. 

Om du sätter på värmen i ugnen så blir de inte råa.
  • Anonym (Julmat)
    Anonym (J) skrev 2024-12-23 09:26:10 följande:

Jo, jag gjorde mina enbart i ugnen. Mycket smidigare. Om man steker lite så är det bara för att få lite stekyta men det får de i ugnen ändå.

Tack för svar. Hur länge ungefär i ugnen och vilka grader?
  • Anonym (Julmat)
    Anonym (Omg) skrev 2024-12-23 09:36:35 följande:
    Om du sätter på värmen i ugnen så blir de inte råa.
    Det vet man aldrig. Dom kanske de inte blir "genomstekta" utan råa i mitten. Därav min fråga.  Men tack för tipset om värmen, jag ska definitivt göra det. Flört
  • Anonym (Ugn)

Otroligt skönt att göra i en ugn. Man orkar göra betydligt fler. 

Sedan provsmakar du, inte det minsta råa. Kyl ner och släng i stekpannan när du ska äta dom sen. 

Om du steker dom råa ska du ju tänka på ytan och att dom inte får vara råa i mitten. Det tar mer tid. 

• Anonym (Em)

Man steker för smakens skull. Men det går att bara köra de i ugnen också! 

• Anonym (Omg)
    Anonym (Julmat) skrev 2024-12-23 09:43:08 följande:
    Det vet man aldrig. Dom kanske de inte blir "genomstekta" utan råa i mitten. Därav min fråga.  Men tack för tipset om värmen, jag ska definitivt göra det. Flört

Brukar din mat bli rå om du använder ugnen? 

Varför skulle du ta ut köttbullarna innan de är klara?

• Anonym (Julmat)
    Anonym (Omg) skrev 2024-12-23 09:59:01 följande:

Brukar din mat bli rå om du använder ugnen? 

Varför skulle du ta ut köttbullarna innan de är klara?

För att jag tvivlar när det står att man ska göra både och på receptet. Men nu skriver ju folk att det går precis lika bra i embart ugn så jag anser frågan utklarad.
  • Anonym (Trixie)

Jag tycker det blir godast med stekytan från järnet och då stänger man inne köttsaften lite mer om man gör dem klara i ugnen.

I ugn tycker jag att man ofta lägger dem för tätt och då vätskar det så mycket så de blir "kokta", det är inte lika gott enligt mig.

Vi avslutade dem i ugn förr om åren men steker dem klara på järn numera för det blir bäst så. Om man sätter en timer för stekning av varje batch så blir de perfekt klara varje gång.

Svar på tråden Köttbullar i ugn eller stekta?